Czy podlega opodatkowaniu dochód stanowiący zwrot kosztów z Urzędu Wojewódzkiego jako rekompensata (...)
Czy podlega opodatkowaniu dochód stanowiący zwrot kosztów z Urzędu Wojewódzkiego jako rekompensata za poniesione koszty Spółdzielni z racji uzasadnionych wydatków związanych z podziałem nieruchomości oraz czynnościami związanymi z rozgraniczeniem nieruchomości, ewidencją gruntów i budynków oraz kosztów prac geodezyjnych?
UZASADNIENIE
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego z dnia 28.06.2007 r. wynika , iż po wejściu w życie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r. Spółdzielnia została zobligowana do dokonania podziału zasobów mieszkaniowych na nieruchomości. Przy podziale Spółdzielnia stosowała art.41 pkt.4 do 8 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych , w którym sprecyzowano kwestie związane z ponoszeniem kosztów związanych z podziałem zasobów mieszkaniowych. W związku z powyższym Spółdzielnia wystąpiła z wnioskiem do Urzędu Wojewódzkiego w oczekiwaniu na refundację kwalifikowanych kosztów zgodnie z warunkami określonymi w w/w ustawie. Koszty poniesione w 2003 r. i w latach następnych związane z podziałem nieruchomości zasobów spółdzielni zaliczono w ciężar opłat eksploatacyjnych co spowodowało wzrost kosztów utrzymania zasobów mieszkaniowych i uznano je za koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.
Zdaniem Spółdzielni dochód związany ze zwrotem w/w kosztów związanych z podziałem nieruchomości oraz z czynnościami dotyczącymi rozgraniczenia nieruchomości oraz ewidencją gruntów i budynków , w tym także koszty prac geodezyjnych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art.17 ust.1 pkt 44 o ile zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Na podstawie opisanego wyżej stanu faktycznego oraz pytania Spółdzielni Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim stwierdza co następuje:
Zgodnie z obowiązującym od dnia 01.01.2007r. art. 17 ust. 1 pkt. 44 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - wprowadzonym ustawą z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2006r. Nr 217, poz. 1589) - wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Ponieważ wszelkie opłaty (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji), należy więc stwierdzić, że na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi, prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, składają się wpływy z opłat (czynszów) pobieranych od lokatorów oraz pokrywane z nich koszty.
W związku z tym, że na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, opodatkowaniu podlegać będą:
- dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych
- dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi
należy odnieść się do tego, co należy rozumieć pod pojęciem 'zasoby mieszkaniowe'.
Uwzględniając charakter opłat w postaci czynszów oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia 'zasoby mieszkaniowe' jako - nie tylko - lokale mieszkalne, ale również pomieszczenia pozostałe i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.
Zasadne jest więc zaliczenie do zasobów mieszkaniowych:
- budynków mieszkalnych wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności takimi jak: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
- pomieszczeń znajdujących się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związanych z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, w szczególności: budynków (pomieszczeń) administracji osiedlowej, kotłowni i hydroforni wolno stojących, osiedlowych warsztatów (zakładów) konserwacyjno -remontowych,
- urządzeń i uzbrojenia terenów, na których znajdują się w/w budynki, w szczególności: zbiorników-dołów gnilnych, szamb, rurociągów i przewodów sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej, ciepłowniczej, sieci elektroenergetycznych i telefonicznych, budowli inżynieryjnych, budowli komunikacyjnych (np: drogi osiedlowe, ulice, chodniki), innych budowli i urządzeń związanych z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mających wpływ na prawidłowe funkcjonowanie budynków mieszkalnych (np: latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).
Tylko opłaty, jako czynsze związane z w/w budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami oraz sfinansowane z nich koszty stanowić będą przychody i koszty związane z gospodarowaniem zasobami mieszkaniowymi.
Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ( art.12 ust.1 pkt 1 oraz art.15 ust.1 , z uwzględnieniem art.16 ust.1).
Zgodnie z art.12 ust.1 pkt.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodem , z zastrzeżeniem ust.3 i 4 oraz art.13 i 14 , są w szczególności otrzymane pieniądze , wartości pieniężne , w tym również różnice kursowe.
Natomiast kosztami uzyskania przychodów zgodnie z art.15 ust.1 w/w ustawy są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów , z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust.1 .
Otrzymany zwrot kosztów z Urzędu Wojewódzkiego jako rekompensata za poniesione koszty z racji kosztów związanych z podziałem nieruchomości oraz czynnościami związanymi z rozgraniczeniem tych nieruchomości , (które Spółdzielnia wcześniej zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów) w myśl art.12 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy zaliczyć do przychodów podatkowych w momencie ich otrzymania.
W związku z powyższym dochód powstały z nadwyżki w/w przychodów nad kosztami ich uzyskania , na podstawie art.17 ust.1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych , wolny będzie od podatku dochodowego , pod warunkiem przeznaczenia go na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym będą podlegały zatem dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi , które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Mając na uwadze powyższe tutejszy urząd stwierdza , że dochód uzyskany ze zwrotu poniesionych przez Spółdzielnię kosztów związanych z podziałem nieruchomości oraz czynnościami związanymi z rozgraniczeniem nieruchomości oraz ewidencją gruntów i budynków , w tym także prac geodezyjnych będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowy, pod warunkiem, iż:
- dotyczy kosztów związanych z zasobami mieszkaniowymi oraz
- zostanie przeznaczony na cele związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.
W świetle powyższego, tutejszy organ podatkowy uznaje stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku za prawidłowe, stąd też postanowił jak w sentencji.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art.14 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika , płatnika i inkasenta , wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art.14 a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.