Spółka pyta czy nieodpłatne przekazanie drobnych upominków na rzecz klientów podlega opodatkowaniu (...)

Spółka pyta czy nieodpłatne przekazanie drobnych upominków na rzecz klientów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Na podstawie art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz.60 ze zm. ) w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2, ust. 3, ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późń. zm.) po rozpatrzeniu wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania towarów

Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu

stwierdza, że stanowisko przedstawione przezSpółkęw w/w wniosku jest prawidłowe

Porady prawne

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny :

Spółka jest osobą prawną, której głównym przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest produkcja obrabiarek do metalu. Firma jest spółką-córką niemieckiego koncernu. W celu zwrócenia uwagi potencjalnych klientów oraz ich pozyskania, firma podejmuje działania związane z reklamą swoich wyrobów. Klient w ten sposób może łatwiej rozpoznać markę wytwarzanych wyrobów oraz skojarzyć ich wysoką jakość z nazwą Spółki.

Oczywistym jest, iż aby osiągnąć wyżej wymienione cele, należy ponieść określone wydatki na rzecz klientów. Wydatki te dotyczą zakupu towarów, na których umieszczone jest logo Spółki. W szczególności są to :

- smycze z logo Spółki oraz wskazaną stroną internetową Spółki,

- ozdobne opakowania do przekazywanych alkoholi z logo Spółki,

- kalendarze z logo Spółki, adresem firmy, adresem strony internetowej oraz hasłem reklamowym,

- cukierki w opakowaniach w kolorze firmowym i wydrukowanym logo Spółki,

- podkładki na biurko w formie kalendarza z nadrukowanym logo Spółki, adresem firmy, adresem strony internetowej oraz ze zdjęciami z hali montażowej, z których wynika, że Spółka jest producentem obrabiarek,

- koszulki typu T-shirt z wyszytym logo Spółki.

Wymienione powyżej gadżety są rozdawane potencjalnym odbiorcom m.in. podczas targów i wizyt klientów w Spółce.

Spółka pyta czy nieodpłatne przekazanie drobnych upominków na rzecz klientów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy podejmowane działania reklamowe uprawniają Spółkę do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ występuje związek pośredni pomiędzy działaniami marketingowymi a sprzedażą opodatkowaną.

Nie podlega wątpliwości fakt, iż wszelkie działania reklamowe podejmowane przez Spółkę są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Z tego względu Spółka uważa, że wydatków tych nie można traktować jako dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz nie należy opodatkowywać ich podatkiem należnym.

Analiza obowiązujących przepisów prawa podatkowego wskazuje co następuje:

Stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl zapisu art. 7 ust. 2 w/w ustawy, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przy czym w myśl art. 7 ust. 3 w/w ustawy przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) tj. kwoty 100zł.- jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Dokonując analizy przytoczonych powyżej unormowań, stwierdzić należy, że czynności nieodpłatnego przekazania przez podatnika towarów, podlegają opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy ich dokonanie nie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług, które posłużyły tym czynnościom. Nie podlegają zatem opodatkowaniu czynności nieodpłatnego przekazania towarów, jeżeli:

- są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem podatnika, niezależnie od tego, czy podatnik odliczył przy ich nabyciu podatek naliczony, czy nie, lub

- czynności te nie są wprawdzie związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale przy ich nabyciu nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego.

Powyższe przepisy uzależniają zatem obowiązek opodatkowania wskazanych w nich czynności od celu ich przekazania. Opodatkowaniu podlegają bowiem tylko te przekazania, których celem jest inny zamiar niż związany z prowadzonym przedsiębiorstwem tj. które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają żadnego wpływu na przyszłe obroty tego przedsiębiorstwa, jego zysk, wizerunek, odbiór przez kontrahentów obecnych lub potencjalnych.

Przy czym nie nakłada się obowiązku wykazania związku tego przekazania z prowadzonym przedsiębiorstwem w stosunku do drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, próbek i prezentów o małej wartości.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazywanie potencjalnym klientom upominków w postaci drobnych gadżetów z logo firmy ma na celu zwiększenie przychodu.

Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu w postanowieniu Nr DWUS DP-423-42/07 z 09.08.2007r. stwierdził , iż wydatki związane z zakupem powyższych upominków należy zakwalifikować jako wydatki dotyczące reklamy, które stanowią koszt uzyskania przychodów.

Nieodpłatne przekazanie przez Spółkę towarów ma więc związek z prowadzonym przedsiębiorstwem, jako ponoszone w celu uzyskania przychodu,a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym należało stwierdzić jak w sentencji postanowienia.

Podkreśla się, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika