Jak opodatkować usługę badania rynku w Polsce na rzecz niemieckiego kontrahenta ?

Jak opodatkować usługę badania rynku w Polsce na rzecz niemieckiego kontrahenta ?

W związku z art. 5 ust.1i art. 27 ust.3 i 4 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usług związanych z badaniem rynku na rzecz niemieckiego kontrahenta, Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Spółkę w w/w wniosku jest prawidłowe .

Z przedstawionego stanu faktycznego we wniosku wynika, że Spółka podpisała z kontrahentem niemieckim umowę w zakresie badania rynku polskiego pod kątem możliwości pozyskiwania klientów na sprzedaż (zamków więziennych). Spółka za świadczona usługę obciąża firmę niemiecką wystawiając fakturę VAT bez kwoty podatku.

Porady prawne

Pytanie Spółki brzmi:

Czy można zastosować art. 27 ust. 3 i 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług oraz art.21 VI Dyrektywy UE.

Zdaniem Spółki faktura została wystawiona prawidłowo zgodnie z art.27 ustawy.Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu stwierdza, że przedstawione wyżej stanowisko spółki jest prawidłowe w zakresie opodatkowania usług badania rynku na zlecenie kontrahenta niemieckiego.

Zgodnie z art. 5 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54,poz.535 ze zm.) opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terenie kraju. Jednakże miejsce wykonania usługi nie jest przyjmowane dosłownie lecz ustawa wprowadza reguły wg których należy ustalić miejsce wykonania usługi, a tym samym miejsce jej opodatkowania ze względu na rodzaj usługi.

Dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług istotnym jest więc ustalenie miejsca świadczenia usługi. Stosownie do art.27 ust.3 i ust.4 pkt 2 i 3 ustawy w przypadku świadczenia usług reklamy i badania rynku na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stałe adres lub miejsce zamieszkania.

Uwzględniając powyższe oraz przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny (świadczenia usług badania rynku i reklamy) miejscem świadczenia przedmiotowej usługi będą Niemcy, zatem usługa ta będzie podlegała opodatkowaniu zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym kraju.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika