Jaką informację/deklarację należy sporządzić po zakończeniu roku w sytuacji, gdy dokonując wypłat (...)

Jaką informację/deklarację należy sporządzić po zakończeniu roku w sytuacji, gdy dokonując wypłat stypendiów przed otrzymaniem decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku nie naliczono i nie odprowadzono podatku dochodowego

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Spółdzielnia podała, że w dniu 25 stycznia 2005r. zwróciła się z zapytaniem do Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku w sprawie opodatkowania stypendiów ufundowanych osobom nie związanym ze Spółdzielnią żadnym stosunkiem prawnym. Dnia 25 kwietnia 2005r. Spółdzielnia otrzymała postanowienie nr DM/P/415-0003/05/EC potwierdzające prawidłowość jej stanowiska w sprawie. Organ podatkowy stwierdził, że od wypłacanych stypendiów Spółdzielnia nie ma obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy.

Dnia 7 czerwca 2006r. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wszczął z urzędu postępowanie w sprawie zmiany w/w postanowienia Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, po czym w dniu 27 czerwca 2006r. wydał decyzję, sygn. BI/415-0308/05, zmieniającą postanowienie organu pierwszej instancji. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku uznał, iż od wypłaconych stypendiów Spółdzielnia, ma obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy.

Porady prawne

Spółdzielnia ma wątpliwości, jaką informację/deklarację należy sporządzić po zakończeniu roku w sytuacji, gdy dokonując wypłat stypendiów przed otrzymaniem decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku nie naliczyła i nie odprowadziła podatku dochodowego.

W ocenie Spółdzielni osobom, które otrzymały stypendia, powinna zostać wystawiona informacja PIT-8C, ponieważ stypendia te nie zostały wykazane w deklaracji PIT-4.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Przepis § 2 stanowi, że interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Zgodnie z art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej, organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4:

  1. jeżeli uzna, że zażalenie wniesione przez podatnika, płatnika lub inkasenta zasługuje na uwzględnienie, lub
  2. z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

Zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy ? począwszy od rozliczenia podatku za rok nastepujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.

Jak stanowi art. 14c Ordynacji podatkowej, zastosowanie się podatnika, płatnika lub inkasenta do interpretacji, o której mowa w art. 14a § 1, nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14b § 5 zdanie drugie, a także:

  1. nie ustala dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług;
  2. nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się;
  3. nie stosuje się innych sankcji wynikających z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych.

Zgodnie z brzmieniem art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne ? od wypłacanych przez nie stypendiów, pomniejszonych o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2. W myśl ust. 2 tego artykułu za stypendia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, uważa się w szczególności stypendia przyznawane uczestnikom studiów doktoranckich, stypendia naukowe, stypendia i inne należności otrzymywane przez osoby kierowane za granicę w celach naukowych, dydaktycznych lub szkoleniowych, stypendia za rozwiązywanie zadań badawczych i wdrożeniowych oraz przyznawane studentom studiów dziennych stypendia za wyniki w nauce i stypendia ministra za osiągnięcia w nauce.

Kwoty pobranych zaliczek na podatek dochodowy płatnicy, stosownie do art. 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991r., przekazują w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika, przesyłając równocześnie deklarację wg ustalonego wzoru, tj. PIT-4. Natomiast po zakończeniu roku podatkowego płatnicy dokonują rocznego obliczenia podatku na zasadach określonych w art. 37 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. lub w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym (...) w przypadku, gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r.).

W ocenie Organu podatkowego w przedstawionym stanie faktycznym SKOK w związku z wypłatą stypendiów w 2005r. nie ma obowiązku wystawienia informacji PIT-11/8B.

Skoro Spółdzielnia nie pobierała zaliczek na podatek od wypłacanych świadczeń, stosując się do postanowienia Naczelnika tut. Urzędu, należy przyjąć, że zgodnie z tym postanowieniem wystawiła podatnikom informacje PIT-8C, składając je równocześnie we właściwych urzędach skarbowych. Rozliczenia podatku należnego od stypendiów otrzymanych od Spółdzielni dokonali zatem sami podatnicy w zeznaniach rocznych. Z kolei w związku z wypłatą stypendiów w 2006r. SKOK, po zakończeniu roku podatkowego, a w przypadku, gdy obowiązek poboru zaliczek ustał lub ustanie w ciągu roku ? w terminie do dnia 15 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrana została ostatnia zaliczka, jest zobowiązany do wystawienia podatnikom informacji PIT-11/8B. We wskazanej informacji należy wykazać faktyczną kwotę przychodu, dochodu oraz pobranych zaliczek.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika