Czy w przedstawionym poniżej stanie faktycznym podatnicy mogą skorzystać z ulgi remontowej latach (...)

Czy w przedstawionym poniżej stanie faktycznym podatnicy mogą skorzystać z ulgi remontowej latach 2004-2005?

Na podstawie art. 216 § 1, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 04.04.2006r. w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim uznaje stanowisko Państwa za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.04.2006r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Państwa o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w złożonym zapytaniu wynika, że w dniu 15.10.1991r. otrzymała Pani przydział do lokalu mieszkalnego typu lokatorskiego wydany przez Spółdzielnię Mieszkaniową. W dniu 06.07.2004r. spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało przekształcone na własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. W dniu 02.08.2004r. dokonaliście Państwo sprzedaży przedmiotowego mieszkania za kwotę 50.000 zł. Następnie w dniu 23.07.2004r. zakupili Państwo segment mieszkalny za kwotę 100.000 zł. Zakup nowego mieszkania finansowany był w kwocie 2.000 zł ze środków własnych, 38.000 zł ze sprzedaży poprzedniego mieszkania, a pozostała kwota z kredytu bankowego. W złożonym wniosku pytają Państwo czy można wykorzystać pozostałą kwotę 12.000 zł ze sprzedaży w 2004r. spółdzieczego własnościowego prawa do lokalu na remont nowo zakupionego mieszkania i czy można skorzystać z ulgi remontowej, stwierdzając jednocześnie, że zdaniem Państwa nic nie stoi na przeszkodzie, by skorzystać z ulgi remontowej w przypadku wydatkowania pozostałej kwoty na remont zakupionego mieszkania.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.), źródłami przychodów są odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu rodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) - c) przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zasada ta nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e). W świetle przepisów art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) cytowanej wyżej ustawy przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych wolne są od podatku w części wydatkowanej nie później niż w okresie 2 lat od dnia sprzedaży na cele mieszkalne.

Zgodnie z art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) odliczeniu od podatku podlegają poniesione przez podatnika w roku podatkowym wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego, budynku lub lokalu mieszkalnego.
Warunkiem skorzystania z ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego jest:

  • zajmowanie remontowanego lokalu na podstawie tytułu prawnego, co wynika wprost z zapisów art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • przedmiotowe wydatki muszą mieścić się w zakresie ustalonym rozporządzeniem Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. w sprawie określenia rodzaju wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy(Dz. U. Nr 156 poz. 788), o czym stanowi art. 27a ust. 17 ustawy o podatku dochodowym,
  • udokumentowanie, zgodnie z art. 27a ust. 6 pkt 1 powołanej już ustawy o podatku dochodowym, poniesienia wydatków na remont lokalu mieszkalnego fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodów wpłat,
  • wydatki te nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu co wynika z art. 27a ust. 7 pkt 1 przedmiotowej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 27a ust. 7 pkt 2 wydatki muszą dotyczyć budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Za tytuł prawny do budynku lub lokalu mieszkalnego, o którym mowa wyżej uważa się między innymi:

  • własność lub współwłasność,
  • umowę użyczenia,
  • umowę najmu lub dzierżawy,
  • inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Inne ograniczenia nie występują.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na podstawie art 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarowego w Radzyniu Podlaskim w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika