czy zgodnie z umową polsko-amerykańską, społka polska będzie uprawniona do zastosowania obniżonej (...)

czy zgodnie z umową polsko-amerykańską, społka polska będzie uprawniona do zastosowania obniżonej do 5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego przy wypłacie dywidendy na rzecz amerykańskiego udziałowca, posiadającego 50% udzialów w spółce polskiej ?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14e § 1 oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.; dalej: Ordynacja podatkowa), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 8 października 1974 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, (Dz.U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178; dalej: umowa polsko-amerykańska),


Minister Finansów uznaje


za prawidłowe stanowisko przedstawione przez X z siedzibą w Bielsku-Białej we wniosku z dnia 14 listopada 2006 r. w sprawie dotyczącej zastosowania obniżonej stawki podatku przy wypłacie dywidendy na rzecz amerykańskiego udziałowca.


Uzasadnienie


W dniu 22 listopada 2006 r. wpłynął do Ministra Finansów wniosek X. z siedzibą w Bielsku-Białej (dalej: Wnioskodawca), w sprawie interpretacji przepisów umowy polsko-amerykańskiej.


Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego jednym z udziałowców Wnioskodawcy, posiadającym 50% udziałów w kapitale spółki, jest podmiot prawa handlowego posiadający siedzibę w Stanach Zjednoczonych Ameryki, w rozumieniu umowy polsko-amerykańskiej. Wartość udziału amerykańskiego udziałowca w kapitale Wnioskodawcy przekłada się na takie samo prawo głosu na zgromadzeniu wspólników (50%).


Na tle przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawcy stoi na stanowisku, że zgodnie z umową polsko-amerykańską, będzie uprawniony do zastosowania obniżonej do 5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego przy wypłacie dywidendy na rzecz amerykańskiego udziałowca.


Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawca wskazuje, iż w świetle art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.; dalej: updop), podatek dochodowy od dochodów z dywidend uzyskanych przez osoby zagraniczne (określone w art. 3 ust. 2 updop) ustala się w wysokości 19% przychodów. Do poboru tego podatku jako płatnicy, zgodnie z art. 26 ust. 1 updop zobowiązane są w dniu wypłaty podmioty polskie dokonujące wypłaty. Przepis art. 22 ust. 2 updop wskazuje jednocześnie, że podmiot polski wypłacający dywidendę na rzecz udziałowca z siedzibą w Stanach Zjednoczonych może stosować w zakresie poboru podatku zryczałtowanego stawki wynikające z umowy polsko-amerykańskiej (pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji).


Zgodnie z treścią art. 11 umowy polsko-amerykańskiej dochody z tytułu dywidend mogą być opodatkowane w Polsce, jednak podatek ten nie może przekroczyć 5% kwoty dywidendy brutto, jeżeli odbiorcą jest osoba prawna rozporządzająca co najmniej 10% akcji z prawem do głosu osoby prawnej, wypłacającej dywidendę.


Amerykański udziałowiec Wnioskodawcy jest osobą prawną rozporządzającą udziałami dającymi 50% praw głosu w polskim podmiocie.

Jednocześnie, zdaniem Spółki, użyte w umowie polsko-amerykańskiej określenie ?co najmniej 10% akcji? należy rozumieć wyłącznie jako procentowy próg wartości udziału wspólnika z USA, uprawniający do zastosowania 5% stawki podatku, niezależnie od tego czy amerykański podmiot jest wspólnikiem spółki akcyjnej czy też spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Nie ma, w opinii Wnioskodawcy, racjonalnych powodów, aby różnicować sytuację amerykańskich wspólników polskich spółek akcyjnych i spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Stanowisko takie potwierdza dodatkowo angielska wersja tekstu umowy polsko-amerykańskiej, której odpowiedni fragment brzmi: ?10% of the oustanding shares of the voting stock of the company paying the pidend?. Angielskie słowo ?shares? oznaczające udział w kapitale innego podmiotu, tłumaczone jest na język polski zarówno jako akcja, jak i udział.


W konsekwencji Wnioskodawca ? dokonując wypłaty dywidendy na rzecz udziałowca z USA posiadającego 50% udziałów (także w przeliczeniu na prawa głosu), działając jako płatnik ? będzie mógł zastosować 5% stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z art. 22 ust. 2 updop w związku z art. 11 ust. 2 pkt a umowy polsko-amerykańskiej.


Rozpatrując wniosek Spółki Minister Finansów zważył, co następuje.


W myśl art. 22 ust. 1 updop podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu. Natomiast z art. 22a updop wynika, iż przepisy art. 20-22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska.


Zgodnie z art. 11 ust. 1 umowy polsko-amerykańskiej, dywidendy, które płaci spółka mająca siedzibę na terytorium Polski osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę na USA, mogą być opodatkowane przez USA.


Ustęp 2 tego przepisu stanowi, że dywidendy te mogą być opodatkowane podatkiem u źródła (tj. w państwie, na terytorium którego spółka ma swoją siedzibę), jednak podatek nie może przekroczyć:

  • 5% kwoty dywidendy brutto, jeżeli odbiorca jest osobą prawną rozporządzającą bezpośrednio co najmniej 10% akcji z prawem głosu osoby prawnej, wypłacającej dywidendy;
  • 15% kwoty dywidendy brutto we wszystkich innych przypadkach.


Nie dotyczy to jednak opodatkowania osoby prawnej w odniesieniu do zysku, z którego są płacone dywidendy.


Literalne brzmienie art. 11 ust. 2 lit. a) umowy polsko-amerykańskiej mogłoby prowadzić do wniosku, że 5 % stawka podatku u źródła powinna być stosowana wyłącznie w sytuacji, gdy podmiotem wypłacającym dywidendę jest polska spółka akcyjna.


Należy jednak zwrócić uwagę na tekst Konwencji Modelowej OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku uchwalonej przez Komitet ds. Podatków Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju z 1963 r. (zmieniana w 1977 r., 1992 r., 1995 r., 2000 r.) stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak i brzmienie Komentarza do niej. Zostały one wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień. Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.


Z treści Komentarza do art. 10 Modelowej Konwencji OECD (Modelowa Konwencja OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku. Wersja skrócona, Warszawa 2006 r.), normującego zasady opodatkowania dochodów z dywidend wynika, że określenie ?dywidendy? oznacza podział zysków zarówno dla akcjonariuszy, jak i udziałowców ? przez spółki akcyjne, spółki komandytowe, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i inne spółki z kapitałem akcyjnym ? gdyż takie spółki są spółkami kapitałowymi zgodnie z ustawodawstwem państw członkowskich OECD, posiadającymi osobowość prawną, odrębną od statusu prawnego akcjonariuszy.


W Komentarzu do art. 10 ust. 2 Modelowej Konwencji OECD wskazuje się, iż niższa stawka (5%) jest przewidziana specjalnie dla dywidend wypłacanych przez spółkę córkę spółce matce. Jeżeli spółka jednego państwa posiada bezpośredni udział o wysokości przynajmniej 25% w kapitale spółki drugiego państwa, to jest uzasadnione, że wypłaty zysków spółki córki na rzecz zagranicznej spółki matki powinny być niżej opodatkowane w celu uniknięcia powtórnego opodatkowania i dla ułatwienia międzynarodowych inwestycji.


Mając to na uwadze Minister Finansów uznaje stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.


Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Odpowiedź nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika