W dniu 23.06.2004r. Gmina zawarła umowę z ARiMR, na dofinansowanie w ramach programu SAPARD inwestycji (...)

W dniu 23.06.2004r. Gmina zawarła umowę z ARiMR, na dofinansowanie w ramach programu SAPARD inwestycji pod nazwą ?prace wykończeniowe sali pingpongowej z zapleczem magazynowym przy budynku Szkoły podstawowej. Realizacja zadania dokumentowana fakturą wystawioną 2.11.2004r. na kwotę brutto 185388,20 zł. W pismach, które otrzymywaliśmy od ARiMR że podatek VAT nie może stanowić kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze strony ARiMR oraz, że w myśl par.27a rozporządzenia Min.Fin. z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97 poz.970 ze zm.) o zwrot tego podatku należy ubiegać się we właściwym terytorialnie urzędzie skarbowym.Czy Gmina, nie będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, w myśl powyższych przepisów ma podstawę do ubiegania się o zwrot podatku VAT. Czy w razie braku możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w fakturze, może on stanowić koszt uzyskania przychodu dla Gminy w podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art 88 ust 4 w/w ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu (§27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (D. U. nr 97, poz. 970 ze zm.).

Porady prawne

Mając na uwadze to, że podmiot nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz to, że (zgodnie ze stanem faktycznym opisanym w zapytaniu) umowa zawarta została w dniu 23 czerwca 2004r., (tj. po 1 maja 2004r.) pomiędzy Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie a Gminą, należy uznać, iż Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT wykazanego na fakturze nr 2/2004 wystawionej przez wykonawcę robót w dniu 2 listopada 2004r. na kwotę brutto 185388,20zł.

Odnosząc się do drugiego pytania należy zauważyć, iż zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dn. 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. D.U. z 2000r. nr 54 poz. 654 ze zm.) zwalnia się od tego podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Jednostkami samorządu terytorialnego są obecnie m inn. gminy. Gmina Wilkołaz jako jednostka samorządowa osiągająca (zgodnie ze stanem faktycznym opisanym w zapytaniu) wyłącznie dochody zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, jest zwolniona od podatku dochodowego, tym samym nie ma obowiązku ustalania wielkości kosztów uzyskania przychodów, czy wielkości dochodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Z tych względów Gmina nie ma możliwości zaliczyć nie odliczony podatek od towarów i usług (określony na fakturze nr 2/2004 wystawionej przez wykonawcę robót w dniu 2 listopada 2004r. na kwotę brutto 185388,20zł.), do kosztów uzyskania przychodów tj. nie może skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.Odpowiedzi udzielono w granicach stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu Podmiotu.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika