1. Czy wyrażenie' sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru' użyte w przepisie art. 6 ust. (...)

1. Czy wyrażenie' sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru' użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej ustawa o podatkach i opłatach lokalnych) w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji (replikę) zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Gminy, przesyłanym później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości jak stanowi przepis art. 6 ust. 13 cyt. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?
2. Czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez Radę gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg Wieczystych, nazwę sądu, numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKD lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?
3. Czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy?

Na podstawie art. 14 a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późno zm.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Z 2006r. Nr 217 poz. 1590) po rozpatrzeniu wniosku w indywidualnej sprawie Spółki

postanawiam:

  1. w zakresie pytania pierwszego uznać stanowisko Spółki za nieprawidłowe.
  2. Odmówić udzielenia interpretacji na pytanie 2 i 3, gdyż nie jest to interpretacja prawa podatkowego.

UZASADNIENIE

Porady prawne

Spółka pismem z dnia 25.06.07 (data wpływu do Urzędu 02.07.07r.) wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji co do zakresu stosowania prawa podatkowego z następującymi pytaniami:

  1. Czy wyrażenie' sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru' użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej ustawa o podatkach i opłatach lokalnych) w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji (replikę) zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Gminy, przesyłanym później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości jak stanowi przepis art. 6 ust. 13 cyt. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?
  2. Czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez Radę gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg Wieczystych, nazwę sądu, numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKD lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?
  3. Czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy?

oraz przedstawiła stan faktyczny wskazując, że jako podatnik podatku od nieruchomości obowiązana jest składać organom podatkowym właściwym ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości według ustalonego wzoru oraz odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania.

Spółka przedstawiła własne stanowisko w sprawie wskazując, iż każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości, mimo tego że zawiera szerszy zakres danych niż to zostało określone przez Radę Gminy jest formularzem o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Spółka przyjęła również tezę, iż podatnikowi składającemu deklarację zawierającą wszelkie dane niezbędne do prawidłowego wymiaru i poboru podatku od nieruchomości nie grożą żadne konsekwencje wynikające z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych.

W odpowiedzi na przedstawione stanowisko tutejszy organ podatkowywyjaśnia co następuje:

Zgodnie z art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. nr 121, poz. 844 ze zm.) osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki nie mające osobowości prawnej, jednostki organizacyjneAgencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są obowiązane składać w terminie do dnia 15 stycznia organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotu opodatkowania, deklaracje na podatek od -nieruchomości, na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu w terminie14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

Art. 6 ust. 13 wyżej powołanej ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowi że Rada Gminy określa w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w ust. 6 i ust. 9 pkt l; w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości.Skoro w/w przepisy stanowią, że osoby prawne są obowiązane składać deklarację na podatek od nieruchomości, według ustalonego wzoru, który określa Rada Gminy w drodze uchwały, to zdaniem tutejszego organu podatkowego podatnik ma obowiązek składać deklarację zgodnie z wzorem ustalonym przez Radę Gminy. Złożenie deklaracji na innym formularzu zawierającym większy zakres danych nie określony w formularzu zatwierdzonym przez Radę Gminy nie wypełnia dyspozycji art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych bowiem przepis stanowi: 'na formularzu według ustalonego wzoru'.

Tutejszy organ podatkowy odmawia interpretacji na pytanie 2 i 3, gdyż udzielenie odpowiedzi na zadane pytania nie stanowi interpretacji przepisu prawa podatkowego.Biorąc pod uwagę powyższe organ podatkowy postanawia jak w sentencji niniejszego postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika