Czy docieplenie budynku mieszkalnego może być potraktowane jako modernizacja, czy też remont i być (...)

Czy docieplenie budynku mieszkalnego może być potraktowane jako modernizacja, czy też remont i być sfinansowane ze środków funduszu remontowego, a następnie czy można zwiększyć wartość środka trwałego kwotą wydaną na to zadanie.

Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kraśniku zgodnie z przepisem art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23.03.2006r (data wpływu 24.03.2006r), uzupełnionego pismem z dnia 06.04.2006r w sprawie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? w opisanym stanie faktycznym postanawia uznać przedstawione we wniosku stanowisko za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Porady prawne

Stan faktyczny: Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że:1)spółdzielnia nalicza i pobiera od użytkowników lokali opłaty z tytułu funduszu remontowego i obciąża naliczeniami koszty, które stanowią koszty uzyskania przychodu;2)ze środków funduszu remontowego, zgodnie z planem remontowym, zatwierdzonym przez Radę Nadzorczą wykonano szereg prac remontowych, min. docieplenia budynków, tj. ścian stropów piwnicznych i dachowych, remonty parkingów i chodników, remonty altanek śmietnikowych;3)kwotą wydatkowaną na w/w prace zwiększono wartość posiadanych środków trwałych, które jednak nie są amortyzowane, a jedynie umarzane, zgodnie z zapisami art. 16c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych środki tj. budowle, lokale, budynki i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno-wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe nie podlegają amortyzacji.

Stanowisko pytającego:Zapytanie spółdzielni dotyczy następującej kwestii:1)Czy docieplenie budynku mieszkalnego może być potraktowane jako modernizacja, czy też remont i być sfinansowane ze środków funduszu remontowego, a następnie czy można zwiększyć wartość środka trwałego kwotą wydaną na to zadanie w świetle w/w przepisów.

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko w sprawie: Zgodnie z art. 31 ustawy o rachunkowości wartość początkową stanowiącą cenę nabycia lub koszt wytworzenia środka trwałego powiększają koszty jego ulepszenia, polegającego na przebudowie, rozbudowie, modernizacji lub rekonstrukcji i powodującego, że wartość użytkowa tego środka po zakończeniu ulepszenia przewyższa posiadana przy przyjęciu do używania wartość użytkową, mierzoną okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych przy pomocy ulepszonego środka trwałego, kosztami eksploatacji lub innymi miarami.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt. 1 c ulepszenie środków trwałych, które powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 16 c pkt. 2 amortyzacji nie podlegają budynki, lokale, budowle, urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno-wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe.

Według wnioskodawcy:1)docieplenie budynków można potraktować jako remont i tym samym sfinansować wydatki na ten cel ze środków funduszu remontowego, który stanowi dla spółdzielni koszt bilansowy jako koszt gospodarki zasobami mieszkaniowymi i jednocześnie koszt uzyskania przychodu.Kwoty wydatkowane na w/w prace mogą zwiększyć wartość początkową (użytkową) budynku ? jako środka trwałego, ponieważ nie spowoduje to powstania po raz drugi kosztu ? bilansowego i podatkowego, ponieważ budynki te nie są przez spółdzielnie amortyzowane, a jedynie umarzane (bilansowo) co powoduje jedynie zmniejszenie funduszu zasobowego.

Zdaniem spółdzielni skoro budynki, budowle na rzecz których poniesiono dodatkowe nakłady, zwiększyło to ich wartość początkową, lecz poprzez to, że nie są one amortyzowane, a jedynie umarzane bilansowo, a umorzenie to nie stanowi kosztu uzyskania przychodu, a jedynie zmniejsza fundusz zasobów mieszkaniowych spółdzielni, można przyjąć taki sposób rozliczenia, ponieważ Spółdzielnia Mieszkaniowa nie żąda uzupełnienia wkładów mieszkaniowych lub budowlanych w kwotach odpowiadających kosztom modernizacji przypadającym na poszczególne lokale.

Ocena stanowiska wnioskodawcy: Wobec przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kraśniku stwierdza, co następuje:

Zgodnie z brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na: ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych (...).

W myśl art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Cytowane przepisy dotyczą sytuacji, w której wydatki na ulepszenie środków trwałych zwiększają wartość początkową środków trwałych, ale jedynie dla celów podatkowych tj. dla ustalenia podstawy naliczania odpisów amortyzacyjnych. Jak stanowi zaś art. 16 c pkt. 2 w/cyt. ustawy amortyzacji nie podlegają budynki, lokale, budowle i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno-wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe ? zwane środkami trwałymi. Zatem w przedstawionym stanie faktycznym docieplane przez spółdzielnię mieszkaniową budynki należące do zasobów mieszkaniowych spółdzielni nie podlegają amortyzacji. Tym samym art. 16 ust. 1 lit. c oraz art. 16 g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. nie mają zastosowania w tej sprawie. Organy podatkowe nie są zaś właściwe dla ustalenia wartości środków trwałych dla innych celów niż podatkowe.

Jednocześnie podkreślić należy, iż ustawy podatkowe nie definiują pojęcia remontu. Posługując się definicją zawartą w art. 3 pkt. 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 roku Nr 207, poz.2016 ze zm.), należy stwierdzić, iż za remont należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.Istotą remontu jest więc przywrócenie pierwotnych cech użytkowych rzeczy lub nieruchomości utraconych na skutek ich używania.

Modernizacją, ulepszeniem jest trwałe unowocześnienie środka trwałego, które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie lub nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych, wyrażające się w poprawie standardu użytkowego lub technicznego lub obniżce kosztów eksploatacji. Efektem ulepszenia środka trwałego ma być zwiększenie jego wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środka trwałego do używania, wyrażające się wydłużeniem okresu jego używania.

Dla rozstrzygnięcia czy określone wydatki są kosztami bieżącymi (kosztami konserwacji, napraw, remontów) czy kosztami inwestycji (przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji) konieczne jest posługiwanie się kategoriami technicznymi. Z tego względu często niezbędne stają się rozstrzygnięcia na płaszczyźnie technicznej, przesądzające ostatecznie o tym, czy określony rodzaj nakładów na środki trwałe prowadzi do ich ulepszenia, czy też nie. W większości przypadków jednoznaczne rozstrzygnięcie o charakterze dokonanych prac nie może się obyć bez specjalistycznej wiedzy biegłych.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy zauważa, że niezależnie od tego, czy i w jakiej części prace dociepleniowe zostaną zaliczone do remontu czy modernizacji, dla ich podatkowego rozliczenia istotne jest źródło ich sfinansowania.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku prace związane z dociepleniem budynków finansowane są przez Spółdzielnię ze środków funduszu remontowego, który obciąża koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Spółdzielnia nalicza i pobiera od użytkowników lokali opłaty z tytułu funduszu remontowego i obciąża naliczeniami koszty, które stanowią koszty uzyskania przychodu.

Jednocześnie na podstawie art.16 ust.1 pkt. 9 lit. a ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak: podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy.

Zasady tworzenia funduszu remontowego określa ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych, przy czym nie reguluje jego przeznaczenia. Z nazwy funduszu remontowego wynika, że środki tego funduszu są przeznaczone na sfinansowanie kosztów remontów budynków i innych obiektów zaliczanych do zasobów mieszkaniowych. O wykorzystaniu tego funduszu decydują odpowiednie organy statutowe spółdzielni mieszkaniowych biorąc pod uwagę zakres robót remontowych i możliwości ich finansowania środkami tego funduszu, a także inne okoliczności występujące w danej spółdzielni mieszkaniowej.

Zatem zagadnienie ? czy docieplenie budynku może być sfinansowane ze środków funduszu remontowego ? nie mieści się w zakresie art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa. Naczelnicy Urzędów Skarbowych w myśl art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.

Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r Nr 8, poz.60 z póź.zm.) stosownie do swojej właściwości (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach. W gestii organów podatkowych nie leży wydawanie opinii co do uchwał organów statutowych spółdzielni jak również interpretacja przepisów prawa spółdzielczego.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kraśniku informuje, iż w przypadku sfinansowania przez spółdzielnię ocieplenia budynków z funduszu remontowego, obciążającego koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi, wydatki na to ocieplenie, niezależnie od tego czy zostaną zakwalifikowane jako remont czy też jako modernizacja nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu.

Reasumując w przypadku, gdy źródłem sfinansowania prac dociepleniowych jest fundusz remontowy, wydatki poniesione z tego tytułu nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Zagadnienie ? czy w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku ? prace dociepleniowe prowadzone w niepodlegających amortyzacji budynkach, zaliczanych do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych, należy potraktować jako modernizacja, czy też remont ? z przyczyn podanych powyżej ? nie mieści się w zakresie art.14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.

W tym kontekście Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kraśniku stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko spółdzielni zgodnie, z którym docieplenie należy kwalifikować do remontu ? nie jest prawidłowe w odniesieniu do stanu faktycznego. Bowiem jak podkreśla się dla podatkowego aspektu kosztów uzyskania przychodów kwalifikacja ta pozostaje bez znaczenia.

Powyższa interpretacja odnosi się jedynie do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę w złożonym wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia zgodnie z art. 239 i art. 222 Ordynacji podatkowej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika