Czy zapis o 14-dniowym terminie płatności jest w odniesieniu do refakturowania usług związanych (...)

Czy zapis o 14-dniowym terminie płatności jest w odniesieniu do refakturowania usług związanych z dostawą energii elektrycznej, cieplnej wody, ścieków, wywozu nieczystości oraz usług telekomunikacyjnych terminem, o którym mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług ?

Na podstawie art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późń. zm.) w związku z art. 19 ust.13 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535 z późń. zm.) po rozpatrzeniu wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego , w sprawie refakturowania usług

Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu

stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Spółkę w w/w wniosku jest prawidłowe

Porady prawne

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka refakturuje dla najemców usługi związane z dostawą energii elektrycznej, cieplnej wody, ścieków, wywozu nieczystości oraz usług telekomunikacyjnych. Refakturowanie usług następuje po otrzymaniu od firm zewnętrznych faktur obciążających Spółkę za dostarczone usługi, zgodnie z postanowieniami zawartej między Stroną a najemcami umowy następuje w terminie 14 dni po otrzymaniu faktury.

W praktyce jednak zdarza się, iż faktury przychodzą około 15 dnia po zakończonym miesiącu, wówczas usługi refakturowane są w ciągu 7 dni i zdarza się, że 14 dzień wypada już w następnym miesiącu.

W związku z powyższym Spółka stawia następujące pytanie:

Czy zapis o 14-dniowym terminie płatności jest terminem, o którym mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług ?

W ocenie Wnioskodawcy termin powstania obowiązku podatkowego przypada na termin płatności refaktury i w przypadku, gdy przechodzi na następny miesiąc fakturę należy rozliczyć w deklaracji za ten miesiąc.

Analiza przepisów prawa podatkowego obowiązujących w 2006r. wskazuje co następuje:

Refakturowanie należy do czynności, które nie zostały zdefiniowane w ustawie o podatku od towarów i usług ani też w przepisach wykonawczych do ustawy. Mimo tego na podstawie bogatego orzecznictwa sądowego i utrwalonej praktyki przyjmuje się, iż wynajmujący lokal uprawniony jest w ramach świadczonej usługi najmu do wystawienia odrębnej faktury na usługi pomocnicze w stosunku do tego najmu (m.in. za usługi w zakresie dostarczania energii elektrycznej, cieplnej, w zakresie rozprowadzania wody, odprowadzania ścieków, wywozu nieczystości czy też w zakresie usług telekomunikacyjnych), mimo, iż w rzeczywistości wynajmujący takich usług nie świadczy. Jest to możliwe wówczas, gdy zgodnie z zawartą umową najmu najemca jest obciążony kosztami tych usług odrębnie i niezależnie od samego czynszu za najem. Dokonanie odsprzedaży ? refakturowanie w praktyce polega na zafakturowaniu odprzedaży przedmiotowych usług, bez doliczania marży. Zatem celem refakturowania jest przeniesienie kosztów na podmiot, który z danej usługi faktycznie korzysta.

Przy czym możliwość przenoszenia kosztów zakupów (refaktura) z zastosowaniem stawek podatku właściwych dla danego rodzaju usług powinna jednak wynikać wprost z treści umowy najmu.

W przepisie art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) przewidziano, iż w stosunku do:

- dostaw energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego,

- świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 18,

- świadczenia usług wymienionych w poz. 138 i poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy tj. usług w zakresie rozprowadzania wody, usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnychobowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu tych dostaw i usług.

Zgodnie z powyższym w przypadku refakturowania usług o charakterze powszechnym tzw. mediów obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu tych usług.

W przedstawionym stanie faktycznym 14 dniowy termin przewidziany w § 8 umowy najmu jest terminem, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy. Tak więc w przypadku refakturowania wskazanych usług obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą upływu tego terminu. Jeżeli jednak w umowach o najem lokali nie określonoby terminu płatności za refakturowane media, to wówczas refakturowanie usług za media nie byłoby objęte szczególnym obowiązkiem podatkowym, o którym mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy. Wówczas zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 i 3 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi, a jeżeli ta powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w ciągu 7 dni, licząc od dnia wykonania usługi.

Jednocześnie wskazać należy, iż w przypadku, gdy termin płatności refaktury przechodzi na następny miesiąc fakturę należy rozliczyć w deklaracji za ten miesiąc.

W konsekwencji stwierdzić należy, iż przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

W związku z powyższym należało stwierdzić jak w sentencji postanowienia.

Podkreśla się, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika