Czy dochody z pracy na terytorium USA podlegają opodatkowaniu w Polsce?

Czy dochody z pracy na terytorium USA podlegają opodatkowaniu w Polsce?

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 8 października 1974 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r., Nr 31, poz. 178),


Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie posiadania miejsca zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki w latach 2000-2005.

Porady prawne


Uzasadnienie


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w 2000 r. Podatnik wyjechał do Stanów Zjednoczonych Ameryki z zamiarem stałego pobytu w tym państwie. Decydując się na pobyt w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Podatnik wymeldował się ze stałego miejsca zamieszkania w Polsce. Podatnik był osobą stanu wolnego. W latach 2000-2005 Podatnik mieszkał w Stanach Zjednoczonych Ameryki, gdzie pracował i podjął starania o uzyskanie tzw. zielonej karty i statusu rezydenta. W tym okresie Podatnik nie uzyskiwał żadnych dochodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Polski.


W 2005 r. sytuacja życiowa zmusiła Podatnika do powrotu do Polski.


W związku z powyższym, Podatnik zwraca się z prośbą o interpretację zakresu jego obowiązku podatkowego w Polsce w latach 2000 ? 2005, w szczególności w zakresie dochodów z pracy uzyskanych na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki.


Zdaniem Podatnika, w latach 2000-2005 jego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych znajdowało się na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki, zatem dochody z pracy uzyskane w tym państwie nie podlegały opodatkowaniu w Polsce. W opinii Podatnika, na podstawie przedstawionych faktów należy uznać, iż w Stanach Zjednoczonych Ameryki w latach 2000-2005 znajdował się ośrodek jego interesów życiowych.


Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa, zważono co następuje:


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm, w brzmieniu obowiązującym w 2000 r.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub których czasowy pobyt w Rzeczypospolitej Polskiej trwa w danym roku podatkowym dłużej niż 183 dni, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swych dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Natomiast zgodnie z art. 4 ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania lub pobytu w rozumieniu art. 3 ust. 1, oraz osoby określone w art. 3 ust. 2 podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).


Art. 3 ust. 1 i art. 4 ww. ustawy należy stosować z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska.


Stosownie do art. 3 ust. 7 pkt b) umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, określenie 'osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski' oznacza jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z polskim prawem jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi polskiemu jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce.


Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 8 pkt b) umowy, określenie 'osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych' oznacza jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi Stanów Zjednoczonych jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Stanach Zjednoczonych.


Z powyższego wynika, iż definicja ?miejsca zamieszkania? odnosi się bezpośrednio do określenia ?miejsca zamieszkania? przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw będących Stronami umowy i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.


W przepisach polskiego prawa podatkowego, obowiązujących w 2000 r. pojęcie ?miejsca zamieszkania? nie zostało zdefiniowane. Definicja miejsca zamieszkania została określona w art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Warunek przebywania w danym miejscu ma charakter obiektywny i nie ma problemów dowodowych w wykazaniu, że dana osoba przebywa w danej miejscowości. Zamiar stałego pobytu w określonej miejscowości ma natomiast charakter subiektywny, ponieważ odnosi się do woli danej osoby. Należy jednak zauważyć, iż istnieją kryteria obiektywizujące zamiar stałego pobytu. Uznaje się na przykład, że podatnik wykazuje zamiar stałego pobytu w danej miejscowości jeżeli miejscowość ta stanowi dla niego centrum jego życiowej działalności, ocenianej w aspekcie jego powiązań osobistych i gospodarczych.


Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów stwierdza, iż od dnia wyjazdu z Polski (w 2000 r.) do dnia powrotu do Polski (w 2005 r.) Podatnik posiadał miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki. W tym państwie Podatnik mieszkał z zamiarem stałego pobytu, legalnie pracował i podjął starania w celu uzyskania statusu rezydenta. W Polsce Podatnik nie pozostawił rodziny jak również nie uzyskiwał żadnych dochodów. Z powyższych faktów wynika, iż do Stanów Zjednoczonych Ameryki Podatnik przeniósł ośrodek swoich interesów życiowych i z tym państwem łączyły go ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze.


W związku z powyższym, od dnia wyjazdu z Polski (w 2000 r.) do dnia powrotu do Polski (w 2005 r.) Podatnik podlegał ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Oznacza to, iż Podatnik podlegał w Polsce opodatkowaniu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przepis ten stosuje się z uwzględnieniem zawartych przez Polskę umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.


W związku z powyższym, dochody uzyskane przez Podatnika z pracy na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki w latach 2000-2005 nie podlegały opodatkowaniu w Polsce. Jednocześnie, po powrocie na pobyt stały do Polski (w 2005 r.) Podatnik przeniósł miejsce zamieszkania dla celów podatkowych do Polski i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.


Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika