Czy podlega opodatkowaniu pomoc finansowa pochodząca ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego?Czy (...)

Czy podlega opodatkowaniu pomoc finansowa pochodząca ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego?
Czy wydatki sfinansowane z w/w środków będą stanowić koszty uzyskania przychodu?

POSTANOWIENIE

Na podstawie: art. 14 a § 1 i § 4, art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 08.05.2007 r., uznaje stanowisko wnioskodawcy w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania otrzymanej pomocy finansowej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.05.2007 r. do Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania otrzymanej pomocy finansowej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Porady prawne

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w 2007 r. prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Uzyskał Pan pomoc finansową w postaci dotacji na pokrycie wydatków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej na mocy umowy zawartej w dniu 05.03.2007 r. pomiędzy Panem a Fundacją zwaną w treści ?Beneficjentem?. Przedmiotem umowy jest udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego na rozwój działalności gospodarczej w ramach Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest finansowany w 75 % z Europejskiego Funduszu Społecznego i w 25 % z krajowych środków publicznych. Pyta Pan, jakie skutki podatkowe wywołuje otrzymana dotacja. Uważa Pan, że otrzymane środki finansowe korzystają ze zwolnienia z opodatkowania a wydatki nimi sfinansowane nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Wypełniając dyspozycje art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) w przedstawionym przez Pana stanie faktycznym i stanie prawnym obowiązującym w dniu zaistnienia zdarzenia, stanowisko zawarte w podaniu uznaję za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 Ustawy z dn. 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy, oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. przepisu ważne jest kryterium pochodzenia przekazanych środków pieniężnych.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 02.03.2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz.U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.).

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, o którym mowa w cytowanym przepisie prawnym z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z ustawą z dnia 26.11.1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm. ) środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego są środkami publicznymi, a ich rozliczenie następuje według zasad obowiązujących dla dotacji z budżetu państwa.

Analizując źródła pochodzenia otrzymanej przez Pana pomocy finansowej w obowiązującym stanie prawnym, należy stwierdzić, że 75 % otrzymanej pomocy finansowej z Europejskiego Funduszu Społecznego wypłacone zostało ze źródeł krajowych. Po spełnieniu warunków odpowiednie instytucje mogą wnioskować do Komisji Europejskiej o zwrot wydatkowanych kwot. Oznacza to, że otrzymana przez Pana pomoc finansowa w całości pochodzi ze źródeł krajowych, co z kolei wyklucza możliwość zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 cyt. ustawy.

Ponieważ wypłacone przez Beneficjenta środki pieniężne nie pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy, podlegają one w całości opodatkowaniu. Takie stanowisko zawiera również interpretacja Ministra Finansów wydana na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej zawarta w piśmie znak : DD 6-8213-8/06/DZ/412 z dnia 30.08.2006 r.

Nawiązując do dalszej części pytania zgodnie z regulacją art. 22 ust. 1 cyt. ustawy kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Wspomniany katalog wyjątków nie zawiera wydatków sfinansowanych dotacjami, o których mowa w złożonym zapytaniu. Zgodnie z cyt. przepisem wydatki te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim stwierdza, iż stanowisko przyjęte przez Pana we wniosku jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia i nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji w określonym trybie ( art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej ).
Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.

Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia ( art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podl.

Zażalenie winno odpowiadać warunkom określonym w art. 222 Ordynacji podatkowej czyli powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika