Czy od należności za wynajem samolotów jakie spółka polska wypłaci na rzecz spółki z siedzibą (...)

Czy od należności za wynajem samolotów jakie spółka polska wypłaci na rzecz spółki z siedzibą w Rosji i na rzecz spółki z siedzibą na Łotwie, stanowiące w myśl art. 6 umowy polsko-rosyjskiej i art. 8 umowy polsko łotewskiej dochód podmiotów zagranicznych z tytułu transportu międzynarodowego, Spółka ma obowiązek pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 21 ust. 1 updop?

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień:
- umowy z dnia 22 maja 1992 r. zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1993 r. Nr 125, poz. 569), dalej: umowa polsko-rosyjska;
- umowy z dnia 17 listopada 1993 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Łotewską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1995 r. Nr 53, poz. 285), dalej: umowa polsko-łotewska,

Porady prawne



Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2006 r., dotyczące braku opodatkowania w Polsce należności z tytułu dzierżawy samolotów od spółek z siedzibą na Łotwie i w Rosji w celu świadczenia przez X Sp. z o.o. usług w zakresie międzynarodowego transportu lotniczego oraz za nieprawidłowe w zakresie braku obowiązku złożenia formularza IFT-2R.


Uzasadnienie


Jak wynika ze stanu faktycznego, który został przedstawiony we wniosku Spółka świadczy usługi lotnicze w zakresie przewozu towarów. Spółka zamierza podpisać umowę dzierżawy z dwoma podmiotami mającymi siedzibę w Rosji oraz na Łotwie. Przedmiotem dzierżawy będą samoloty z pełnym wyposażeniem i załogą w celu ich eksploatacji w transporcie międzynarodowym. Spółka będzie płaciła czynsz za wynajem samolotów.


W zaistniałej sytuacji powstało pytanie, czy od należności za wynajem samolotów jakie spółka polska wypłaci na rzecz spółki z siedzibą w Rosji i na rzecz spółki z siedzibą na Łotwie, stanowiące w myśl art. 6 umowy polsko-rosyjskiej i art. 8 umowy polsko łotewskiej dochód podmiotów zagranicznych z tytułu transportu międzynarodowego, Spółka ma obowiązek pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej updop).


Zdaniem Spółki należności z tytułu dzierżawy samolotów będą stanowić na podstawie postanowień umowy polsko-rosyjskiej i polsko-łotewskiej dochód kontrahentów zagranicznych z tytułu transportu międzynarodowego. Dochód ten będzie podlegać opodatkowaniu wyłącznie w Rosji oraz na Łotwie, gdzie znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstw prowadzących taką działalność.


W konsekwencji zdaniem Wnioskodawcy Spółka dokona na rzecz kontrahentów zagranicznych wypłaty pełnego wynagrodzenia z tytułu dzierżawy, bez potrącenia jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego oraz bez konieczności składania jakichkolwiek deklaracji, o ile Spółka będzie dysponować certyfikatami rezydencji kontrahentów.


Rozpatrując wniosek Spółki Minister Finansów zważył, co następuje.


Zgodnie z art. 3 ust. 2 i art. 21 updop podatnicy niemający na obszarze Polski siedziby lub zarządu, uiszczają podatek dochodowy z tytułu uzyskanego na terytorium Polski dochodu m.in. za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, który ustala się w wysokości 20% przychodu, chyba że umowa zapobiegająca podwójnemu opodatkowaniu zawarta z krajem będącym siedzibą podatnika stanowi inaczej.


W przedstawionym stanie faktycznym Spółka ma zamiar wynajmować środki transportu lotniczego w celu ich eksploatacji w transporcie międzynarodowym.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. f) umowy polsko-rosyjskiej określenie 'transport międzynarodowy' oznacza wszelki przewóz statkiem, barką rzeczną, statkiem powietrznym, pojazdem drogowym lub środkiem kolejowym należącym do przedsiębiorstwa, którego miejsce faktycznego zarządu znajduje się w Rosji, a eksploatowanym wyłącznie między punktami położonymi na terytoriach różnych państw.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. h) umowy polsko-łotewskiej określenie 'komunikacja międzynarodowa' oznacza wszelki transport statkiem morskim, statkiem powietrznym lub pojazdem transportu drogowego, eksploatowanym przez przedsiębiorstwo łotewskie, z wyjątkiem przypadku, gdy transport statkiem morskim, statkiem powietrznym lub pojazdem transportu drogowego jest wykonywany wyłącznie między miejscami położonymi w Polsce.


Zgodnie z art. 6 umowy polsko-rosyjskiej dochody z transportu międzynarodowego, tj. dochody uzyskane z bezpośredniej eksploatacji, z tytułu wydzierżawienia lub wykorzystania w jakiekolwiek innej formie statków powietrznych, przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Rosji podlegają opodatkowaniu tylko w Rosji.


Zgodnie z art. 8 umowy polsko-łotewskiej zyski przedsiębiorstwa łotewskiego, osiągane z eksploatacji w komunikacji międzynarodowej statków powietrznych podlegają opodatkowaniu na Łotwie.


W umowie polsko-łotewskiej nie ma definicji eksploatacji w komunikacji międzynarodowej. Należy jednak stwierdzić, iż umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawierane przez Polskę wzorowane są na Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku. Zarówno tekst Modelowej Konwencji jak i Komentarz do Modelowej Konwencji zostały wypracowane w drodze konsensusu przez państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień. Zatem, obowiązki podatkowe podmiotów z siedzibą w odrębnych państwach należy rozpatrywać z uwzględnieniem postanowień umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz Modelowej Konwencji OECD wraz z Komentarzem.


Zgodnie z Komentarzem do Modelowej Konwencji OECD (pkt. 5 komentarza do art. 8) przez zyski z eksploatacji w komunikacji międzynarodowej należy rozumieć również zyski osiągane z czarteru statku powietrznego z załogą oraz wyposażeniem. Taka sytuacja występuje w przedstawionym stanie w faktycznym, gdyż Wnioskodawca określił, iż przedmiotem dzierżawy będą samoloty z pełnym wyposażeniem i załogą w celu ich eksploatacji w transporcie międzynarodowym.


Zatem wypłaty jakie Spółka dokona na rzecz przedsiębiorstwa mającego siedzibę na Łotwie z tytułu dzierżawy statków powietrznych z załogą i wyposażeniem stanowią zyski z eksploatacji w komunikacji międzynarodowej statków powietrznych i będą opodatkowane tylko na Łotwie.


Stanowisko Spółki w dotyczące braku obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych jako płatnika od należności z tytułu dzierżawy samolotów na potrzeby transportu międzynarodowego jest prawidłowe. Dochody z eksploatacji samolotów będą opodatkowane jedynie w krajach faktycznego zarządu kontrahentów Spółki.


Brak obowiązku potrącenia przez Spółkę podatku od wypłacanej rezydentom rosyjskim i łotewskim należności nie oznacza jednak, że Spółka nie będzie też miała obowiązku złożenia formularza IFT-2R, czyli informacji o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jak bowiem wynika z treści art. 26 ust. 3d ustawy, taką informację o wypłatach na rzecz osób zagranicznych należności z tytułów wymienionych w art. 21 tej ustawy sporządzają i przekazują do urzędu skarbowego podmioty polskie, które dokonują takiej wypłaty, nawet jeżeli na podstawie umowy międzynarodowej, nie są obowiązane do potrącania podatku.


Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.


Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Odpowiedź nie jest wiążąca dla płatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika