Czy wydatki poniesione na przeznaczony do wynajmu lokal, w okresie przerwy w jego wynajmie, mogą być (...)

Czy wydatki poniesione na przeznaczony do wynajmu lokal, w okresie przerwy w jego wynajmie, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z najmu?

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Stare Miasto działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 lipca 2007 r., po rozpatrzeniu Pani wniosku złożonego dnia 15 czerwca 2007 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika dotyczące możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z najmu wydatków ponoszonych na utrzymanie przedmiotu najmu jest prawidłowe.

Porady prawne

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego w piśmie opisu stanu faktycznego wynika, iż podatnik jest właścicielem budynku, w którym są tylko dwa lokale użytkowe. Podatnik prowadzi tzw. najem na własny rachunek. Jeden z tych lokali jest obecnie wynajmowany, natomiast w drugim 31.05.2007 r. wygasła umowa najmu i lokal ten jest teraz wolny. Obecnie podatnik poszukuje najemcy na ten lokal i chce go jak najszybciej wynająć.

W związku z powyższym podatnik zwrócił się z wnioskiem o udzielenie informacji:
Czy od 1.06.2007 r. można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z najmu: amortyzację budynku (w części przypadającej na ten lokal), abonamenty ... S.A., podatek od nieruchomości, abonament za przekaz energii elektrycznej czy faktura za utrzymanie czystości?.

Stanowisko Podatnika:
Podatnik uważa, że powyższe wydatki powinny stanowić koszt uzyskania przychodu z najmu tego lokalu, choć obecnie nie jest on wynajmowany, gdyż przyczyniają się one do utrzymania jego standardu i są nim trwale związane.

Ocena prawna stanowiska Podatnika:

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Aby dany wydatek mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów to między jego poniesieniem a osiągniętym przychodem lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów musi zachodzić bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy. Ponadto wydatki te nie mogą być wymienione w art. 23 ustawy jako nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów. W myśl przepisów art. 22 ust. 4 cyt. ustawy koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że podatnik na skutek rozwiązania umowy najmu od 1 czerwca 2007 r. nie osiąga przychodu z najmu jednego z lokali. Po rozwiązaniu umowy najmu podatnik nadal ponosił wydatki związane z utrzymaniem tego lokalu w odpowiednim stanie technicznym i w odpowiednim standardzie. W związku z rozwiązaniem umowy najmu nie nastąpiła zamiana przeznaczenia tego lokalu lub jego przeznaczenie na potrzeby osobiste wynajmującego. Lokal ten będzie nadal wynajmowany, po zawarciu umowy z innym najemcą. Wydatki związane z przedmiotowym lokalem mogą więc być potraktowane jako koszty poniesione w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów. Oznacza to, że amortyzacja (w części przypadającej na ten lokal) oraz inne wydatki związane z utrzymaniem lokalu, poniesione w roku podatkowym, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z najmu.

W związku z powyższym stanowisko podatnika dotyczące możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z najmu wydatków ponoszonych na utrzymanie przedmiotu najmu jest prawidłowe.

Powyższa interpretacja:
- zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę,
- stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona w trybie określonym w § 5.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków - Stare Miasto w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika