Czy umorzona przez Urząd Miasta kwota powstałych zaległości z tyt. opłat np. za najem, dzierżawę, (...)

Czy umorzona przez Urząd Miasta kwota powstałych zaległości z tyt. opłat np. za najem, dzierżawę, wieczyste użytkowanie gruntu i wykup lokali mieszkalnych jest przysporzeniem majątkowym w postaci bezpłatnego korzystania z lokalu lub gruntu i czy w związku z tym podlega opodatkowaniu? Czy Urząd Miasta jest w tym przypadku płatnikiem?

W dniu 08.11.2006 r. do tut. Organu wpłynął wniosek Urzędu Miasta o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Według przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w 2006 roku miały miejsce przypadki, kiedy sytuacja materialna podatnika nie pozwalała mu na uregulowanie w terminie opłat, np. za najem, dzierżawę, wieczyste użytkowanie gruntu i wykup lokali mieszkalnych.

W takim przypadku podatnik składał wniosek o umorzenie powstałych zaległości, w wyniku przeanalizowania sytuacji materialnej dłużnika w kilku przypadkach wyrażono zgodę na umorzenie.

Porady prawne

W związku z zaistniałą sytuacją zachodzi pytanie: czy wartość umorzonej wierzytelności stanowi dla dłużnika przychód, który będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem strony umorzona kwota jest przysporzeniem majątkowym w postaci bezpłatnego korzystania z lokalu lub gruntu, a tym samym umorzona kwota stanowi przychód opodatkowany podatkiem dochodowym. Urząd Miasta nie jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, a powinien jedynie sporządzić PIT-8C.

W myśl art. 9 ust. 1 i ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów od których, na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30, art. 30a-30c oraz art. 44 ust. 7e i 7f suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.

Specyfikacja źródeł przychodów zawarta została w art. 10 ust. 1 w/cyt. ustawy o podatku dochodowym. Przychody nie wymienione w art. 10 ust.1 pkt 1-8 są kwalifikowane jako przychody z innych źródeł ? o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9.

Według art. 20 ust. 1 w/cyt. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Katalog przychodów wymienionych w tym przepisie jest otwarty, co oznacza, że do tej kategorii przychodów można zaliczyć przychody inne niż w nim wymienione.

Na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust.

1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informacje według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Przepisy określone w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie obejmują w swej treści możliwości zwolnienia od podatku kwoty umorzonej wierzytelności z tytułu najmu, dzierżawy, wieczystego użytkowania gruntu i wykupu lokali mieszkalnych.

Wobec powyższego umorzone wierzytelności w myśl w/cyt. przepisów stanowią przychód dla podatnika zaliczony do kategorii ?inne źródła? przychodów, zatem przychód ten podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym przez podatnika osiągającego przychód z w/w tytułu.

W przedstawionej sytuacji Urząd Miasta nie jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, co oznacza, że nie ma obowiązku potrącania podatku, ma jednak obowiązek sporządzenia informacji o wysokości osiągniętego przychodu w roku 2006 ? zgodnie z w/cyt. art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując , w opisanym stanie prawnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pile uznaje za prawidłowe przedstawione stanowisko strony zawarte we wniosku z dnia 08.11.2006 r.

Powyższa interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku i stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika