Przekazanie koszulek, parasoli, radia, zegarków i innych materiałów, które nie posiadają logo podatnika, (...)

Przekazanie koszulek, parasoli, radia, zegarków i innych materiałów, które nie posiadają logo podatnika, jako nagród w konkursach radiowych w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług

W odpowiedzi na pismo Spółki z dnia 31marca 2003 r. z zapytaniem w zakresie podatku od towarów i usług - Pierwszy Urząd Skarbowy w Tarnowie działając na podstawie art. 14 a i 14 b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) uprzejmie wyjaśnia:

Przedmiotem opodatkowania w podatku od towarów i usług są tylko te czynności, działania oraz stany, które zostały wymienione w przepisie art. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) - zwanej w dalszej części ustawą. Wszystkie czynności, działania oraz stany nie wymienione w tych przepisach nie podlegają opodatkowaniu, nawet wówczas, gdy ich przedmiotem są towary lub usługi w rozumieniu art. 4 pkt 1 i 2 ustawy. Wśród czynności podlegających opodatkowaniu, zgodnie z art. 2 ust. 3 kol 1 wymienione zostały czynności świadczenia usług oraz przekazania lub zużycia towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy. Dla przyjęcia opodatkowania na podstawie w/w przepisu istotne jest, aby określone czynności (tj. świadczenie usług, przekazanie lub zużycie towarów) zostały wykonane w celu reprezentacji i reklamy, gdyż ich wykonanie w innych celach, powoduje iż czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Porady prawne

Zwrócić przy tym należy uwagę na fakt, iż w/w pojęcia reprezentacji i reklamy nie zostały zdefiniowane przez ustawodawcę.

W potocznym rozumieniu reprezentacja są wszelkie działania zmierzające do stworzenia jak najkorzystniejszego wizerunku firmy, reklamą zaś ogół działań mających na celu zachwalenie lub zachęcenie potencjalnych klientów do nawiązania (utrzymywania) kontaktów, nabywania towarów lub usług danej firmy. Istotne z punktu widzenia przesłanek stosowania tego przepisu jest rozgraniczenie pojęć reprezentacja i reklama od pojęcia informacji. Informacja, w odróżnieniu np. od reklamy, nie posiada bezpośrednich elementów o charakterze wartościującym lub zachęcającym. Działania na potrzeby reprezentacji również nie są zdefiniowane w ustawie. Jest nią każde działanie w stosunku do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej, które ma na celu:

- stworzenie oczekiwanego wizerunku podatnika,
- ułatwienie zawarcia umowy lub stworzenie korzystnych warunków jej zawarcia.

W przypadku towarów kluczowe znaczenie dla zdefiniowania tych działań, z punktu widzenia przedmiotu opodatkowania, ma ich ?przekazanie' lub ?zużycie'. Są to czynności podatnika polegające na zadysponowaniu towarów na rzecz osoby trzeciej zarówno w sensie faktycznym, jak i na podstawie określonej czynności cywilnoprawnej (użyczenia, pożyczki) albo na przekazaniu towarów w ramach przedsiębiorstwa podatnika na te potrzeby (np. wystawienie towaru w miejscu publicznym w celach reklamowych).
Natomiast zużycie towarów na w/w potrzeby jest pojęciem wieloznacznym, istotne jest jednak aby:

- nastąpiło fizyczne całkowite lub częściowe zniszczenie lub przekształcenie towaru, oraz
- fakt ten był dokonany na potrzeby reprezentacji i reklamy.

W świetle powyższego tut. Urząd stoi na stanowisku, iż przekazanie koszulek, parasoli, radia, zegarków, kubków, książek a także innych towarów o których mowa w piśmie Spółki z dnia 31.03.2003 r. można uznać za działanie na potrzeby reprezentacji. Jednocześnie przekazywanie w/w nagród stanowi formę zachęcenie potencjalnych słuchaczy do wybierania usług ?X' Sp. z o. o. i w efekcie zawiera również elementy reklamy. Potwierdzeniem tego stanowiska, jest także stwierdzenie Spółki, iż rozpatrywane działania przyczyniają się do wzrostu słuchalności radia.
Podkreślić należy, iż uznanie rozpatrywanych działań za czynności, o których mowa w art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy nakłada na podatnika obowiązek ich udokumentowania zgodnie wymogami art. 32 ust. 4 ustawy.
Zaznaczyć przy tym należy, iż powyższe stwierdzenie nie dotyczy przypadków, kiedy przekazanie towarów (wygranej rzeczowej) będzie mieściło się w ramach działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie (art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy).

Jednocześnie zwraca się uwagę na treść art. 7 ust. 3 ustawy, w myśl którego zwalnia się od podatku od towarów i usług czynności wymienione w art. 2 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, w przypadku gdy podatnik nie pomniejszył podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie lub imporcie towarów przekazanych lub zużytych w ramach tych czynności.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika