Czy wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą pokryte z otrzymanej dotacji inwestycyjnej (...)

Czy wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą pokryte z otrzymanej dotacji inwestycyjnej z Europejskiego Funduszu Społecznego stanowią koszt uzyskania przychodu w postaci odpisów amortyzacyjnych?

POSTANOWIENIE

Na podstawie: art. 14 a § 1 i § 4, art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 02.04.2007 r., uznaje stanowisko wnioskodawcy w indywidualnej sprawie dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków pokrytych z jednorazowej dotacji inwestycyjnej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego za prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 02.04.2007 r. do Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków pokrytych z jednorazowej dotacji inwestycyjnej współfinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w 2006 r. prowadził Pan pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Uzyskał Pan pomoc finansową w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej na mocy umowy zawartej w dniu 27.07.2006 r. pomiędzy Panem a Fundacją zwaną w treści ?Beneficjentem?. Przedmiotem umowy jest udzielenie jednorazowej dotacji inwestycyjnej na rozwój działalności w ramach Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Inwestycja w 25 % została sfinansowana ze środków własnych Mikroprzedsiębiorcy a w 75 % finansowana została ze środków instytucji wdrażającej. 75 % otrzymanej dotacji pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego a pozostałe 25 % kwoty z krajowych środków publicznych. Pyta Pan, czy wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą pokryte z otrzymanej dotacji, stanowią koszt uzyskania przychodów w postaci odpisów amortyzacyjnych.

Wypełniając dyspozycje art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) w przedstawionym przez Pana stanie faktycznym i stanie prawnym obowiązującym w dniu zaistnienia zdarzenia, stanowisko zawarte w podaniu uznaję za prawidłowe.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 Ustawy z dn. 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) nie uważa się za koszt uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych wg. zasad określonych w art. 22a -22o od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W myśl natomiast art. 22 h ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 22 k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji (wykazu), z zastrzeżeniem art. 22 e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór. Suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 23 ust. 1, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W świetle przytoczonych przepisów fakt otrzymania dotacji nie wpływa na wartość początkową środka trwałego nabytego przez Pana z dotacji oraz ze środków własnych. Z powołanego art. 23 ust. pkt 45 wynika jedynie, że konieczne jest wydzielenie z odpisów amortyzacyjnych takiej ich części, która będzie równa kwotowo otrzymanej dotacji. Nie może Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości początkowej środka trwałego, która została zwrócona w jakiejkolwiek formie, tj. poprzez dotację inwestycyjną.

Reasumując należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych od całkowitej wartości środka trwałego, z tym że część odpisów amortyzacyjnych ( od wartości pokrytej dotacją) nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwotę odpisów amortyzacyjnych niestanowiących kosztu uzyskania przychodów należy ustalać w takiej proporcji, w jakiej pozostaje kwota otrzymanej dotacji do wartości początkowej środka trwałego.

Zajmując własne stanowisko w sprawie słusznie Pan stwierdził, że kwota otrzymanej dotacji na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej. Bowiem zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy do przychodów z działalności gospodarczej zalicza również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim stwierdza, iż stanowisko przyjęte przez Pana we wniosku jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia i nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji w określonym trybie ( art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej ).
Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.

Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia ( art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podl.

Zażalenie winno odpowiadać warunkom określonym w art. 222 Ordynacji podatkowej czyli powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika