Jak należy opodatkować dotację przedmiotową otrzymaną od gminy jako dopłatę do sprzedawanej wody (...)

Jak należy opodatkować dotację przedmiotową otrzymaną od gminy jako dopłatę do sprzedawanej wody oraz odprowadzonych ścieków?

W odpowiedzi na pismo Zakładu z dnia 05.05.2004 r. uzupełnione następnie w dniu 17.05.2004 r. w sprawie stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535)Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14 a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) wyjaśnia:

We wniosku z dnia 04.05.2004 r. uzupełnionym następnie w dniu 17.05.2004 r. Zakład zwraca się z pytaniem o opodatkowanie po dniu 1 maja 2004 r. dotacji przedmiotowej otrzymywanej od Gminy jako dopłatę do m#179; sprzedawanej wody oraz metrów odprowadzonych ścieków na podstawie Uchwały (...) dnia 05.03.2004 r. Rady Gminy w sprawie zatwierdzania taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę.

Porady prawne

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy podstawa opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4.
Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pemniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawa lub świadczeniem usług.
Na podstawie art. 29 ust. 2 ww. ustawy w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat pomniejszona o przypadajaca od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze. Z regulacji tej wynika, że w przypadku otrzymania przez podatnika od innego podmiotu jakiegokolwiek dofinansowania stanowiącego dopłatę do ceny towaru lub usługi, otrzymane dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia.
W rozpatrywanym stanie faktycznym tut. Organ stoi na stanowisku, iż kryterium bezpośredniego zwiazku z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług spełnia otrzymywana przez Zakład dotacja przedmiotowa, zatem stanowi ona obrót stanowiacy zgodnie z ww. art. 29 ust. 1 podstawę opodatkowania.

Natomiast otrzymywanie przez podmiot dotacji na pokrycie ogólnych kosztów jego działalności, nie będzie rodziło obowiazku podatkowego, o ile nie zostanie bezspornie stwierdzone istnienie bezpośredniego związku z konkretnymi dostawami lub świadczeniami. Jeżeli zwiazek taki nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie niezidentyfikowanych wprost kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu. Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest czy też nie jest opodatkowana, będą szczegółowe warunki ich przyznawania określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Obowiazek podatkowy zgodnie z art. 19 ust. 21 ww. ustawy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych opłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczka z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Mając powyższe na uwadze tut. Organ podkreśla, iż rozpatrywany obowiązek podatkowy ciąży na podatniku, który otrzymał dotację, subwencję lub inną dopłatę, nie jest uzależniony od daty wystawienia faktury VAT ani sposobu rozliczania z Gminą z tytułu otrzymanej dotacji ale jedynie od daty uznania rachunku bankowego z tytułu jej otrzymania (w całości lub w części). - Oznacza to, iż obroty ze sprzedaży tych usług wraz z podatkiem należnym powinny być przypisane w rozliczeniu miesiąca powstania obowiązku podatkowego, nie zaś do miesiąca wystawienia faktury.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika