- dotyczy opłat podatku od środków transportowych od pojazdu, którego dopuszczalna masa całkowita (...)

- dotyczy opłat podatku od środków transportowych od pojazdu, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi 3,5 tony.

Prezydent Miasta Elbląga działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zmianami ), po rozpatrzeniu wniosku ... zam. w E. ul. ......, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji dotyczącej opłat podatku od środków transportowych od pojazdu, którego dopuszczalna masa całkowita wynosi 3,5 tony - postanawia stanowisko strony uznać za nieprawidłowe.

Pismem z dnia 29 marca 2006 r. ... zam. w E. ul. ... zwrócił się do Prezydenta Miasta Elbląga z wnioskiem o udzielenie interpretacji prawnej dotyczącej opłat podatku od środków transportowych od pojazdu o dopuszczanej masie całkowitej 3,5 tony.

Porady prawne

Zgodnie z treścią art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości, organ podatkowy na pisemny wniosek podatnik, płatnika, inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że ... jest właścicielem pojazdu, którego masa całkowita zapisana w dowodzie rejestracyjnym wynosi 3,5 tony. Strona zwróciła się z wnioskiem o wyjaśnienie, 'gdzie pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej jest kwalifikowany według ustawodawcy'. Zdaniem strony 'pojazdy tego typu nie powinny opłacać podatku od środków transportowych, ponieważ są to pojazdy dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony, której nie wolno przekraczać'.

W związku z powyższym Prezydent Miasta Elbląg informuje:

zgodnie z brzmieniem art. 8 pkt. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zmianami ) opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony. W ocenie organu podatkowego analiza art. 8 pkt. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, prowadzi do wniosku, iż opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych objęte są również samochody o masie całkowitej równej 3,5 tony. Ustawodawca wyraźnie określił, iż opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony. Użycie słowa 'od' zamiast 'powyżej' przed ciężarem minimalnym jednoznacznie wskazuje, iż wolą ustawodawcy było objęcie podatkiem również samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 tony.

Przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie zawierają definicji samochodów ciężarowych oraz określenia 'dopuszczalnej masy całkowitej'. W tym celu uzasadnione jest odwołanie się do definicji zawartych w ustawie prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zmianami). Ustawa ta w art. 2 pkt. 42 stanowi, że samochód ciężarowy to pojazd przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków; określenie to obejmuje również samochód ciężarowo-osobowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków i osób w liczbie od 4 do 9 łącznie z kierowcą. Natomiast dopuszczalna masa całkowita, zgodnie z tą ustawą, to największa określona właściwymi warunkami technicznymi masa pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze.

Wobec braku odmiennych definicji tych pojęć w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych należy przyjąć, iż podane w ustawie Prawo o ruchu drogowym definicje mają zastosowanie również dla określenia przedmiotu opodatkowania podatkiem od środków transportowych.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko strony w sprawie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych pojazdu, którego dopuszczalna masa całkowita zapisana w dowodzie rejestracyjnym wynosi 3,5 tony jest nieprawidłowe.

Prezydent Miasta Elbląga informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

W myśl art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.

Zgodnie z art. 14a § 2 interpretacja, której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli podatkowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14a § 5. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w E. ul. ..., za pośrednictwem Prezydenta Miasta Elbląga, w terminie 7 dni od dnia doręczenia.

Zgodnie z przepisami art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające te żądania.

Jeżeli zażalenie nie spełnia warunków wynikających z w/w przepisu organ odwoławczy. Zgodnie z art. 228 § 1 pkt. 3 Ordynacji podatkowej, pozostawia bez rozpatrzenia.

W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową w wysokości 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika