- dotyczy stosowania art. 3 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. (...)

- dotyczy stosowania art. 3 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.).

Prezydent Miasta Olsztyn działając na podstawie art. 14a § 4 oraz art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.)

postanawia:

uznać za nieprawidłowe stanowisko Warmińsko-Mazurskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa zaprezentowane we wniosku z dnia 2 listopada 2006 r. o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej.

Porady prawne

W dniu 08.11.2006 r. do organu podatkowego wpłynął wniosek Warmińsko-Mazurskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa z siedzibą w Olsztynie 'o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej' w zakresie stosowania art. 3 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.). Jak wskazał wnioskodawca:

Na podstawie art. 33 pkt 6 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 42 ze zm.) Krajowa Rada Izby uchwala regulamin postępowania kwalifikacyjnego w sprawach nadawania uprawnień budowlanych i tytułu rzeczoznawcy budowlanego.

Zgodnie z regulaminem postępowania kwalifikacyjnego w sprawach nadawania tytułu rzeczoznawcy budowlanego, koszt postępowania kwalifikacyjnego ponosi wnioskodawca w formie opłaty na rachunek bankowy Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, właściwej do przyjęcia wniosku.

Odnosząc powyższe uregulowania do treści art. 3 ustawy o opłacie skarbowej, zgodnie z którym nie podlegają opłacie skarbowej m. in. podania i załączniki do podań jeżeli na podstawie odrębnych przepisów podlegają innym opłatom o charakterze publicznoprawnym lub są od tych opłat zwolnione, wnioskodawca zajął stanowisko, w myśl którego podanie i załączniki do podania wnoszone w sprawie nadania tytułu rzeczoznawcy budowlanego są wolne od opłaty skarbowej. Mając powyższe na uwadze organ podatkowy zważył co następuje:

Na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości m. in. prezydent miasta na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Składając wniosek, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Przedmiotowa interpretacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Zgodnie z treścią art. 1 ust. 2 przywołanej wyżej ustawy o opłacie skarbowej, w przypadku wykonywania zadań z zakresu administracji publicznej przez podmioty inne niż organy administracji rządowej i samorządowej opłacie skarbowej podlegają składane do tych podmiotów podania i załączniki do podań oraz wydawane przez nie zaświadczenia i zezwolenia. Możliwe jest więc (jak podkreśla się w doktrynie) zlecanie realizacji zadań z zakresu administracji publicznej podmiotom prawnym o innym statusie niż organy administracji publicznej. Podmioty takie, z reguły wyposażone w osobowość prawną, mają status zróżnicowany pod względem podstawy prawnej i przedmiotu działania, celu utworzenia, konstrukcji prawnej i form działalności. Mogą to być zarówno podmioty państwowe, jak i podmioty niepaństwowe.

O zakwalifikowaniu określonego działania do sfery funkcji zleconych z zakresu administracji publicznej przesądzają dwie przesłanki, które powinny być spełnione łącznie, tj.: powołanie z mocy ustawy danego podmiotu do rozstrzygania określonych spraw oraz rozstrzyganie tych spraw w takiej formie, w jakiej czynią to organy administracji publicznej.

Art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) stanowi, że właściwy organ samorządu zawodowego, na wniosek zainteresowanego, orzeka w drodze decyzji, o nadaniu tytułu rzeczoznawcy budowlanego, określając zakres rzeczoznawstwa. Organem właściwym w tym zakresie jest Krajowa Komisja Kwalifikacyjna, która na mocy art. 36 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów wydaje m. in. decyzje w sprawie nadania tytułu rzeczoznawcy budowlanego. Natomiast, w myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy, do postępowania w sprawach indywidualnych uregulowanych w ustawie, z wyjątkiem spraw dyscyplinarnych, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

Mając powyższe na uwadze organ podatkowy stoi na stanowisku, iż przedmiotowa sytuacja faktyczna spełnia przesłankę art. 1 ust. 2 ustawy o opłacie skarbowej, a tym samym podlegają opłacie skarbowej podania i załączniki składane przez wnioskodawcę - w sprawie nadania tytułu rzeczoznawcy budowlanego.

Zgodnie z treścią przepisu art. 3 ustawy o opłacie skarbowej, nie podlegają opłacie skarbowej podania i załączniki do podań, czynności urzędowe, zaświadczenia oraz zezwolenia, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów podlegają innym opłatom o charakterze publicznoprawnym lub są od tych opłat zwolnione. Istotne znaczenie ma tutaj pojęcie 'opłaty o charakterze publicznoprawnym'. Tylko taka opłata, nie będąca jednocześnie opłatąskarbową, wyłącza obowiązek poniesienia opłaty skarbowej m. in. od podania i załącznika do podania.

Przepisy prawa nie zawierają, normatywnej definicji opłaty publicznoprawnej. W doktrynie przyjmuje się, że opłata jako danina publicznoprawna, stanowi świadczenie pieniężne, powszechne, przymusowe oraz bezzwrotne, ustalane jednostronnie na rzecz Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, na ogół związane z czynnością organu administracji publicznej podejmowaną w zakresie jego działalności.

Jak wskazał wnioskodawca, zapisy uchwalonego przez Krajową Radę Izby regulaminu postępowania kwalifikacyjnego w sprawach nadawania tytułu rzeczoznawcy budowlanego stanowią że 'koszt postępowania kwalifikacyjnego ponosi wnioskodawca w formie opłaty na rachunek bankowy Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa.

Fakt uiszczenia kosztu postępowania kwalifikacyjnego na rachunek bankowy Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa powoduje, iż w analizowanym przypadku nie występuje jedna z cech opłaty publicznoprawnej, a mianowicie wniesienie takiej opłaty na rzecz Skarbu Państwa bądź jednostki samorządu terytorialnego.

Jednocześnie, mając na uwadze postanowienia art. 217 Konstytucji RP (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483 ze zm.), należy przyjmować jako zasadę uregulowanie spraw odnoszących się do podstawowych elementów konstrukcyjnych podatków i innych danin publicznych w drodze ustawy. Nie można więc uznać za opłatę o charakterze publicznoprawnym przedmiotowego kosztu postępowania kwalifikacyjnego jeżeli obowiązek jego uregulowania wynika z regulaminu postępowania kwalifikacyjnego w sprawach nadawania tytułu rzeczoznawcy budowlanego. Zapisy regulaminowe nie mogą bowiem wyłączać ustawowego obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Olsztyn w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika