Czy za wydatki inwestycyjne kwalifikujące się do objęcia pomocą regionalną w postaci zwolnienia (...)

Czy za wydatki inwestycyjne kwalifikujące się do objęcia pomocą regionalną w postaci zwolnienia podatkowego z tytułu prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej uznaje się wyłącznie faktycznie poniesione koszty inwestycji (ujęcie kasowe), czy też koszty udokumentowane fakturami, choć jeszcze faktycznie nie poniesione (ujęcie memoriałowe)?

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej ?poniesione koszty inwestycji jako wydatki dla celów zwolnienia od podatku dochodowego

stwierdza, że

Porady prawne

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka prowadzi działalność polegającą na produkcji stolarki okiennej wyłącznie z PCV. Spółka w listopadzie 2003r. uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Działalność gospodarczą na terenie Strefy Spółka rozpoczęła w dniu 01.12.2004r. i od tego momentu uzyskuje przychody z tytułu prowadzonej działalności. Od listopada 2003r. do dnia 31.12.2004r. Spółka otrzymała faktury z tytułu ponoszonych w Strefie inwestycji; niektóre z faktur zostaną uregulowane w 2005r.

Podatnik stoi na stanowisku, iż za koszty inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą regionalną w postaci zwolnienia podatkowego z tytułu prowadzenia działalności w Strefie należy uznać koszty udokumentowane fakturami, choćby jeszcze nie zostały poniesione (ujęcie memoriałowe).

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zasady i zakres zwolnień od podatku dochodowego podmiotów podejmujących po dniu 01.01.2001r. działalność gospodarczą na terenie każdej ze specjalnych stref ekonomicznych wynikają z przepisów ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) oraz właściwego dla każdej ze stref, wydanego przez Radę Ministrów rozporządzenia ustanawiającego tę strefę.

Zgodnie z art.12 powołanej ustawy z dnia 20.10.1994r. dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art.16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazane w powyższym przepisie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych zasady zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej osób prawnych określone zostały w art.17 ust.1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) stanowiącym, iż wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie zaś z ust. 4 art. 17 ustawy z dnia 15.02.1992r. zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Przepisem wykonawczym dla Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej było rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2001r. w sprawie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz.U. Nr 84, poz. 909 z późn. zm.). Rozporządzenie to zostało zastąpione rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 września 2004r. w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. Nr 224, poz. 2270 z późn. zm.).

Przy czym ? jak stanowi przepis §10 wym. rozporządzenia z dnia 14.09.2004r. ? zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy wydane przed dniem wejścia w życie powołanego rozporządzenia zachowują ważność.

Przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Strefy po dniu 01.01.2001r., mogą korzystać z pomocy regionalnej z tytułu kosztów nowej inwestycji lub tworzenia nowych miejsc pracy.

Zgodnie bowiem z §3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 14.09.2004r. pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (?) stanowi pomoc regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych odpowiednio w § 6-8.

Zgodnie z treścią wym. §6 ust.1 tego rozporządzenia za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:

  1. zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami -do składników majątku podatnika,
  2. rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych

  3. - zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

Uchylone z dniem 30.10.2004r. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11.07.2001r. w sprawie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w brzmieniu obowiązującym do dnia 01.05.2004r., tj. do dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej, w §6 ust. 1 stanowiło, iż za wydatki inwestycyjne uznaje się wydatki faktycznie poniesione po dniu uzyskania zezwolenia, niezwrócone przedsiębiorcy w jakiejkolwiek formie, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli podatki te podlegają odliczeniu od należnego podatku od towarów i usług, na:

  1. zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub spłatę ich wartości określoną w umowie leasingu, najmu lub dzierżawy, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich ? zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika,
  2. rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych,
  3. zakup wartości niematerialnych i prawnych, w zakresie, w jakim podlegają one odpisom amortyzacyjnym, zaliczanym do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem pkt 4,
  4. zakup prawa wieczystego użytkowania gruntów

  5. - zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, zgodnie z przepisami ustaw o podatku dochodowym.

W §6 ust. 1 rozporządzenia z dnia 11.07.2001r. ustawodawca wyraźnie postanowił, iż wydatkami inwestycyjnymi kwalifikującymi się do objęcia pomocą regionalną mogą być wyłącznie faktycznie poniesione wydatki inwestycyjne. Przy czym wobec braku, zarówno w przepisach ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, jak i przepisach rozporządzenia w sprawie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, legalnej definicji pojęcia wydatku faktycznie poniesionego, należało kierować się wykładnią językową ww. sformułowań. I tak, wydatek to suma wydana na coś, zaś faktycznie poniesiony - przy użyciu w tym zwrocie czasu dokonanego ? oznaczał wydatek realnie poniesiony. W tej sytuacji wydatek faktycznie poniesiony, w znaczeniu użytym w rozporządzeniu z dnia 11.07.2001r., oznaczał wydatek faktycznie zrealizowany w znaczeniu kasowym (rozchód pieniędzy).

Natomiast z treści aktualnie obowiązującego §6 ust. 1 rozporządzenia z dnia 14.09.2004r. wynika, iż za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie Strefy. Ustawodawca nie posługuje się już kategorią faktycznie poniesionego wydatku, tj. wydatku w znaczeniu kasowym, lecz kategorią kosztu poniesionego w związku z realizacją inwestycji.

Jak wynika z powyższego zasady zaliczania poniesionych przez przedsiębiorców działających w Strefie wydatków inwestycyjnych uległy zmianie w ten sposób, że definiując koszty inwestycji ustawodawca odwołuje się do przepisów o podatku dochodowym, wprowadzając pojęcie ?koszty? zamiast ?wydatki?, co przesądza o tym, że pojęcie to należy rozumieć w znaczeniu podatkowym, a nie rachunkowym. Wprawdzie i ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia ?poniesienie? stanowiąc tylko, że jednym z warunków uznania wydatku za koszt podatkowy jest jego poniesienie przez podatnika. Jak przyjmuje się w doktrynie przez ?poniesienie? należy rozumieć zarówno faktyczne jego poniesienie, jak też zakwalifikowanie faktycznie zrealizowanego odpisu lub innego zmniejszenia aktywów lub zwiększenia strat. Posługując się wykładnią językową i systemową za koszt poniesiony należy uznać:

  1. koszt faktycznie zrealizowany w znaczeniu kasowym (rozchód pieniężny) oraz
  2. każdy faktycznie dokonany odpis niebędący wydatkiem, powodujący zmianę w strukturze aktywów lub pasywów osoby prawnej, w tym również stanu środków pieniężnych na rachunkach bankowych.

Powyższe kryteria można stosować pomocniczo. Natomiast zasadniczą przesłanką pozwalającą uznać za poniesiony wydatek z tytułu kosztów inwestycji będzie możliwość zaliczenia takiego wydatku do wartości początkowej środków trwałych, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uwzględniając powyższe koszty inwestycji, których poniesienie uprawnia do zwolnienia od podatku dochodowego muszą zostać poniesione po dniu uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy, co oznacza, że do objęcia pomocą regionalną nie kwalifikują się koszty poniesione przed tym dniem, tj. w przedmiotowej sprawie przed dniem 17.11.2003r. oraz koszty te muszą być potwierdzone otrzymanym przez podatnika dokumentem, przy czym dokument ten również powinien być wystawiony po dniu uzyskania zezwolenia.

W stanie faktycznym przedstawionym przez Podatnika oznacza to, że kosztami inwestycji kwalifikującymi się do objęcia pomocą regionalną w 2004r. mogą być również koszty, które Spółka faktycznie poniesie w 2005r.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika