Gdzie należy opodatkować dochody uzyskiwane z tytułu pracy najemnej przez pracowników oddelegowanych (...)

Gdzie należy opodatkować dochody uzyskiwane z tytułu pracy najemnej przez pracowników oddelegowanych do pracy na terytorium Niemiec?

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 14.05.2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90),


Minister Finansów uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie dotyczącej interpretacji prawa podatkowego w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu pracy najemnej przez pracowników oddelegowanych do pracy na terytorium Niemiec i przebywających tam powyżej 183 dni podczas dwunastomiesięcznego okresu, rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym.

Porady prawne


UZASADNIENIE


Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Spółka nie posiadając zakładu ani stałej placówki za granicą, oddelegowuje swoich pracowników do pracy w Niemczech na podstawie zawartych z firmą niemiecką długotrwałych kontraktów. Pracownicy mają miejsce zamieszkania w Polsce. Wynagrodzenie Spółka nalicza i przekazuje pracownikom na ich konta bankowe w Polsce.


Spółka prosi o wyjaśnienie, gdzie powinien być odprowadzany podatek dochodowy od wynagrodzeń oddelegowanych pracowników, którzy przebywają na terenie Niemiec powyżej 183 dni podczas dwunastomiesięcznego okresu, rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym.


Zdaniem Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym, istnieje możliwość opodatkowania na terytorium Polski wynagrodzeń wypłacanych przez Spółkę pracownikom, którzy zostali delegowani do wykonywania pracy na terytorium Niemiec. Opodatkowanie przedmiotowych wynagrodzeń na terytorium Polski wyklucza konieczność opodatkowania wynagrodzeń na terytorium Niemiec.


Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny zważono, co następuje.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Jednakże w myśl art. 4a tej ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.


Na podstawie art. 15 ust. 1 polsko-niemieckiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, uposażenia, płace i podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca najemna wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tak wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.


Przepis art. 15 ust. 2 ww. umowy określa wyjątek od powyższej zasady. Zgodnie z tym artykułem, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu, wynagrodzenie, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlega opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie, jeżeli:

  1. odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni podczas dwunastomiesięcznego okresu, rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym, i
  2. wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, i
  3. wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.


Zatem równoczesne spełnienie wszystkich powyższych warunków decyduje o tym, że wynagrodzenie za pracę wykonywaną na terytorium Niemiec będzie opodatkowane w Polsce. Niespełnienie któregokolwiek z tych trzech warunków oznacza, że zgodnie z art. 15 ust. 1 umowy wynagrodzenie za pracę wykonywaną na terytorium Niemiec może podlegać opodatkowaniu zarówno w Niemczech jak i w Polsce.


W celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu należy zastosować metodę unikania określoną w art. 24 ust. 2 lit. a) ww. umowy w związku z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (metoda wyłączenia z progresją).


Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów stwierdza, iż zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. umowy w okresie, w którym spełnione są warunki określone w tym przepisie, dochód pracowników podlegać będzie opodatkowaniu wyłącznie w Polsce (nie ma tu znaczenia czy zawarta umowa o pracę z góry określa czas wykonywania pracy w Niemczech powyżej 183 dni w danym dwunastomiesięcznym okresie).


Następnie, po upływie okresu 183 dni wykonywania pracy na terytorium Niemiec, wynagrodzenie pracowników podlegać będzie opodatkowaniu zarówno w Niemczech jak i w Polsce, przy czym w Niemczech opodatkowaniu podlegać będzie dochód uzyskany od pierwszego dnia, w którym praca wykonywana była w Niemczech. Jednocześnie, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w Polsce należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania.


Dochody oddelegowanych pracowników podlegają zatem opodatkowaniu w Niemczech, a w Polsce są zwolnione od opodatkowania, jednak dla ustalenia stawki podatku od ewentualnych dochodów podatnika osiągniętych na terytorium Polski, podlegających opodatkowaniu w Polsce, stosuje się stawkę podatku wyliczoną dla całego dochodu (tzn. tego uzyskanego w Polsce i tego z zagranicy).


Mając powyższe na uwadze stwierdza się jak w sentencji.


Minister Finansów informuje, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.


Odpowiedź nie jest wiążąca dla płatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika