W jaki sposób należy podzielić koszty pośrednie, których nie da się przyporządkować bezpośrednio (...)

W jaki sposób należy podzielić koszty pośrednie, których nie da się przyporządkować bezpośrednio do konkretnego źródła przychodów (opodatkowane lub zwolnione)?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim działając na podstawie art.14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn: Dz.U. Z 2005 r. Nr 8 , poz.60 ze zm.) w związku z art.4 ust.1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz zmianie innych ustaw (Dz.U z 2006 r., Nr 217, poz.1590), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.06.2007 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych w sprawie stosowania art. 15 ust.2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie podziału kosztów pośrednich , których nie daje się przyporządkować bezpośrednio do konkretnego źródła przychodu postanawia uznać stanowisko spółdzielni za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku L.dz.PF/1193/2007 złożonego w dniu 28.06.2007 r. spółdzielnia nie zmieniła sposobu rozliczania kosztów pośrednich , których nie daje się bezpośrednio przyporządkować do konkretnego źródła przychodu (przychód zwolniony bądź opodatkowany). W planach gospodarczych na 2007 r. przyjęła zasadę rozliczania kosztów zarządzania nieruchomościami proporcjonalnie do administrowanych metrów kwadratowych powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych , lokali użytkowych własnościowych , garaży wolno stojących i powierzchni pawilonów użytkowych stanowiących mienie spółdzielni , oraz procentowym wskaźnikiem do kosztów produkcji energii cieplnej we własnej kotłowni.

Porady prawne

Odnosząc sie do przedstawionego stanu faktycznego oraz pytania SpółdzielniNaczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim stwierdza co następuje:

Zgodnie z art.15 ust.2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz.U. Z 2000 r.Nr 54 , poz.654 ze zm.) jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł z których dochód podlega opodatkowaniu , oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł , a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła , koszty te ustala się w takim stosunku , w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Z przepisu art.15 ust.2a wynika , iż zasadę o której mowa w art.15 ust.2 stosuje sie również w przypadku , gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł , z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania : w takim przypadku przepis art.7 ust.3 pkt.3 stosuje sie odpowiednio.

Warunkiem możliwości ustalania kosztów uzyskania przychodów na podstawie powyższego przepisu jest brak wyodrębnienia kosztów z poszczególnych źródeł przychodów. Proporcjonalne ustalenie kosztów do uzyskanych przychodów dotyczy sytuacji gdy podatnik osiąga dochody z dwóch lub więcej źródeł podlegających opodatkowaniu i zwolnionych od opodatkowania. Zastosowanie tej metody jest uzasadnione jedynie wówczas jeżeli nie jest obiektywnie możliwe wyodrębnienie według technicznych kryteriów kosztów podatkowych przypadających na poszczególne źródła przychodów gdy podatnik nie jest w stanie na podstawie prawidłowo prowadzonej ewidencji ustalić kosztów przypadających na te źródła.

Natomiast metoda i sposób rozliczania kosztów wg miejsca ich powstawania zależy od wewnętrznych uregulowań jednostki. Należy podkreślić , iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie regulują bezpośrednio sposobu rozliczania kosztów według miejsca ich powstawania (w szczególności kosztów zarządzania nieruchomościami). Zagadnienia te objęte są przepisami ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz.U z 2002 r. Nr 76 , poz.694 ze zm.).

W ocenie tutejszego organu podatkowego , w świetle zacytowanych przepisów , przedstawione przez wnioskodawcę we wniosku stanowisko należy uznać za nieprawidłowe, stąd też postanowiono jak w sentencji.
Stosownie do art.14 a § 2 ustawy ? Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Stosownie do art.14 b § 1 i § 2 ustawy ? Ordynacja podatkowa , interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy , wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art.14 b § 1 i 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art.236 w związku z art.14 a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika