Opodatkowanie dochodów ze stosunku pracy w NATO, opodatkowanie emerytury wypłacanej przez Wojskowe (...)

Opodatkowanie dochodów ze stosunku pracy w NATO, opodatkowanie emerytury wypłacanej przez Wojskowe Biuro Emerytalne, opodatkowanie odsetek od oszczędności w banku holenderskim.

Zmiana interpretacji indywidualnej


Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), Minister Finansów zmienia, z urzędu, interpretację indywidualną z dnia 7 kwietnia 2009 r., Nr IPPB4/415-6/09-6/SP wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów, uznającą stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2008 r. (data wpływu 2 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, za prawidłowe w części dotyczącej zasad opodatkowania dochodu uzyskanego ze stosunku pracy w NATO, opodatkowania emerytury wypłacanej przez Wojskowe Biuro Emerytalne i opodatkowania odsetek od oszczędności w banku holenderskim po dniu wyjazdu z Polski żony Wnioskodawcy oraz za nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania odsetek od oszczędności w banku holenderskim od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia pobytu żony Wnioskodawcy w Polsce, stwierdzając jej nieprawidłowość, w części dotyczącej zasad opodatkowania emerytury wypłacanej przez Wojskowe Biuro Emerytalne, do której Wnioskodawca nabył prawo z dniem 1 września 2009 r.

W pozostałej części Minister Finansów uznaje interpretację indywidualną z dnia 7 kwietnia 2009 r., Nr IPPB4/415-6/09-6/SP, za prawidłową.


Uzasadnienie


Dnia 7 kwietnia 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając ? na podstawie § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na wniosek złożony w dniu 2 stycznia 2009 r., w którym przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


W okresie od 1 stycznia 2008 r. Wnioskodawca posiadał miejsce zamieszkania w Polsce oraz był zatrudniony, jako żołnierz zawodowy w OŻW. W dniu 31 sierpnia 2008 r. Wnioskodawca został zwolniony z odbywania służby na własną prośbę, a w dniu 27 października 2008 r. podpisał kontrakt pracowniczy na okres 1 roku z intencją przedłużenia na czas nieokreślony w jednostce NATO ? Holandia, jako pracownik cywilny NATO.

Od dnia 1 grudnia 2008 r. Wnioskodawca posiada adres zamieszkania w Holandii. W Polsce nie posiada żadnej nieruchomości, a adres zameldowania stałego to miejsce urodzenia, gdzie mieszkają rodzice Wnioskodawcy.

W dniu 30 grudnia 2008 r. Wnioskodawca wysłał do urzędu skarbowego zgłoszenie aktualizujące NIP-3 w związku ze zmianą miejsca zamieszkania z dniem 1 grudnia 2008 r.

W okresie od 27 października 2008 r. do 1 grudnia 2008 r. Wnioskodawca nie posiadał adresu zamieszkania w Holandii, gdyż mieszkał w pokoju na terenie 1 NSB (ST. Hubertuslaan, Maastricht), przeznaczonym na zakwaterowanie tymczasowe żołnierzy.

W piśmie Nr 4300.02/JBJ1CP/1567/08, szefa komórki kadrowej JFC Brunssum (organ kadrowy dla pracowników cywilnych 1NSB) znajduje się informacja dla nowych pracowników, że w oparciu o decyzję Sądu Najwyższego w Holandii nieopodatkowany dochód ze stosunku pracy w NATO nie będzie brany pod uwagę w przypadku obliczania podatku dochodowego. Podobne postanowienie znajduje się także w umowie dotyczącej statusu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, przedstawicieli narodowych i personelu międzynarodowego sporządzonej w Ottawie dnia 20 września 1951 r. (Dz. U. z dnia 7 sierpnia 2000 r.) ? art. 19: ?Urzędnicy Organizacji, uzgodnieni na mocy art. 17, są zwolnieni od podatku od wynagrodzenia i dodatków wypłacanych im przez Organizację z tytułu pełnienia funkcji urzędników tej Organizacji.?

W dniu 2 października 2008 r. na konto Wnioskodawcy wpłynęło należne, 12 ? miesięczne uposażenie za okres od 1 września 2008 r. do 31 sierpnia 2009 r. w wysokości 35.698,80 zł, które zostało opodatkowane ryczałtowo.

Od dnia 1 września 2009 r. Wnioskodawca nabywa prawo do emerytury wypłacanej przez Wojskowe Biuro Emerytalne na konto banku w Polsce.

W Holandii Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów z innego tytułu niż praca w jednostce NATO.

Dochody uzyskiwane ze stosunku pracy z NATO wpływają w całości na konto w banku holenderskim.

Od początku stycznia 2009 r. Wnioskodawca w Holandii zamieszkuje wraz z żoną.

W dniu 31 grudnia 2008 r. zostało przesłane zgłoszenie aktualizujące NIP-3 do urzędu skarbowego właściwego w sprawie podatników przebywających czasowo poza miejscem stałego zamieszkania.

Pismem z dnia 9 marca 2009 r. Nr IPPB4/415-6/09-2/SP wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Wniosek został uzupełniony w terminie.


W związku z powyższej przedstawionym stanem faktycznym, Podatnik zadał następujące pytania:


  1. Czy w związku ze zmianą miejsca zamieszkania i ośrodka interesów życiowych na Holandię od 1 grudnia 2008 r. Wnioskodawca powinien rozliczać się z dochodów ze stosunku pracy w NATO z holenderskim urzędem podatkowym za 2008 rok mimo, iż zgodnie z postanowieniami statusu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego dochód jest nieopodatkowany w Holandii...
  2. Jak pyt. 1 w odniesieniu do 2009 r....
  3. Czy z uwagi na postanowienia statusu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego dochód uzyskiwany ze stosunku pracy z podmiotem NATO podlega opodatkowaniu w Polsce w 2008 r....
  4. Czy z uwagi na postanowienia statusu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego dochód uzyskiwany ze stosunku pracy z podmiotem NATO podlega opodatkowaniu w Polsce w 2009 r....
  5. Czy emerytura, która będzie wypłacana przez Wojskowe Biuro Emerytalne, do której prawo Wnioskodawca nabędzie z dniem 1 września 2009 r. podlega opodatkowaniu w Polsce, czy powinna być opodatkowana według przepisów prawa holenderskiego i zgłoszona do opodatkowania w Holandii...
  6. Czy odsetki od oszczędności w banku holenderskim podlegają opodatkowaniu w Polsce po 1 grudnia 2008 r....


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1 i 2

Zmiana miejsca zamieszkania i ośrodka interesów życiowych uprawnia Wnioskodawcę do ubiegania się o prawo rozliczania dochodu w Holandii. Jednakże w związku z faktem, iż nie posiada innego dochodu niż stosunek pracy w NATO, który to w Holandii nie jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych do dnia 1 września 2009 r., tj. początku pobierania emerytury, w ocenie Wnioskodawcy nie wywołuje to w stosunku do niego żadnych skutków prawnych, sytuacja może ulec zmianie w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pyt. 5 i 6.


Ad. 3 i 4

W związku z założeniami statutowymi Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz postanowieniami art. 19 umowy dotyczącej statusu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, przedstawicieli narodowych i personelu międzynarodowego, sporządzonej w Ottawie dnia 20 września 1951 r. (Dz. U. z dnia 7 sierpnia 2000 r.) dochody uzyskiwane przez pracownika jednostki organizacyjnej NATO z tytułu wynagrodzenia i dodatków wypłacanych temu pracownikowi przez Organizację Traktatu Północnoatlantyckiego z tytułu pełnienie funkcji urzędnika tej Organizacji, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym nie ciąży na Wnioskodawcy obowiązek wykazywania tych dochodów w rocznym zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu w 2008 r. i latach kolejnych, jeśli nie nastąpi zmiana obowiązujących przepisów.


Ad. 5

Na podstawie art. 18 polsko?holenderskiej konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowanie emerytura wypłacana Wnioskodawcy przez Wojskowe Biuro Emerytalne podlega opodatkowaniu w miejscu zamieszkania Wnioskodawcy, tj. Holandii. Na chwilę obecną Wnioskodawca nie posiada wiedzy dotyczącej możliwości ubiegania się o to świadczenie w formie nieopodatkowanej ani też wiedzy dotyczącej sposobu naliczania podatku od tegoż świadczenia.


Ad. 6

W opinii Wnioskodawcy art. 11 polsko?holenderskiej konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania reguluje sprawę odsetek od papierów wartościowych i wierzytelności, jednak brak jest delegacji do odsetek z tytułu lokat oszczędnościowych. Niestety brakuje w ww. przepisie delegacji do dochodu nieopodatkowanego w żadnym z umawiających się państw, jak również definicja odsetek zamieszczona w tym przepisie nie precyzuje sprawy lokat bankowych.

W ocenie Wnioskodawcy także ust. 2 i 3 wymienionego artykułu, traktujące o odsetkach, wydają się być doprecyzowane w drodze wzajemnego porozumienia właściwych organów umawiających się państw. Wnioskodawcy nie jest wiadomo na dzień wniesienia wniosku, czy istnieje takie porozumienie pomiędzy właściwymi organami Polski i Holandii, a jeżeli istnieje, to czy zawiera regulacje dotyczące odsetek od nieopodatkowanego dochodu.

Art. 22 polsko?holenderskiej konwencji, stanowi, że dochody osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się państwie, które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów (odsetki od lokat bankowych w odczuciu Wnioskodawcy nie są objęte), podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie. Ponadto wątpliwość wzbudza także zapis art. 30 konwencji stanowiący, że konwencja nie ma zastosowania do organizacji międzynarodowych, ich organów lub funkcjonariuszy oraz członków misji dyplomatycznych lub urzędów konsularnych Państwa trzeciego znajdujących się w Umawiającym się Państwie, jeżeli nie podlegają oni w tym państwie takim samym obowiązkom w odniesieniu do podatku od dochodu, jakim podlegają osoby mające miejsce zamieszkania w tym Państwie. Zasadniczym wydaje się być definicja państwa trzeciego i czy NATO, w składzie którego jest Holandia i Polska wyczerpuje znamiona tej definicji.

Wnioskodawcy nie są znane holenderskie przepisy dotyczące odsetek od lokat na kontach oszczędnościowych.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy dochody z tytułu odsetek od dochodu z NATO nie powinny być opodatkowane, gdyż ustawodawca najwyraźniej nie doprecyzował tej kwestii ani w polsko?holenderskiej konwencji, ani w Ordynacji podatkowej. W odczuciu Wnioskodawcy stanowisko takie jest słuszne, gdyż NATO jest traktowane jako organizacja całkowicie wyłączona z opodatkowania w krajach członkowskich i to zarówno pod względem dochodów uzyskiwanych przez członków tej organizacji, jak i prawa do zakupu produktów z odliczeniem podatku VAT zarówno w zakresie dóbr materialnych, jak i mediów (gazu, prądu etc.).

Według oceny Wnioskodawcy, dochód ze stosunku pracy z NATO jest całkowicie nieopodatkowany, i taka też zasada powinna być zastosowana w odniesieniu do odsetek generowanych od tegoż dochodu.


Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznał za nieprawidłowe w zakresie opodatkowania odsetek od oszczędności w banku holenderskim od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia pobytu w Polsce żony Wnioskodawcy, natomiast za prawidłowe w pozostałej części.

Stwierdził, iż zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym (art. 3 ust. la ww. ustawy).


Natomiast stosownie do treści art. 3 ust.

2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Powyższe przepisy stosuje się z uwzględnieniem zawartych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (art. 4a ustawy).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 konwencji zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisaną w Warszawie dnia 13 lutego 2002 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120), w rozumieniu niniejszej konwencji, określenie ?osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie? oznacza osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, każdą jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie, w zakresie dochodu osiąganego tylko ze źródeł w tym Państwie.


Natomiast stosownie do treści art. 4 ust. 2 konwencji, jeżeli, stosownie do postanowień ust. 1, osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to jej status określa się według następujących zasad:

  1. osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to uważa się, że ma ona miejsce zamieszkania w tym Państwie, z którym ma ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych);
  2. jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo jeżeli nie posiada stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się, że ma ona miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym zwykle przebywa;
  3. jeżeli osoba przebywa zazwyczaj w obu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to uważa się, że ma ona miejsce zamieszkania w tym Państwie, którego jest obywatelem;
  4. jeżeli osoba jest obywatelem obydwu Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, to właściwe organy Umawiających się Państw rozstrzygną tę kwestię w drodze wzajemnego porozumienia.


Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz stan prawny, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż do dnia wyjazdu żony Podatnika do Holandii posiadał on ściślejsze powiązania osobiste z Polską, w związku z powyższym w tym okresie podlegał nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Natomiast z dniem wyjazdu żony Podatnika z Polski został przeniesiony ośrodek interesów życiowych do Holandii i od tego dnia podlega on w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Dodatkowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że w stosunku do dochodu osiągniętego przez Wnioskodawcę z tytułu pracy w NATO zastosowanie znajduje art. 19 umowy sporządzonej w Ottawie w dniu 20 września 1951 r. dotyczącej statusu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, przedstawicieli narodowych i personelu międzynarodowego (Dz. U. z 2000 r. Nr 64, poz. 736). Zgodnie z ww. artykułem urzędnicy Organizacji, uzgodnieni na mocy art. 17, są zwolnieni od podatku od wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Organizację z tytułu pełnienia funkcji urzędników tej Organizacji. Oznacza to, iż dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu wynagrodzenia wypłacanego przez NATO są w Polsce zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, jako podstawę prawną uzasadniającą stanowisko dotyczące zasad opodatkowania emerytury Wnioskodawcy wypłacanej przez Wojskowe Biuro Emerytalne, wskazał postanowienia art. 18 polsko-holenderskiej konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Stosownie do art. 18 ust. 1 ww. konwencji, emerytury i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, w związku z wcześniejszym zatrudnieniem, jak i renty wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Prawo do emerytury Wnioskodawca nabędzie z dniem 1 września 2009 r., jeśli w tym czasie Wnioskodawca nie zmieni miejsca zamieszkania i nadal będzie uważany za osobę posiadającą miejsce zamieszkania w Holandii, to zgodnie z treścią ww. przepisu emerytura wypłacana przez Wojskowe Biuro Emerytalne osobie mającej miejsce zamieszkania w Holandii będzie podlegała opodatkowaniu tylko w państwie zamieszkania, tj. w Holandii.

Jak zauważył Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, kwestia opodatkowania odsetek została zawarta w postanowieniach art. 11 polsko-holenderskiej konwencji.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. konwencji, odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Z treści art. 11 ust. 2 ww. konwencji wynika, iż takie odsetki mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5% kwoty brutto tych odsetek. Właściwe organy Umawiających się Państw ustalą, w drodze wzajemnego porozumienia, sposób stosowania tego ograniczenia.

Na podstawie art. 11 ust. 5 konwencji, określenie ?odsetki? oznacza dochód z wszelkiego rodzaju wierzytelności, zarówno zabezpieczonych, jak i niezabezpieczonych hipoteką, lecz niedających prawa do uczestniczenia w zyskach dłużnika, a w szczególności dochody z państwowych papierów wartościowych oraz dochody z obligacji lub skryptów dłużnych, włącznie z premiami i nagrodami związanymi z takimi papierami wartościowymi, obligacjami lub skryptami dłużnymi. Opłat karnych z tytułu opóźnionej zapłaty nie uważa się za odsetki w rozumieniu tego artykułu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz stan prawny, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż do dnia wyjazdu żony Wnioskodawcy do Holandii, Wnioskodawca posiadał w Polsce ściślejsze powiązania osobiste, zatem podlegał w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W związku z powyższym w tym okresie dochód z tytułu odsetek od oszczędności w banku holenderskim podlega opodatkowaniu w Polsce w wysokości 19% kwoty brutto odsetek.

Holandia jako państwo źródła od tak wypłacanych odsetek ma również prawo do poboru podatku. Jednocześnie przepis art. 11 ust. 2 konwencji przewiduje ograniczenie tego opodatkowania w państwie źródła, podatek w ten sposób pobierany nie może przekroczyć 5% kwoty brutto tych odsetek.


W przypadku, kiedy dochód będzie podlegał opodatkowaniu w obu państwach, wówczas należy zastosować przewidzianą w art. 23 ust. 5 polsko-holenderskiej konwencji metodę unikania podwójnego opodatkowania. W odniesieniu do osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce podwójnego opodatkowania, zgodnie z ww. artykułem, unika się w następujący sposób:

  1. Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w Niderlandach, to Rzeczpospolita Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby kwoty równej podatkowi od dochodu zapłaconemu w Niderlandach. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku od dochodu, jaka została obliczona przed dokonaniem odliczenia i która odpowiada tej części dochodu, która może być opodatkowana w Niderlandach.
  2. Jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem niniejszej konwencji dochód osiągnięty przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, to jednak Polska przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu takiej osoby może wziąć pod uwagę zwolniony od podatku dochód.


W związku z przeniesieniem przez Wnioskodawcę ośrodka interesów życiowych do Holandii w dniu przyjazdu do Wnioskodawcy jego żony, dochód z tytułu odsetek od oszczędności w banku holenderskim uzyskany od początku stycznia 2009 r. (od dnia wyjazdu żony Wnioskodawcy do Holandii) podlega opodatkowaniu w państwie zamieszkania, tj. w Holandii.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, przez określenie ?ustawy podatkowe? należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz nieopodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej stanowi natomiast, że ilekroć w ustawie tej jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Stosownie do wyżej powołanych treści przepisów, obowiązek rozliczania się z holenderskim urzędem skarbowym nie mieści się w zakresie przepisów prawa podatkowego, a więc w trybie wydawania interpretacji indywidualnej, tut. organ nie ma prawa interpretować przepisów prawa holenderskiego.


Reasumując, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, iż:

  • dochód uzyskany przez Wnioskodawcę ze stosunku pracy z podmiotem NATO nie podlega opodatkowaniu w Polsce zarówno w 2008 r. jak i w 2009 r.
  • emerytura wypłacana przez Wojskowe Biuro Emerytalne, do której nabędzie Wnioskodawca prawo po dniu 1 września 2009 r., będzie podlegała opodatkowaniu w państwie zamieszkania, tj. w Holandii.
  • dochód z tytułu odsetek od oszczędności w banku holenderskim po 1 grudnia 2008 r. do dnia wyjazdu do Holandii żony Wnioskodawcy będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce i w Holandii z zastosowaniem przewidzianej w konwencji metody unikania podwójnego opodatkowania. Natomiast od dnia wyjazdu z Polski żony Wnioskodawcy dochód z tych odsetek będzie podlegał opodatkowaniu w Holandii.


Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważył, co następuje:


Art. 18 polsko?holenderskiej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania reguluje zasady opodatkowania emerytur wypłacanych z jednego umawiające się państwa, w związku z wykonywaniem w przeszłości pracy najemnej, osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium drugiego umawiającego się państwa, z zastrzeżeniem art. 19 ust. 2 konwencji, dotyczącym tzw. emerytur publicznych.

Emerytura wojskowa wypłacana przez Wojskowe Biuro Emerytalne na podstawie ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66, z późn. zm.), osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Holandii, ze względu na fakt, iż wypłacana jest w związku z pełnieniem służby publicznej, podlega dyspozycji art. 19 ust. 2 polsko?holenderskiej konwencji.

Stosownie do postanowień art. 19 ust. 2 lit. a konwencji, jakakolwiek emerytura wypłacana przez lub pochodząca z funduszy utworzonych przez Polskę, jej jednostkę terytorialną lub organ lokalny, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz Polski, jej jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, może być opodatkowana w Polsce. Jednakże taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w Holandii, jeśli osoba fizyczna jest obywatelem Holandii i posiada tam miejsce zamieszkania (art. 19 ust. 2 lit. b konwencji).

W przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym brak jest informacji dotyczącej posiadania przez Wnioskodawcę obywatelstwa holenderskiego. Oznacza to, iż w sytuacji nieposiadania przez Podatnika holenderskiego obywatelstwa jego dochód z tytułu emerytury wypłacanej przez Wojskowe Biuro Emerytalne będzie podlegał opodatkowaniu stosownie do art. 19 ust. 2 lit. a konwencji, w Polsce i Holandii.

Jednakże w przypadku posiadania przez Podatnika holenderskiego obywatelstwa, jego dochód z tytułu ww. emerytury będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 19 ust. 2 lit. b konwencji, tylko w Holandii.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, zgodnie z którym emerytura Wnioskodawcy wypłacana przez Wojskowe Biuro Emerytalne będzie podlegała opodatkowaniu zgodnie z art. 18 konwencji, tylko w Holandii ? uznać należy zatem za niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa.

W pozostałej części stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie jest prawidłowe.


Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika