Wnioskodawca ma wątpliwości, od którego momentu i w jakim zakresie Oddział jest zobowiązany do sporządzania (...)
Wnioskodawca ma wątpliwości, od którego momentu i w jakim zakresie Oddział jest zobowiązany do sporządzania dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Oddział spółki z Anglii posiada w Polsce biuro i świadczy odpłatnie usługi związane z rekrutacją pracowników. W ocenie Spółki Oddział spełnia warunki, aby być ?zakładem? w rozumieniu umowy z dnia 16.12.1976r. zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych (Dz.U. z 1978r. nr 7, poz. 20).
Wnioskodawca ma wątpliwości, od którego momentu i w jakim zakresie Oddział jest zobowiązany do sporządzania dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zdaniem Oddziału dokumentację podatkową należy sporządzać po przekroczeniu kwoty 30.000 euro, a niezbędnym elementem dokumentacji podatkowej będzie w szczególności zakres prac zleconych przez spółkę matkę z Anglii.
Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:
Zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Poza art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15.02.1992r. zasady opodatkowania dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej prowadzonej przez podmioty zagraniczne na terytorium Polski, a w szczególności to, gdzie te dochody podlegają opodatkowaniu, regulują umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska i państwo, w którym siedzibę lub zarząd posiada podmiot zagraniczny.
W kwestii powstania obowiązku podatkowego z tytułu osiągania w Polsce dochodów przez podmioty zagraniczne istotne znaczenie ma zgodnie z treścią umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu forma powadzenia przez te podmioty działalności w Polsce.
Od 1 września 2005r. organem podatkowym właściwym w sprawach interpretacji postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej jest wyłącznie minister właściwy do spraw finansów publicznych. Wobec powyższego w niniejszym postanowieniu organ podatkowy pominął kwestie związane z postanowieniami właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Na podstawie art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. podatnicy dokonujący transakcji z podmiotami powiązanymi z tymi podatnikami - w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 - lub transakcji, w związku z którymi zapłata należności wynikających z takich transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej takiej (takich) transakcji, obejmującej:
- określenie funkcji, jakie spełniać będą podmioty uczestniczące w transakcji (uwzględniając użyte aktywa i podejmowane ryzyko),
- określenie wszystkich przewidywanych kosztów związanych z transakcją oraz formę i termin zapłaty,
- metodę i sposób kalkulacji zysków oraz określenie ceny przedmiotu transakcji,
- określenie strategii gospodarczej oraz innych działań w jej ramach - w przypadku gdy na wartość transakcji miała wpływ strategia przyjęta przez podmiot,
- wskazanie innych czynników - w przypadku gdy w celu określenia wartości przedmiotu transakcji przez podmioty uczestniczące w transakcji uwzględnione zostały te inne czynniki,
- określenie oczekiwanych przez podmiot obowiązany do sporządzenia dokumentacji korzyści związanych z uzyskaniem świadczeń - w przypadku umów dotyczących świadczeń (w tym usług) o charakterze niematerialnym.
Jak stanowi art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 15.02.1992r. obowiązek, o którym mowa w ust. 1, obejmuje transakcję lub transakcje między podmiotami powiązanymi, w których łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość:
- 100.000 EURO - jeżeli wartość transakcji nie przekracza 20% kapitału zakładowego, określonego zgodnie z art. 16 ust. 7, albo
- 30.000 EURO - w przypadku świadczenia usług, sprzedaży lub udostępnienia wartości niematerialnych i prawnych, albo
- 50.000 EURO - w pozostałych przypadkach.
Zgodnie z art. 9a ust. 3 ustawy z dnia 15.02.1992r. obowiązek sporządzenia dokumentacji, o którym mowa w ust. 1, obejmuje również transakcję, w związku z którą zapłata należności wynikająca z takiej transakcji dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, jeżeli łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość 20.000 EURO.
Jak stanowi art. 9a ust. 4 ustawy z dnia 15.02.1992r. na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej podatnicy są obowiązani do przedłożenia dokumentacji, o której mowa w ust. 1-3, w terminie 7 dni od dnia doręczenia żądania tej dokumentacji przez te organy.
Z kolei artykuł 11 ust. 1, do którego odsyła ww. art. 9a ustawy z dnia 15.02.1992r., stanowi, iż jeżeli:
- podatnik podatku dochodowego mający siedzibę (zarząd) lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwany dalej ?podmiotem krajowym?, bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwem położonym za granicą lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo
- osoba fizyczna lub prawna mająca miejsce zamieszkania albo siedzibę (zarząd) za granicą, zwana dalej ?podmiotem zagranicznym?, bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego, albo
- te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów
- i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podmiot nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały - dochody danego podmiotu oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.
Ustęp 4 wskazanego artykułu ustawy podatkowej reguluje natomiast, że przepisy ust. 1-3a stosuje się odpowiednio, gdy:
- podmiot krajowy bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo
- te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów.
Z powołanych przepisów wynika, że obowiązek sporządzenia dokumentacji, o której mowa w art. 9a ustawy z dnia 15.02.1992r. będzie miał miejsce w dwóch typach sytuacji, tj. w przypadku:
- zawierania z podmiotami powiązanymi - w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 15.02.1992r. - transakcji spełniających warunki określone w art. 9a ust. 2 ustawy, określającym graniczne wartości transakcji, od których obowiązek dokumentowania się aktualizuje lub,
- gdy płatność z transakcji dokonywana jest na rzecz podmiotu, który ma siedzibę, zarząd lub miejsce zamieszkania w kraju stosującym szkodliwą konkurencją podatkową (nie ma tu znaczenia czy kontrahent jest podmiotem powiązanym), po przekroczeniu kwoty granicznej określonej w art. 9a ust. 3 ustawy podatkowej.
Wielka Brytania, gdzie ma siedzibę spółka macierzysta Oddziału działającego w Polsce, nie została wymieniona w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 16 maja 2005r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową dla celów podatku dochodowego od osób prawnych (Dz.U. z 2005r. Nr 94, poz. 791). Zatem przesłanka sporządzania dokumentacji podatkowej z uwagi na transfer płatności do kraju stosującego szkodliwą konkurencję podatkową nie zaistniała.
Jednocześnie z uwagi na to, że art. 9a ustawy z dnia 15.02.1992r. wprowadza obowiązek sporządzania szczególnej dokumentacji podatkowej dla transakcji zawieranych tylko między podmiotami powiązanymi w sposób określony w art. 11 ust. 1 i 4, a przepisów nakładających na podatników obowiązki nie interpretuje się rozszerzająco, stwierdzić należy, że transakcje zawierane między zagraniczną osobą prawną i jej polskim oddziałem, nie będą wymagały dokumentowania w trybie art. 9a ustawy podatkowej.
Jednocześnie tut. Organ podatkowy zauważa, iż ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. Nr 217, poz. 1589) przewiduje zmianę obowiązującego dotychczas stanu prawnego, poprzez dodanie do art. 9a ustawy z dnia 15.02.1992r. ust. 7 w brzmieniu ?przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność za pośrednictwem położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagranicznego zakładu?.
Reasumując stanowisko Wnioskodawcy w kwestii obowiązku sporządzenia przez Oddział spółki zagranicznej dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a ustawy z dnia 15.02.1992r. w zakresie transakcji zawieranych ze spółką macierzystą z Anglii realizowanych pod obecnie obowiązującym stanem prawnym (tj. roku podatkowym 2006r. i w latach wcześniejszych) jest nieprawidłowe.