Czy podlegam w Polsce obowiązkowi podatkowemu w 2006 r., jeżeli przeniosłam swoją rezydencję podatkową (...)

Czy podlegam w Polsce obowiązkowi podatkowemu w 2006 r., jeżeli przeniosłam swoją rezydencję podatkową do Holandii?

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień konwencji z dnia 13.02.2002 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120),


Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku, w sprawie dotyczącej ustalenia obowiązku podatkowego w 2006 r., w związku z przeniesieniem rezydencji podatkowej do Holandii.

Porady prawne


Uzasadnienie


Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Podatniczka w okresie styczeń-marzec 2006 r. była zatrudniona na podstawie umowy o pracę w firmie Philips Polska S.A. na terytorium Polski. Z dniem 1.04.2006 r. wypowiedziała tę umowę i wyjechała do Holandii z zamiarem stałego tam pobytu. W maju 2006 r. rozpoczęła pracę w Holandii, otrzymując umowę na czas nieokreślony. W Holandii Podatniczka opłaca podatki, posiada ubezpieczenie zdrowotne i emerytalne oraz kartę rezydenta Holandii. Jest zameldowana i mieszka w domu swojego narzeczonego, obywatela Holandii, w Bredzie. Nie ma dzieci.


Podatniczka stwierdza, iż nie ma żadnych powiązań prywatnych czy gospodarczych w Polsce. Posiada jedynie mieszkanie w Kętrzynie, z którego nie czerpie korzyści majątkowych. Mieszkaniem opiekują się rodzice.


Podatniczka wnosi o określenie jej centrum interesów życiowych po jej wyjeździe do Holandii i uznanie możliwości rozliczania dochodu uzyskanego w Holandii w okresie maj-grudzień 2006 r. tylko w Holandii.


Zdaniem Podatniczki przeniosła ona swoje centrum interesów życiowych do Holandii, a więc z przychodów uzyskanych na terytorium Holandii powinna się rozliczyć w Holandii.


Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny, zważono, co następuje.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm., w brzmieniu obowiązującym w 2006 r.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Natomiast przepis art. 3 ust. 2a ww. ustawy stanowi, że osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).


Powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).


Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. konwencji, określenie 'osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie' oznacza osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, każdą jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie, w zakresie dochodu osiąganego tylko ze źródeł w tym Państwie.


Rozstrzygające znaczenie w kwestii opodatkowania dochodów uzyskiwanych ze źródeł położonych na terytorium danego państwa ma zatem ustalenie miejsca zamieszkania Podatnika.


W przepisach polskiego prawa podatkowego, w brzmieniu obowiązującym w 2006 r., pojęcie ?miejsca zamieszkania? nie było zdefiniowane. W myśl art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Warunek przebywania w danym miejscu ma charakter obiektywny i nie ma problemów dowodowych w wykazaniu, że dana osoba przebywa lub nie w danej miejscowości. Zamiar stałego pobytu w danej miejscowości ma natomiast charakter subiektywny, ponieważ odnosi się do woli osoby. Należy jednak zauważyć, iż istnieją kryteria obiektywizujące zamiar stałego pobytu. Uznaje się na przykład, że podatnik wykazuje zamiar stałego pobytu w danej miejscowości, jeżeli miejscowość ta stanowi dla niego centrum jego życiowej działalności, ocenianej w aspekcie jego powiązań osobistych i gospodarczych.


Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów stwierdza, iż od dnia wyjazdu do Holandii Podatniczka posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Holandii. W państwie tym Podatniczka mieszka z zamiarem stałego pobytu, pracuje i uiszcza podatki.


Oznacza to, iż od dnia wyjazdu do Holandii Podatniczka podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. podlega opodatkowaniu jedynie od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.


Natomiast do dnia wyjazdu, Podatniczka podlegała opodatkowaniu w Polsce od całości uzyskanych dochodów, na zasadach określonych w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika