Czy przychody uzyskane z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunku bieżącym oraz z tytułu (...)

Czy przychody uzyskane z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunku bieżącym oraz z tytułu odszkodowania zalicza się do dochodów zwolnionych od podatku w związku z prowadzeniem działalności w specjalnej strefie ekonomicznej?

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej ?przychody z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na rachunku bieżącym oraz odszkodowania komunikacyjnego a zwolnienie od podatku dochodowego

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka prowadzi działalność polegającą na produkcji stolarki okiennej i drzwiowej wyłącznie z PCV. Spółka w listopadzie 2003r. uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Spółka uzyskuje również dochody z tzw. działalności pozastrefowej, nie objętej zwolnieniem z podatku. Działalność gospodarcza prowadzona przez Spółkę na terenie Strefy jest organizacyjnie wyodrębniona.

Oprócz dochodów z działalności określonej wprost w zezwoleniu Spółka uzyskała przychody z tytułu:

  • odsetek od środków zgromadzonych na bieżącym rachunku bankowym oraz
  • odszkodowania z tytułu szkody komunikacyjnej pojazdu będącego w leasingu, który był używany zarówno do transportu towarów wytworzonych na terenie Strefy, jak też do działalności prowadzonej poza Strefą.

Podatnik stoi na stanowisku, iż przychody z tytułu odsetek od środków zgromadzonych na bieżącym rachunku bankowym, wiążące się ściśle z prowadzoną działalnością gospodarczą na terenie Strefy, winny być - co do zasady - zwolnione od podatku. Ponadto w związku z faktem, iż Spółka prowadzi działalność zarówno na terenie Strefy, jak i poza nią, i nie jest w stanie przyporządkować uzyskanych odsetek na rachunku bieżącym oraz otrzymanego odszkodowania do przychodów zwolnionych oraz do przychodów opodatkowanych, uważa iż do przychodów zwolnionych należy zaliczyć część przychodów z oprocentowania i odszkodowania w takim stosunku w jakim pozostają do siebie przychody zwolnione i opodatkowane.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zasady i zakres zwolnień od podatku dochodowego podmiotów podejmujących po dniu 01.01.2001r. działalność gospodarczą na terenie każdej ze specjalnych stref ekonomicznych wynikają z przepisów ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) oraz właściwego dla każdej ze stref, wydanego przez Radę Ministrów rozporządzenia ustanawiającego tę strefę.

Zgodnie z art.12 powołanej ustawy z dnia 20.

10.1994r. dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art.16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazane w powyższym przepisie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych zasady zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej osób prawnych określone zostały w art.17 ust.1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), który stanowi, że wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie zaś z ust. 4 art. 17 ustawy z dnia 15.02.1992r. zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Wykładnia gramatyczna powyższych przepisów wskazuje, że poza kryteriami określającymi wielkość pomocy publicznej, udzielanej w formie tego zwolnienia, wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest każdy dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie przedmiotowym, określonym w zezwoleniu i prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Przepisem wykonawczym dla Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej było rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 lipca 2001r. w sprawie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz.U. Nr 84, poz. 909 z późn. zm.). Rozporządzenie to zostało zastąpione rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 września 2004r. w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. Nr 224, poz. 2270 z późn. zm.).

Przy czym ? jak stanowi przepis §10 wym. rozporządzenia z dnia 14.09.2004r. ? zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy wydane przed dniem wejścia w życie powołanego rozporządzenia zachowują ważność.

Przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Strefy po dniu 01.01.2001r., mogą korzystać z pomocy regionalnej z tytułu kosztów nowej inwestycji lub tworzenia nowych miejsc pracy - zgodnie z §3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia z dnia 14.09.2004r.

Z kolei stosownie do postanowień §5 ust. 3 rozporządzenia w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej zwolnienia, o których mowa w ust.1 i 2, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na terenie strefy za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 3, przepisy art.25 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych albo art.11 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych stosuje się odpowiednio (§5 ust.4 wym. rozporządzenia Rady Ministrów).

Jak wynika z §5 wymienionego rozporządzenia Rady Ministrów zwolnienia podatkowe przewidziane w ust. 1 i 2 dotyczą dochodów przedsiębiorców, które zostały uzyskane wyłącznie z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy. W sytuacji, gdy podatnik prowadzi działalność również poza obszarem Strefy, wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej tego podatnika prowadzącej działalność wyłącznie na terenie Strefy i to pod warunkiem wyodrębnienia jej pod względem organizacyjnym.

Zatem podstawowym warunkiem prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej jednocześnie na terenie Strefy, jak i poza nią, jest wyodrębnienie organizacyjne jednostki prowadzącej działalność w Strefie.

Z kolei jak stanowi art. 16 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej 'zezwoleniem'.

Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:

  1. zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników,
  2. dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę.

Reasumując z powyższego wynika, że tylko dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego. Zatem, jeżeli dany rodzaj działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, a także jeżeli działalność ta nie jest działalnością pomocniczą niezbędną do realizacji zakresu działalności gospodarczej wymienionej w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za przychody związane z działalnością gospodarczą uważa się kwoty należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Za przychody z działalności gospodarczej uznaje się zatem nie tylko przychody będące bezpośrednio wynikiem tej działalności, ale także przychody z każdej innej działalności z nią związanej, w tym także z tytułu niektórych operacji finansowych. Przy czym chodzi tu o przychody dotyczące całokształtu działań podejmowanych przez podatnika jako przedsiębiorcę. Zatem uznać należy, że ze zwolnienia strefowego korzystają te przychody (dochody) ? operacje finansowe, które powstały w związku z wykonywaną działalnością na terenie Strefy na podstawie zezwolenia z listopada 2003r.

W przypadku dochodów uzyskiwanych przez przedsiębiorców z tytułu odsetek od środków pieniężnych złożonych na posiadanych w bankach rachunkach, to rozróżnić należy dwa rodzaje dochodów. Pierwsze ? z odsetek na rachunkach bieżących, związane z bieżącymi operacjami i rozliczeniami, powstałymi w związku z prowadzoną przez podmiot działalnością gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (zwolnioną od podatku dochodowego) i drugie ? z odsetek od ulokowanych na rachunkach terminowych kwot pieniędzy, które mogą pochodzić z różnych źródeł. We wniosku Spółka powołuje się na odsetki z tytułu środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bieżącym, które co do zasady podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego, ale wyłącznie w części dotyczącej rachunków bieżących związanych z działalnością prowadzoną w Strefie.

Odnosząc się natomiast do przychodów z tytułu odszkodowania za szkodę komunikacyjną pojazdu będącego w leasingu, który był używany zarówno do transportu towarów wytworzonych na terenie Strefy, jak i poza nią, Organ podatkowy stoi na stanowisku, iż przychód uzyskany z tego tytułu związany jest w części z działalnością gospodarczą (rozumianą jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy) objętą zezwoleniem, jako przychód niebędący bezpośrednio wynikiem tej działalności, ale jako z nią związanej (pośredni).

W art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 15.02.1992r. ustawodawca wprowadził generalną zasadę, iż w przypadku osiągnięcia przychodów ze źródła nie podlegającego opodatkowaniu lub wolnego od podatku, przy ustaleniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się zarówno przychodów z tego źródła, jak i kosztów uzyskania tych przychodów.

Uwzględniając powyższe w przypadku uzyskania przychodu z tytułu:

  • odsetek od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym służącym zarówno do celów działalności zwolnionej, jak i opodatkowanej oraz
  • odszkodowania z tytułu szkody komunikacyjnej pojazdu będącego w leasingu, który był używany na potrzeby całej bieżącej działalności, prowadzonej zarówno w Strefie, jak też poza nią,

konieczne jest ustalenie, jaka część tego przychodu przypada na działalność strefową (bowiem tylko ta część kwoty odszkodowania może stanowić przychód ze źródła zwolnionego), a jaka na pozostałą działalność. W przypadku, gdyby nie było to możliwe, Spółka ? w celu odpowiedniego przypisania przychodu do źródła wolnego od podatku i opodatkowanego podatkiem dochodowym - powinna ustalić przychody zwolnione w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Stosując tę zasadę podatnik powinien mieć jednak na uwadze, iż może ją zastosować tylko do takich przychodów, których obiektywnie nie można rozdzielić na dotyczące przychodów podlegających opodatkowaniu i dotyczące przychodów wolnych od podatku.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika