W jaki sposób należy opodatkować w Polsce dochody uzyskiwane z tytułu pełnienia funkcji dyrektora (...)

W jaki sposób należy opodatkować w Polsce dochody uzyskiwane z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce cypryjskiej?

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 4 czerwca 1992 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993 r., Nr 117, poz. 523),


Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie zasad opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce mającej siedzibę na terytorium Cypru.

Porady prawne


Uzasadnienie


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Pani X posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski (podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu). W drugim kwartale 2006 r. wspólnicy spółki z siedzibą na Cyprze planują powołać Podatniczkę na stanowisko dyrektora Spółki. Powołanie na stanowisko dyrektora-członka zarządu Spółki nastąpi na podstawie uchwały Spółki, która określi zakres pełnionych obowiązków, okres powołania oraz wysokość wynagrodzenia. Podatniczka będzie pełnić obowiązki w Spółce na podstawie statutu Spółki oraz uchwały wspólników. Wynagrodzenie wypłacane przez Spółkę będzie mieć stały, zryczałtowany charakter.


Cypryjski podmiot jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością zarejestrowaną od dnia 18.08.1998 r. na terytorium Cypru. Spółka jest rezydentem podatkowym na Cyprze, tzn. w tym państwie podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.


Podatniczka oświadczyła, iż w ramach pełnionej przez nią funkcji dyrektora w Spółce, jej kompetencje odpowiadają w dużej mierze kompetencjom członka zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w rozumieniu polskiego Kodeksu spółek handlowych. Zgodnie z cypryjskim prawem spółek przyjmuje się, iż dyrektorzy to osoby pełniące funkcje reprezentacyjne i zarządcze w spółce, na rzecz której działają.


Pani X zwraca się z wnioskiem o interpretację w sprawie zasad opodatkowania w Polsce dochodów uzyskiwanych z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce cypryjskiej.


Zdaniem Podatniczki, dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 polsko-cypryjskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, tj. na Cyprze oraz w Polsce. Jednocześnie zgodnie z art. 24 umowy, przewidującym unikanie podwójnego opodatkowania za pomocą tzw. metody wyłączenia z progresją, w Polsce dochód ten będzie zwolniony od opodatkowania. Ponadto, w opinii Podatniczki, nie ma znaczenia fakt, iż w tekście polskim art. 16 umowy wymienia się jedynie dochody z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki. Cypryjskie prawo nie przewiduje istnienia w spółkach organu, który stanowiłby odpowiednik rady nadzorczej w rozumieniu polskiego Kodeksu spółek handlowych. Oznacza to, iż art. 16 umowy należy rozumieć szeroko, stosując go również do dochodów uzyskiwanych z tytułu pełnienia w spółkach funkcji dyrektora. Zdaniem Podatniczki, takie rozumowanie potwierdza również brzmienie art. 16 umowy w wersji angielskiej, który wymienia organu określany jako 'the board of directors', czyli organ o charakterze zarządczym.


Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa, zważono co następuje:


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy).


Zgodnie z art. 4a ustawy, art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska.


Stosownie do art. 16 umowy z dnia 4 czerwca 1992 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie.


Powyższy przepis reguluje zasady opodatkowania wynagrodzeń i innych podobnych należności dyrektorów uzyskiwanych z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki. Umowa stanowi, iż w przypadku trudności interpretacyjnych jej postanowień, rozstrzygające jest brzmienie przepisów zawarte w tekście angielskim. Art. 16 umowy w wersji angielskiej odnosi się jednoznacznie do wszelkich wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji członka w organie określanym jako 'the board of directors' ('rada dyrektorów'), który powinien być rozumiany szerzej niż 'rada nadzorcza' w rozumieniu przepisów polskiego Kodeksu spółek handlowych. Oznacza to, iż art. 16 znajdzie również zastosowanie do wynagrodzeń wypłacanych w zamian za pełnienie funkcji zarządczych w spółce.


Zgodnie z art. 16 umowy, dochód osoby mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej ('radzie dyrektorów') spółki mającej siedzibę na Cyprze, może być opodatkowany na Cyprze oraz w państwie rezydencji, tj. w Polsce. Jednocześnie w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce, należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania (tzw. metoda wyłączenia z progresją).


Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt a) umowy, w związku z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:


  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.


Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów uważa, iż prawidłowe jest stanowisko Pani X, zgodnie z którym uzyskiwany przez nią dochód z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce cypryjskiej będzie podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 umowy, tj. na Cyprze i w Polsce. Jednocześnie w Polsce należy uniknąć podwójnego opodatkowania, stosując określoną w art. 24 ust. 1 pkt a) umowy w zw. z art. 27 ust. 8 ustawy tzw. metodę wyłączenia z progresją. Oznacza to, iż dochód Podatniczki uzyskany na Cyprze jest zwolniony od opodatkowania w Polsce, przy czym jeżeli Podatniczka uzyskałaby inne dochody w danym roku podatkowym podlegające opodatkowaniu w Polsce, dochód uzyskany na Cyprze powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu Podatniczki podlegającego opodatkowaniu w Polsce.


Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.


Referencje

IBPBII/2/415-234/09/MM, interpretacja indywidualna

IBPBII/2/415-324/09/NG, interpretacja indywidualna

ILPB2/415-418/08-5/TW, interpretacja indywidualna

ILPB2/415-420/08-5/JK, interpretacja indywidualna

ILPB2/415-422/08-4/JK, interpretacja indywidualna

ILPB2/415-497/08-3/JK, interpretacja indywidualna

ILPB2/415-519/08-3/JK, interpretacja indywidualna

ILPB2/415-521/08-3/JK, interpretacja indywidualna

ILPB2/415-522/08-3/JK, interpretacja indywidualna

ILPB2/415-527/08-3/ES, interpretacja indywidualna

ILPB2/415-612/08-3/MK, interpretacja indywidualna

ILPB2/415-630/08-3/JK, interpretacja indywidualna

ILPB2/415-631/08-5/MK, interpretacja indywidualna

ILPB2/415-632/08-5/MK, interpretacja indywidualna

ILPB2/415-676/09-2/ES, interpretacja indywidualna

ILPB2/415-677/09-2/ES, interpretacja indywidualna

IPPB2/415-321/07-2/AK, interpretacja indywidualna

ITPB1/415-772b/09/TK, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika