Stan faktyczny:Burmistrz jako organ wykonawczy gminy wykonuje zadania gminy przy pomocy urzędu gminy (...)

Stan faktyczny:
Burmistrz jako organ wykonawczy gminy wykonuje zadania gminy przy pomocy urzędu gminy zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Urząd Miasta i Gminy prowadzi jedną ewidencję dla celów podatku od towarów i usług dla czynności wykonywanych w imieniu gminy i Urzędu Gminy, sporządza też jedną deklarację rozliczeniową VAT-7.
Stanowisko Pytającego:
Burmistrz jako organ wykonawczy gminy wykonuje zadania gminy przy pomocy urzędu gminy zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Urząd Miasta i Gminy prowadzi jedną ewidencję dla celów podatku od towarów i usług dla czynności wykonywanych w imieniu gminy i Urzędu Gminy, sporządza też jedną deklarację rozliczeniową VAT-7.

W ocenie tutejszego organu stanowisko wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (D. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Odnosząc się do przedmiotowego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca wyraźnie oddzielił podmiotowość podatkowoprawną dla podatku od towarów i usług od podmiotowości cywilnoprawnej, którą posiada znacznie mniej jednostek organizacyjnych występujących w polskim systemie prawnym.

Porady prawne

Nawiązując do powyższego zarazem gmina jako osoba prawna (art. 165 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. oraz art. 2, art. 43 ? art.50 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ), jak i urząd gminy jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej (oraz art. 33 ustawy o samorządzie gminnym) jest objęta pojęciem podatnika zawartym w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Interpretując normę wskazującą podatników podatku VAT niesposób pominąć jednak art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (D. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) który stanowi, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W tym miejscu należy podnieść, iż urząd gminy, jako aparat pomocniczy gminy oraz jej organu nie ma osobowości prawnej, nie może we własnym imieniu nabywać prawa (np. własności) czy zaciągać zobowiązań, tym samym nie może być stroną umowy cywilnoprawnej. Sytuacja o której mowa in fine art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w stosunku do urzędu gminy nie zajdzie, a jeśli tak, to urząd gminy na podstawie przedmiotowego przepisu nie jest uznany za podatnika VAT.

Mając na uwadze to, że w sferze obrotu cywilnoprawnego gmina działa przez swój organ wykonawczy, który zgodnie z art. 33 ustawy o samorządzie gminnym wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy, należy uznać, iż to urząd będzie wykonywał czynności techniczne wynikające z praw i obowiązków gminy jako zarejestrowanego podatnika VAT czynny.

Wobec powyższego należy uznać, iż Urząd Miasta i Gminy powinien prowadzić ewidencje dla celów podatku od towarów i usług dla czynności wykonywanych w imieniu Gminy sporządzając na ich podstawie deklaracje VAT-7.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika