Możliwość dokonania korekt informacji PIT-11 oraz deklaracji PIT-4 w zakresie korekt nadpłaconego (...)

Możliwość dokonania korekt informacji PIT-11 oraz deklaracji PIT-4 w zakresie korekt nadpłaconego podatku


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 31 marca 2010 r. Nr ILPB1/415-37/10-6/AMN wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 8 stycznia 2010 r., uzupełnionym pismami złożonymi w dniach 17 i 29 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej możliwości dokonania korekt informacji PIT-11 oraz deklaracji PIT-4 w zakresie korekt nadpłaconego podatku, jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Dnia 31 marca 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając ? na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) ? w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na ww. wniosek złożony w dniu 8 stycznia 2010 r., uzupełniony w dniach 17 i 29 marca 2010 r., w którym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od 1 stycznia 2009 r. realizuje projekt badawczy ?Future (?)? (zwany dalej Future), współfinansowany ze środków Komisji Europejskiej, pomoc bezzwrotna w ramach VII Programu Ramowego, na podstawie Grant Agreement z dnia 17 grudnia 2008 r. oraz accession form z dnia 19 grudnia 2009 r., gdzie Wnioskodawca jest określony jako beneficjent projektu. VII projekt Ramowy został ustanowiony Rozporządzeniem (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r.

Do zadań Wnioskodawcy w projekcie należy opracowywanie raportów zawierających analizy odnośnie problemów rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw MŚP, nowoczesnych metod zarządzania, wytycznych do oceny procesów zarządzania w MŚP, wytycznych do programów edukacyjnych, a także spotkania, dyskusje i zbieranie opinii od menedżerów lub właścicieli MŚP odnośnie wyników projektu Future.

Za prace badawcze w realizowanym przez Wnioskodawcę projekcie spółka nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia, wszelkie nakłady i wydatki ponoszone na rzecz projektu finansowane są w całości z dotacji otrzymanej w ramach przedmiotowej pomocy i zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia zwolnienia z podatku dochodowego osób fizycznych zatrudnionych u Wnioskodawcy do realizacji projektu, a opłacanych z grantu Komisji Europejskiej.

Minister Finansów stwierdził w piśmie z dnia 24 lutego 2009 r. (DD3/0680/IMD/09/BMI9-1731), że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej, również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do ich rozdzielania. Jednak, zdaniem Ministra Finansów, zwolnienie z opodatkowania uzależnione jest od spełnienia dodatkowych warunków takich jak:

  • ustalenie podmiotu, któremu ma służyć pomoc zagraniczna, tj. beneficjenta,
  • zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych,
  • bezpośrednia realizacja przez podatnika celu programu finansowanego ze środków pomocy zagranicznej.


Zdaniem Wnioskodawcy, wymienione przez Ministra Finansów trzy kryteria są spełnione przez pracowników, wykonujących prace na rzecz projektu Future:

  • Wnioskodawca jest beneficjentem środków na podstawie Grant Agreement z 17 grudnia 2008 r. oraz accession form z 19 grudnia 2009 r.: ?XXX, reprezentowana w tym celu przez YYY, prezesa i/lub ZZZ, członka zarządu, lub ich legalnych reprezentantów, znajdująca się przy ul. AAA, Polska działająca jako swój legalny reprezentant, niniejszym zgadza się zostać beneficjentem (beneficjent nr 2) w umowie grantu nr BBB (dotyczący projektu Future (?))?,
  • środki pochodzą z Komisji Europejskiej i są bezzwrotne (są one przekazywane na zasadzie zaliczek lub płatności na pokrycie rzeczywiście poniesionych kosztów kwalifikowanych, w tym pensji pracowników realizujących prace w projekcie, co wynika z Rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady z 18 grudnia 2006 r. oraz umowy o Grant Agreement),
  • pracownicy Wnioskodawcy, którzy wykonują prace bezpośrednio związane z projektem są zatrudnieni na zasadzie umowy o pracę i delegowani do realizacji prac w projekcie na część etatu, co jest udokumentowane w zarządzeniach wewnętrznych Wnioskodawcy, kartach czasu pracy (dokładne wyszczególnienie, kiedy pracują na rzec projektu) oraz raportach miesięcznych z realizacji projektu; Wnioskodawca zaznaczył, że zwolnieniu z podatku podlegałaby tylko ta część wynagrodzenia pracownika, która jest opłacana ze środków bezzwrotnej pomocy Komisji Europejskiej w ramach projektu Future.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał pytanie:


Czy Wnioskodawca może skorygować naliczony i odprowadzony do urzędu skarbowego podatek dochodowy pobrany od wcześniej wypłaconych pracownikom biorącym bezpośredni udział w projekcie wynagrodzeń, co w konsekwencji spowoduje konieczność skorygowania formularzy PIT-4 dla tych pracowników za rok 2009 i 2010 oraz PIT-11 za 2009 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody pracowników biorących bezpośredni udział w projekcie są zwolnione od podatku. Wynagrodzenia zostały wypłacone po potrąceniu i odprowadzeniu podatku do urzędu skarbowego. W związku z tym podatki podlegają korekcie, co w konsekwencji spowoduje konieczność skorygowania formularzy PIT-4 dla tych pracowników za rok 2009 i 2010 oraz PIT-11 za 2009 rok.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego dotyczącego ustawy ordynacja podatkowa w zakresie korekt nadpłaconego podatku w części dotyczącej możliwości dokonania korekt informacji PIT-11 uznał za prawidłowe, natomiast w części dotyczącej możliwości dokonania korekt deklaracji PIT-4 uznał za nieprawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, iż w świetle przedstawionego wyżej stanu faktycznego Wnioskodawca w związku wypłatą wynagrodzeń zwolnionych z opodatkowania, od których pobrał zaliczki na podatek dochodowy, może dokonać korekty sporządzonych dla pracowników informacji PIT-11 za 2009 r., natomiast nie może dokonać korekty deklaracji PIT-4 za rok 2009 i 2010 r.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego Minister Finansów stwierdza, co następuje:

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) regulująca ogólne prawo podatkowe definiuje pojęcia: płatnika, deklaracji, korekty deklaracji.

Stosownie do postanowień art. 8 tej ustawy, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Płatnik jest zatem pośrednikiem pomiędzy podatnikiem (obliczając i pobierając od niego podatek) a organem podatkowym, któremu jest zobligowany wpłacić pobrany od podatnika podatek.

W myśl art. 5 pkt 5 ustawy - Ordynacja podatkowa, przez deklaracje rozumie się również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Konkretyzację obowiązków płatników w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zawierają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej ?ustawą?.

Na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (art. 38 ust. 1a ustawy).

Z kolei, zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Wzory rocznej deklaracji, oznaczonej symbolem PIT-4R oraz imiennej informacji ? PIT-11 ogłaszane są w drodze rozporządzenia Ministra Finansów.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca jest beneficjentem środków 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej na realizację projektu Future. Prace związane z projektem wykonywane są przez pracowników Wnioskodawcy zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, delegowanych do realizacji prac w projekcie na część etatu. Wnioskodawca pobierał i odprowadzał do urzędu skarbowego zaliczki na podatek od wynagrodzeń wypłaconym pracownikom biorącym udział w projekcie. Ponieważ w ocenie Wnioskodawcy, uzyskane przez jego pracowników dochody z tytułu realizacji projektu objęte są zwolnieniem od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, uważa, iż winien skorygować złożoną deklarację PIT-4R za 2009 i 2010 r. oraz informacje PIT-11 za 2009 r.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego należy uznać, iż brak jest podstaw do korygowania deklaracji PIT-4R za 2009 i 2010 r. oraz imiennych informacji PIT-11 za 2009 r., w sytuacji gdy dochody pracowników Wnioskodawcy, uzyskane z tytułu ich uczestnictwa w realizacji projektu Future nie są objęte zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, co zostało rozstrzygnięte w zmianie interpretacji indywidualnej z dnia 22 kwietnia 2013 r. Nr DD3/033/61/KDJ/13/RD-36229.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 8 stycznia 2010 r., uzupełnionym pismami złożonymi w dniach 17 i 29 marca 2010 r., należy uznać za nieprawidłowe.

Z tych względów należało zmienić z urzędu interpretację indywidualną z dnia 31 marca 2010 r. Nr ILPB1/415-37/10-6/AMN, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


P O U C Z E N I E


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, zwanej dalej ?ustawą?). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika