Czy stypendia socjalne wypłacane przez gminę zgodnie z ustawą o systemie oświaty korzystają ze zwolnienia (...)

Czy stypendia socjalne wypłacane przez gminę zgodnie z ustawą o systemie oświaty korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z art. 21 ust. 1 pkt 40 czy też z art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje stanowisko przedstawione w złożonym w dniu 12.02.2007r. wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 12.02.2007r. wpłynął do tut. Urzędu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Porady prawne

Jako organ samorządu terytorialnego na mocy art. 90m ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) wójt gminy przyznaje uczniom świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym, o których mowa w art. 90c ust. 2 tejże ustawy tj. stypendium szkolne oraz zasiłek szkolny. Pomoc ta jest zadaniem własnym gminy, na które otrzymuje ona dotację celową z budżetu państwa. Zasady udzielania tej pomocy materialnej określa regulamin, który zgodnie z art. 90f powołanej ustawy o systemie oświaty jest uchwalany przez radę gminy.

W związku z powyższym złożony wniosek o interpretację prawa podatkowego zawiera następujące pytanie:

?Czy wypłacane przez gminę przedmiotowe stypendia socjalne przyznane na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy ze zwolnienia wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 40b tejże ustawy? A co za tym idzie, czy wypłacając przedmiotowe świadczenia płatnik jest obowiązany do przyjmowania od uczniów oświadczeń PIT-2C oraz do sporządzania informacji PIT-8S??

Przedstawione własne stanowisko w sprawie zawiera pogląd, że przedmiotowe świadczenie pomocy socjalnej w postaci stypendium szkolnego wypełnia dyspozycję art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wobec czego płatnik nie ma obowiązku przyjmowania oświadczeń PIT-2C oraz sporządzania informacji o dochodach PIT-8S. Obowiązek ten dotyczyć będzie jedynie świadczeń przyznanych na mocy uchwały organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego w ramach regionalnych bądź lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, o których mowa w art. 90t powoływanej ustawy o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego następująco:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.

U. z 2000r Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Zaś w art. 21 ust. 1 pkt 40b tejże ustawy określono, że wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10 tj. pod warunkiem, że podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru, że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e ustawy.

W myśl art. 90b ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991r o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Pomoc ta, jak wynika z dyspozycji art. 90c, może mieć charakter socjalny albo motywacyjny, a świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są stypendium szkolne oraz zasiłek szkolny (art. 90c ust. 2 pkt 1 i 2 tejże ustawy).

Zgodnie z art. 90f powołanej ustawy o systemie oświaty rada gminy uchwala regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy. Świadczenie takiej pomocy, w myśl art. 90m przedmiotowej ustawy, przyznawane jest przez wójta gminy, a pomoc ta w świetle art. 90p ust. 1 tejże ustawy jest zadaniem własnym gminy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wypłacane przez wnioskodawcę stypendia szkolne są świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznawanymi na podstawie przepisów art. 90b ? 90s ustawy o systemie oświaty, a podjęta przez radę gminy uchwała w sprawie ustalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym jest jedynie realizacja obowiązku wynikającego z art. 90f tejże ustawy.

Uwzględniając powyższe, wypłacone przez wnioskodawcę jako płatnika stypendia szkolne będące pomocą materialną o charakterze socjalnym korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku wypłaty tych świadczeń nie ma podstaw prawnych do składania oświadczenia (przez osobę otrzymującą stypendium), o którym mowa w art. 21 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym (tj. PIT-2C), gdyż powyższe oświadczenie dotyczy wypłaty świadczeń, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym. W tej sytuacji płatnik nie ma również obowiązku sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S, gdyż przepis art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określający obowiązek sporządzania takiej informacji dotyczy wyłącznie zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 40b.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny należy uznać stanowisko zawarte we wniosku za prawidłowe.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.


Referencje

PDII/415-10/DP/07, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika