Czy otrzymana pomoc (dotacja) w postaci wsparcia pomostowego oraz dotacji inwestycyjnej przeznaczonej (...)

Czy otrzymana pomoc (dotacja) w postaci wsparcia pomostowego oraz dotacji inwestycyjnej przeznaczonej na zakup środków trwałych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

W dniu 10.05.2007 r. do tut. organu wpłynął wniosek XX zam. xx, uzupełniony 05.06.2007 r., z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie zastosowania przepisów prawa podatkowego, w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych otrzymanej pomocy (dotacji) w postaci wsparcia pomostowego oraz dotacji inwestycyjnej przeznaczonej na zakup środków trwałych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że strona jest uczestnikiem projektu przeprowadzonego przez Agencję Rozwoju Północnej Wielkopolski w Pile finansowanego z funduszy Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w ramach działania 2.5 'Promocja Przedsiębiorczości'. Projekt ten finansowany był w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w 25% ze środków budżetu państwa. Osoby zakwalifikowane do realizacji powyższego projektu uczestniczyły w szkoleniu, którego efektem finalnym było założenie biznes planu, na podstawie którego ARPW w Pile rekomendowała poszczególne osoby do uzyskania dotacji z funduszy unijnych. Warunkiem otrzymania dotacji była zgodność z wymogami, celami i założeniami ZPORR w ramach działania 2.5 ' Promocja Przedsiębiorczości' jak i założenie działalności gospodarczej, jako warunek konieczny uzyskania wsparcia finansowego. Z dniem 1 kwietnia 2007 r. podatnik rozpoczął jednoosobową consultingową działalność gospodarczą, opodatkowaną podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych. Przyznana stronie dotacja udzielona została w oparciu o zasadę de minimis. Otrzymana dotacja składa się z dwóch części, tj. dotacji inwestycyjnej, przeznaczonej w całości na zakup środków trwałych do prowadzenia działalności gospodarczej oraz pomostowej, przeznaczonej w całości na pokrycie bieżących kosztów funkcjonowania firmy. Dotacja inwestycyjna musi być przeznaczona na zakup urządzeń i sprzętu służącego do prowadzenia działalności gospodarczej, natomiast dotacja pomostowa wypłacana jest w formie comiesięcznego wsparcia w wysokości 700 zł przez okres pół roku z możliwością przedłużenia do roku, na pokrycie kosztów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wysokość przyznanej stronie dotacji inwestycyjnej sięga 75% całości planowanej inwestycji, natomiast pozostałe 25% to środki własne. Z powyższej dotacji zgodnie z wytycznymi programu ZPORR strona będzie musiała się rozliczyć przed Agencją Rozwoju Północnej Wielkopolski i Regionalną Instytucją Finansującą, tj. Agencją Rozwoju Regionalnego S.A. w Koninie.

Porady prawne

Wnioskodawca uważa, że przyznana pomoc w postaci dotacji inwestycyjnej i pomostowej związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ:
- przyznane środki pochodzą od państw obcych (członków Unii Europejskiej) lub międzynarodowych instytucji finansujących (w tym przypadku instytucją finansującą jest Unia Europejska) i mają charakter bezzwrotnej pomocy,
- powyższe środki zostały przyznane w ramach zawartych umów i deklaracji miedzy Polską a Unią Europejską, będących konsekwencją członkostwa naszego kraju w strukturach UE,
- warunkiem przyznania powyższej pomocy jest realizacja założeń i celów programu ZPORR w zakresie działania 2.5 'Promocja Przedsiębiorczości', gdyż wynika to z faktu przyznania dotacji na podstawie ocenionego biznes planu. Przyznane środki muszą być realizowane zgodnie z założeniami programu ZPORR, który obliguje ostatecznego beneficjenta, tj.

osobę, której przyznano środki do samodzielnej realizacji celu programu bez możliwości zlecenia określonych czynności osobom trzecim,
- otrzymane dotacje przyznane zostały przez upoważnioną do tego instytucję - Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. w Koninie jako Regionalną Instytucję Finansującą.
Zdaniem strony otrzymana dotacja pomostowa i inwestycyjna nie rodzi skutków podatkowych (jest neutralna finansowo). W tym bowiem przypadku do kwot otrzymanych w ramach rozpoczętej działalności gospodarczej zastosowanie znajdują przepisy art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a natomiast do kosztów przepisy art. 22 ust. 1 cyt. ustawy. Stosownie do zapisu art. 14 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje sie odpisów amortyzacyjnych. Dlatego powyższe kwoty otrzymane z dotacji w wysokości wydatkowanej na nabycie środków trwałych nie będą stanowić przychodów z działalności gospodarczej, a co za tym idzie, będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.Ponadto strona powołuje się na interpretację Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2006 r. sygn. DD6-8213-8/06/DZ/412, wg której w przypadku otrzymania pomocy przeznaczonej w zależności od celu (w przypadku strony na inwestycje), wydatki poniesione na przedsięwzięcia objęte wsparciem finansowym nie są kosztem uzyskania przychodów - art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków nie będą przychodami zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a w cyt. ustawy. Natomiast odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 45 wspomnianej ustawy.

Rozpatrując wniosek w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny i obowiązujący stan prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pile informuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami , organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazywanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy: zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Warunkiem skorzystania z przedmiotowego zwolnienia dochodów od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 w/cyt. ustawy musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:
- bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w w/w przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie oraz
- podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych w 2007 r. regulują m.in. przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, po. 2104 z późn. zm.), ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832 ), ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.), rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. Unii Europejskiej z 31 lipca 2006 r. L210/25 ), rozporządzenie ( WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz.U.UE. L.06.210.1).
Środki funduszy strukturalnych pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i są środkami publicznymi, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

Podmioty realizujące projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych, a więc i z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego mogą ubiegać się na podstawie w/w przepisów o środki na prefinasowanie. Środki prefinansowane, to środki przeznaczone na pokrycie wydatków realizowanych programów i projektów pomocowych, pochodzące ze środków pożyczonych z budżetu państwa w części, która będzie podlegała refundacji, tj. zwrotowi ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Zwrot środków z Europejskiego Funduszu Społecznego następuje na podstawie wniosku o refundację, sporządzonego przez Instytucję Wdrażającą.

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a jedynie takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Powyższe stanowisko potwierdza wyjaśnienie Ministra Finansów zawarte w wydanym w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa piśmie z dnia 30.08.2006 r. nr DD6/8213-8/06/Dz/412 dotyczącym opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów pochodzących ze środków pomocowych finansowanych z funduszy strukturalnych oraz współfinansujących środków krajowych.

Pomoc finansowana z krajowych środków budżetowych również nie korzysta ze zwolnień przedmiotowych. Z przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 16 lutego 2007 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na promocję przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 30, poz. 200 z późn. zm.), określającego szczegółowe warunki i tryb udzielania pomocy de minimis na promocję przedsiębiorczości w ramach Działania 2.5 - Promocja Przedsiębiorczości Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 ,przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r.

w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745) wynika, że środki finansowe na realizację projektów w ramach działań objętych Priorytetem 2 finansowane są z krajowych środków publicznych (budżet państwa) - maksymalnie 25% wydatków kwalifikowanych oraz z Europejskiego Funduszu Społecznego - maksymalnie 75% wydatków kwalifikowanych. Jednakże środki pieniężne otrzymane przez podatnika z krajowych środków publicznych nie spełniają definicji dotacji w rozumieniu przepisów art. 106 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. Świadczenia takie zostały zdefiniowane w art. 106 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, wg którego świadczenia na rzecz osób fizycznych obejmują wydatki budżetu państwa kierowane, na podstawie odrębnych przepisów, bezpośrednio lub pośrednio do osób fizycznych, a niebędące wynagrodzeniem za świadczoną pracę. W tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta ostatecznego nie byłaby zatem zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

W świetle powyższych przepisów otrzymane przez podatnika środki finansowe w postaci wsparcia pomostowego i dotacji inwestycyjnej z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa nie podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Równocześnie należy podkreślić, iż na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
W myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Aby dany wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, w myśl wyżej powołanego przepisu, winien spełniać łącznie następujące przesłanki:
- pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
- nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ustawy.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa sie za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części.

Kosztem uzyskania przychodów, stosownie do art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym, są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a -22o, z uwzględnieniem art.

23.Zgodnie zaś z brzmieniem art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a - 22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Pomoc finansową z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy:
- inwestycyjne,
- o charakterze społecznym i edukacyjnym, jak np. szkolenia, praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub reorientacji zawodowej, usług doradczych, informacji zawodowej, pomocy stypendialnej dla młodzieży.
Kierując się takim podziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, do otrzymanej przez beneficjentów ostatecznych pomocy finansowej z tych środków, obowiązujące przepisy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są te środki.

Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy oraz przedstawiony przez stronę stan faktyczny, należy uznać, iż otrzymane środki finansowe pochodzą ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanego programu, a zatem otrzymane wsparcie finansowe nie pochodzi wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej ze środków Unii Europejskiej. Z tych względów otrzymane przez stronę środki finansowe nie korzystają na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.

W przypadku przeznaczenia otrzymanej przez podatnika dotacji inwestycyjnej na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, wydatki poniesione na ich nabycie, stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie są kosztem uzyskania przychodów, a otrzymane środki pomocowe jako zwrot tych wydatków, nie będą stanowiły przychodów podatkowych - w myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast odpisy amortyzacyjne od tej części wartości inwestycji, która została sfinansowana ze środków pomocowych - zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.
Otrzymana przez podatnika comiesięczna dotacja pomostowa w kwocie 700 zł na pokrycie bieżących kosztów prowadzonej firmy, stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie stanowić przychód podlegający opodatkowaniu, a poniesione wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, stosownie do art. 22 ust. 1 w/cyt. ustawy.

Reasumując, w opisanym stanie prawnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pile uznaje za nieprawidłowe przedstawione stanowisko strony zawarte we wniosku z dnia 02.04.2007 r.

Powyższa interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika