Czy Spółdzielnia Mieszkaniowa jest obowiązana wystawić PIT-8C z tytułu refundacji kosztów wymiany (...)

Czy Spółdzielnia Mieszkaniowa jest obowiązana wystawić PIT-8C z tytułu refundacji kosztów wymiany stolarki okiennej?

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną z dnia 20 kwietnia 2009 r. Nr ITPB2/415-87/09/IL, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w imieniu Ministra Finansów, uznającą za prawidłowe stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2009 r. (data wpływu 26 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania refundacji kosztów wymiany stolarki okiennej, gdyż stwierdza jej nieprawidłowość.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 20 kwietnia 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie ? działając na podstawie § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) ? wydał w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na wniosek złożony w dniu 26 stycznia 2009 r., w którym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Użytkownicy będący członkami i właścicielami lokali mieszkalnych Spółdzielni Mieszkaniowej dokonali wymiany stolarki okiennej w swoich mieszkaniach na własny koszt w roku 2008 i obecnym. Spółdzielnia zgodnie z obowiązującym regulaminem zwraca w gotówce osobom uprawnionym część kosztów obciążając fundusz remontowy nieruchomości. Fundusz remontowy spółdzielni Mieszkaniowej tworzony jest z wpłat jej członków i innych osób niebędących członkami Spółdzielni.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółdzielnia Mieszkaniowa w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest obowiązana wystawić PIT-8C z tytułu dokonanych wypłat...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółdzielnia Mieszkaniowa nie ma obowiązku sporządzania Informacji PIT-8C. Dokonywany przez Spółdzielnię Mieszkaniową z funduszu remontowego częściowy zwrot nakładów poniesiony przez członków spółdzielni na wymianę stolarki okiennej nie powoduje po stronie tych osób przysporzenia majątkowego. Wnioskodawca podnosi, iż zwrot ten nie stanowi przychodu z innych źródeł, określonych w art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W interpretacji z dnia 20 kwietnia 2009 r. Nr ITPB2/415-87/09/IL Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe, stwierdzając, że wypłacone przez Spółdzielnię Mieszkaniową członkom spółdzielni oraz osobom niebędącym jej członkami kwoty, z tytułu częściowego zwrotu poniesionych przez nich uprzednio nakładów związanych z wymianą stolarki okiennej w lokalach mieszkalnych, nie powodują powstania po stronie tych osób przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wypłaty refundacji nie stanowią więc przychodu z ? innych źródeł?, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji Spółdzielnia Mieszkaniowa nie ma obowiązku deklarowania wysokości dokonanych wypłat w informacjach PIT-8C.

Po przeanalizowaniu akt sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa Minister Finansów stwierdza, że stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy wyrażone w interpretacji z dnia 20 kwietnia 2009 r. Nr ITPB2/415-87/09/IL jest błędne, gdyż nie uwzględnia różnicy w skutkach podatkowych w przypadku otrzymania od spółdzielni mieszkaniowej zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej przez osobę posiadającą prawo własności do lokalu mieszkalnego, a osobę posiadającą spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego (spółdzielcze lokatorskie lub spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego).

Należy podkreślić, że przepisy prawa spółdzielczego w odmienny sposób regulują obowiązki ciążące na osobach posiadających prawo własności do lokalu mieszkalnego w stosunku do osób posiadających spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego.

Stosownie do art. 4 ust. 1 i 1#185; ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) osoby, którym przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Z kolei właściciele lokali (będący członkami spółdzielni lub nie), na podstawie art. 4 ust. 2 oraz ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu.

Ponadto, w myśl art. 27 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, w odniesieniu do lokali stanowiących odrębną własność mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, ze zm.).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali każdy właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie, a w myśl art. 12 ust. 1 tej ustawy, każdy właściciel lokalu jest zobowiązany do ponoszenia części wydatków i ciężarów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach ze wspólnej nieruchomości.

Jak wynika z powyższego, osoby posiadające odrębną własność lokalu są zobowiązane do ponoszenia ciężaru eksploatacji i utrzymania własnego lokalu. Takiego obowiązku nie mają osoby posiadające spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego. W konsekwencji należy stwierdzić, że zwrot właścicielom mieszkań wydatków, do ponoszenia których są zobligowani z mocy prawa, stanowi niewątpliwie dla nich przysporzenie majątkowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm. ? w brzmieniu obowiązującym w 2009 r.) zwanej dalej ?ustawą? opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przychodami, stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Należy przy tym zauważyć, że w art. 20 ust. 1 ustawy wskazane zostały jedynie przykłady niektórych przychodów zaliczanych do innych źródeł, natomiast nie jest to katalog zamknięty. Z przychodem podatkowym z innych źródeł mamy do czynienia w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe, których nie można jednoznacznie przypisać do jednego ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że kwota dokonanego przez Spółdzielnię Mieszkaniową zwrotu części wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej w lokalach mieszkalnych będących wyodrębnioną własnością stanowi dla właścicieli tych lokali przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy. Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie jest natomiast fakt, czy właściciel lokalu jest członkiem, czy też nie spółdzielni mieszkaniowej. Okolicznością decydującą dla powstania przychodu jest tytuł prawny do lokalu mieszkalnego.

W konsekwencji Spółdzielnia Mieszkaniowa, dokonując częściowego zwrotu z funduszu remontowego wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej w lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną własność, zobowiązana jest do sporządzenia informacji PIT-8C za rok, w którym przekazano zwrot, na podstawie art. 42a ustawy.

Mając powyższe na uwadze należało zmienić z urzędu interpretację indywidualną z dnia 20 kwietnia 2009 r. Nr ITPB2/415-87/09/IL, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość w zakresie w jakim uznaje, że wypłata przez Spółdzielnię Mieszkaniową kwot z tytułu częściowego zwrotu wydatków poniesionych przez właścicieli lokali na wymianę stolarki okiennej nie stanowi dla nich przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy i w związku tym Spółdzielnia Mieszkaniowa nie jest zobowiązana do deklarowania w informacji PIT-8C wysokości dokonanych wypłat.


Zmieniona interpretacja indywidualna dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 21 stycznia 2009 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji, tj. w dniu 20 kwietnia 2009 r.


POUCZENIE


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika