Jaki jest zakres obowiązku podatkowego w Polsce Podatnika posiadającego miejsce zamieszkania w USA?

Jaki jest zakres obowiązku podatkowego w Polsce Podatnika posiadającego miejsce zamieszkania w USA?

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 8 października 1974 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r., Nr 31, poz. 178),


Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie posiadania miejsca zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki w latach 1999-2005.

Porady prawne


Uzasadnienie


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż od 10.08.1994 Podatnik mieszka i pracuje na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki. Podatnik wyjechał do tego państwa w celu odbycia studiów doktoranckich na uniwersytecie w jednym ze stanów USA. W dniu 20.06.1998 Podatnik zawarł związek małżeński (żona Podatnika również przebywała na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki, gdzie od 07.01.1997 r. odbywała studia doktoranckie na tym samym uniwersytecie). Podatnicy podjęli decyzję o pozostaniu w Stanach Zjednoczonych Ameryki na stałe. Po ukończeniu studiów, Podatnik podjął pracę zarobkową w ramach stosunku pracy u amerykańskiego pracodawcy.


W Stanach Zjednoczonych Ameryki Podatnik mieszka wraz z najbliższą rodzina (żoną oraz trojką dzieci), w tym państwie Podatnik koncentruje działalność zawodową oraz prowadzi większość swojej działalności inwestycyjnej (posiada rachunki bankowe oraz dobrowolny rachunek emerytalny, opłaca składki na poczet przyszłej emerytury).


W związku z zamieszkiwaniem na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki, Podatnik wraz z żoną uzyskał status rezydenta podatkowego tego państwa, potwierdzony wydanym przez amerykańskie władze podatkowe certyfikatem rezydencji.


W Polsce Podatnik prowadzi część swojej działalności inwestycyjnej, posiadając rachunek bankowy i giełdowy. Ponadto, Podatnik pozostaje wciąż zameldowany w mieszkaniu rodziców, gdzie posiadał miejsce zamieszkania przed wyjazdem do Stanów Zjednoczonych Ameryki.


Podatnik zwraca się z prośbą o interpretację zakresu jego obowiązku podatkowego w Polsce.


Zdaniem Podatnika, w latach 1999-2005 podlegał w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, gdyż jego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych znajdowało się na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki. W opinii Podatnika, na podstawie przedstawionych faktów należy uznać, iż w tym państwie przebywa z zamiarem stałego pobytu, tam znajduje się ośrodek jego interesów życiowych i z tym państwem łączą go więzy zarówno zawodowe jak i osobiste.


Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa, zważono co następuje:


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy).


Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tzw. ograniczony obowiązek podatkowy).


Zgodnie z art. 4a ustawy, art. 3 ust. 1 i ust. 2a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska.


Stosownie do art. 3 ust. 7 pkt b) umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, określenie 'osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski' oznacza jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z polskim prawem jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi polskiemu jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce.


Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 8 pkt b) umowy, określenie 'osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych' oznacza jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi Stanów Zjednoczonych jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Stanach Zjednoczonych.


Z powyższego wynika, iż definicja 'miejsca zamieszkania' odnosi się bezpośrednio do określenia 'miejsca zamieszkania' przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw będących Stronami umowy i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.


W przepisach polskiego prawa podatkowego pojęcie 'miejsca zamieszkania' nie zostało zdefiniowane. Definicja miejsca zamieszkania znajduje się w art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Warunek przebywania w danym miejscu ma charakter obiektywny i nie ma problemów dowodowych w wykazaniu, że dana osoba przebywa w danej miejscowości. Zamiar stałego pobytu w określonej miejscowości ma natomiast charakter subiektywny, ponieważ odnosi się do woli danej osoby. Należy jednak zauważyć, iż istnieją kryteria obiektywizujące zamiar stałego pobytu. Uznaje się na przykład, że podatnik wykazuje zamiar stałego pobytu w danej miejscowości jeżeli miejscowość ta stanowi dla niego centrum jego życiowej działalności, ocenianej w aspekcie jego powiązań osobistych i gospodarczych.


Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów stwierdza, iż w latach 1999-2005 Podatnik posiadał miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki. W tym państwie Podatnik mieszka z zamiarem stałego pobytu wraz z najbliższą rodziną (żoną i trójką dzieci). W tym państwie koncentruje się również działalność zawodowa i ekonomiczna Podatnika. Z powyższych faktów wynika, iż do Stanów Zjednoczonych Ameryki Podatnik przeniósł ośrodek swoich interesów życiowych i z tym państwem łączą go ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze.


W związku z powyższym, w latach 1999-2005 Podatnik podlegał ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Podatniczka podlega w Polsce opodatkowaniu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z art. 4a ustawy, przepis ten stosuje się z uwzględnieniem zawartych przez Polskę umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.


Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika