Czy otrzymując środki z Europejskiego Funduszu Społecznego korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego (...)

Czy otrzymując środki z Europejskiego Funduszu Społecznego korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych?

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków - Stare Miasto działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 lipca 2007 r., po rozpatrzeniu Pana wniosku złożonego dnia 20 czerwca 2007 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika dotyczące zwolnienia od podatku dochodowego przychodu z tytułu dofinansowania w ramach priorytetu 2 ZPORR, Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości nie jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Porady prawne

Z przedstawionego w piśmie opisu stanu faktycznego wynika, że podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej jest beneficjentem jednorazowej dotacji inwestycyjnej w ramach Priorytetu 2 ZPORR ? Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach ? Działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości w celu sfinansowania pierwszych wydatków inwestycyjnych umożliwiających funkcjonowanie mikroprzedsiębiorstwa. W związku z powyższym podatnik zadał pytanie: Czy dotacja ta stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, czy jest zwolniona z opodatkowania?.

Stanowisko Podatnika:
Podatnik uważa, że dotacja ta stanowi przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na postawie art. 21 pkt 47c i pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku ze znowelizowaną ustawą o finansach publicznych, która pozwala na traktowanie środków pomocowych pochodzących z funduszy strukturalnych UE oraz krajowych środków przeznaczonych na realizację programów jako dotacji rozwojowych.

Ocena prawna stanowiska Podatnika:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa. Wolne od podatku dochodowego są również, stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 cyt. ustawy, dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. W myśl przepisów art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Jednorazowa dotacja inwestycyjna na rozwój działalności polega na udzieleniu beneficjentowi ostatecznemu jednorazowego wsparcia kapitałowego ułatwiającego sfinansowanie pierwszych wydatków/inwestycji umożliwiających funkcjonowanie nowopowstałego mikroprzedsiębiorstwa. Pomoc jaką otrzymuje beneficjent pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Środki prefinansowane będą podlegały refundacji, a więc zwrotowi z publicznych środków wspólnotowych. W tej sytuacji nie można twierdzić, iż środki otrzymane przez beneficjentów pochodzą z bezzwrotnej pomocy, a takie właśnie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy. W przedmiotowej sprawie nie mają też zastosowania przepisy art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy, gdyż otrzymane środki nie pochodzą z instytucji określonych w tych przepisach. Ponadto środki te nie stanowią dotacji w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i otrzymujący je beneficjent nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując otrzymane przez podatnika środki w ramach ZPORR jako jednorazowa dotacja inwestycyjna stanowią, stosownie do postanowień art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z działalności gospodarczej.

W związku z powyższym stanowisko Podatnika dotyczące zwolnienia od podatku dochodowego przychodu z tytułu dofinansowania w ramach priorytetu 2 ZPORR, Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości nie jest prawidłowe.

Powyższa interpretacja:
- zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę,
- stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona w trybie określonym w § 5.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków - Stare Miasto w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika