Interpretacja zmieniająca interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (...)

Interpretacja zmieniająca interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy a dotyczącej mozliwości zwolnienia z opodatkowania w Polsce dochodu z odpłatnego zbycia udziałow na rzecz spółki w celu ich umorzenia.

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr z 2005 r. Nr 8, póz. 60. z późn. zm.) Minister Finansów zmienia interpretację indywidualną z dnia 22 sierpnia 2007 r., znak: ITPB1/415-36/07/MR, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w imieniu Ministra Finansów dla ?S.? Sp. z o.o. w G., NIP (?) w ten sposób, iż stwierdza, że:

  1. stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy jest nieprawidłowe,
  2. stanowisko ?S.? Sp. z o.o. w G. zawarte we wniosku z dnia 20 lipca 2007 r. w sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania w Polsce dochodu z odpłatnego zbycia udziałów na rzecz spółki w celu ich umorzenia, jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

Porady prawne

Wnioskiem z dnia 20 lipca 2007 r. (data wpływu 23.07.2007 r.) Spółka z o.o. ?S.? w G., wystąpiła do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie przepisów konwencji z dnia 19 listopada 2004 r. zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 2006 Nr 26 poz. 193), zwanej dalej ?konwencją?.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. ?S ? w G. nabyła od udziałowca swoje udziały celem ich dobrowolnego umorzenia. Majątek spółki składa się głównie z majątku ruchomego. Udziałowiec jest osobą fizyczną będącą obywatelem szwedzkim i przedstawi certyfikat rezydencji dokumentujący jego miejsce zamieszkania.

W związku z powyższym, Spółka zwróciła się z pytaniem czy zastosowanie w tej sytuacji ma art. 13 ust. 4 konwencji, na podstawie którego dochód ze sprzedaży udziałów nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Zdaniem Spółki, w tej sytuacji art. 13 ust. 4 konwencji, w związku z art. 30b ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwala na wypłatę przez Spółkę całości ceny za nabyte przez Spółkę udziały bez potrącania podatku dochodowego w Polsce.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, wydając interpretację indywidualną z dnia 22 sierpnia 2007 r., znak: ITPB1/415-36/07/MR, uznał stanowisko Spółki z o.o. ?S.? w G. za prawidłowe.


Po zapoznaniu się z aktami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje:

Na podstawie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000, Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zwanej dalej ?ustawą?, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a ustawy, przepis powyższy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód z umorzenia udziałów (akcji).

Na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy, od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19 zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

Z kolei, w myśl art. 30a ust. 2 ustawy, przepisy ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

W przedmiotowej spawie zastosowanie ma konwencja z dnia 19 listopada 2004 r. zawarta między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 2006 Nr 26 poz. 193), zwana dalej ?konwencją?.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 i 2 konwencji, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże dywidendy takie mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak ustalony nie może przekroczyć:

  1. 5% kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25%;
  2. 15% kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Określenie ?dywidendy? użyte w tym artykule oznacza dochód z akcji albo innych praw niebędących wierzytelnościami, praw do udziału w zysku, jak również dochód z innych praw w spółce, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, jest pod względem podatkowym traktowany jak dochód z akcji - art. 10 ust. 3 konwencji.

Powyższy przepis nie określa definicji ?dywidendy? w sposób pełny i wyczerpujący, a jedynie wskazuje ogólną formułę. W zakresie ustalenia czy konkretna płatność jest ?dywidendą?, odsyła natomiast do ustawodawstwa wewnętrznego państwa, w którym spółka dokonująca płatności ma siedzibę.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że dochód wspólnika (rezydenta Szwecji) z odpłatnego zbycia udziałów na rzecz Spółki z o.o. ?S.? w G. w celu ich dobrowolnego umorzenia, będzie opodatkowany w Polsce jako przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (dywidenda), stosownie do art. 24 ust. 5 pkt 2, art. 30a ust. 1 pkt 4 i ust. 2 ustawy, oraz art. 10 konwencji.

Po stronie Spółki - płatnika, rodzi to obowiązek poboru podatku, w wysokości określonej w art. 10 ust. 2 lit. b) konwencji, w związku z art. 30a ust. 2 ustawy.

Zmieniona Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 20 lipca 2007 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (ant. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, pc5z. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika