Czy istnieje możliwość sporządzania deklaracji podatkowych na formularzach innych niż ustalone na (...)

Czy istnieje możliwość sporządzania deklaracji podatkowych na formularzach innych niż ustalone na terenie gminy?

Na podstawie art. 14a § 1-4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późno zm.)w związku z artA ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustaw - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006r. Nr 217 poz. 1590) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.06.2007r. w indywidualnej sprawie - Sp. z o.o. o interpretację co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego - Burmistrz Gminy Kłobuck postanawia, że w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, stanowisko ww. Podatnika dotyczące zastosowania przepisów podatkowych w zakresie zastosowania art. 6 ust. 9 pkt 1 i ust. 13 ustawy o podatkach i opatach lokalnych (Dz. U. z 2006r. Nr 121, poz. 844 z późno zm.) jest niewłaściwe w obowiązującym stanie prawnym.

Porady prawne

UZASADNIENIE

1. Stan faktyczny przedstawiony przez podatnika

Spółka jako podatnik podatku od nieruchomości z tytułu posiadania nieruchomości (budynków, budowli i gruntów) obowiązana jest - stosownie do przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych - składać organom podatkowym właściwym ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru oraz odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania.

2. Stanowisko podatnika w sprawie

Zgodnie z przepisem art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych Rada Gminy określa, w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w ust. 9 pkt 1 tego artykułu; w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości.

Zdaniem Spółki treść przepisu art. 6 ust. 13, w szczególności dalsza jego część 'w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości' przesądza, że formularz deklaracji na podatek od nieruchomości powinien służyć do prawidłowego wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. W konsekwencji Spółka uważa, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości, zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy na dany rok jest formularzem, o którym mowa wart. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę dużą ilość składanych formularzy deklaracji i informacji dotyczących podatku od nieruchomości Spółka zainteresowana jest unifikacją tych formularzy, z zastrzeżeniem zawartym w przepisie art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, tj. w formularzach tych zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Unifikacja deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości składanych przez Spółkę polegałaby na przygotowaniu takich formularzy, które uwzględniałyby możliwie najszerszy zakres danych określonych przez gminy, wobec których Spółka jest podatnikiem podatku od nieruchomości.

Przyjęcie tezy, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości jest formularzem, o którym mowa wart. 6 ust.

9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych skutkuje, że podatnikowi składającemu taką deklarację nie grożą żadne konsekwencje (sankcje) wynikające z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych. Brak powyższych konsekwencji dotyczy również przypadków złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierających większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy.Zdaniem Spółki potwierdzenie braku konsekwencji (sankcji) za złożenie formularzy, o których mowa w pytaniu nr 3 można również wywodzić z przepisówart. 274 § 1 i § 2 lub art. 274 a § 2 ustawy z 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa, regulujących czynności sprawdzające podejmowane przez organy podatkowe. Wymienione powyżej przepisy nie przewidują bowiem żadnych konsekwencji (sankcji) w przypadku złożenia deklaracji wypełnionej niezgodnie z ustalonymiwymaganiami lub w razie wątpliwości co do jej poprawności.

3. Ocena prawna stanowiska podatnika

Wyrażenie 'sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru' użyte w przepisach art. 6 ust. 9 pkt 1 wyżej wymienionej ustawy w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości, składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz (replikę) zgodny z układem graficznym, określonym przez organ stanowiący jednostkę samorządu terytorialnego. Jest to formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości w rozumieniu art. 6 ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

Przepis ten stanowi delegację ustawową dla organu stanowiącego, jakim jest Rada Miejska w Kłobucku do ustalenia wzoru informacji i deklaracji na podatek, jaką ma obowiązek składać podatnik. Zatem jest to jedyny, kompetentny organ do ustaleniawzoru formularzy, zawierających informacje niezbędne do wymiaru i poboru podatku. Skoro ustawodawca upoważnił organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego do ustalenia wzoru formularzy, to tylko ten organ w formie uchwały ustala treści jakie powinny znaleźć się w tych formularzach, niezbędne do wymiaru i poboru podatku.Uchwała o której mowa wyżej jest podejmowana jako akt prawa miejscowego na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym tym samym jest prawem powszechnie obowiązującym na terenie Gminy. W tej sytuacji, złożenie informacji i deklaracji na formularzu sporządzonym wg własnego wzoru będzie oznaczać działanie podatnika nieuprawnione.

Złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierający większy zakres danych niż określony przez Radę Miejska, obejmujący dane np. nazwę Sądu, wysokość miesięcznych rat podatku należy uznać jako działanie podatnika w sposób dowolny, wykraczający poza uprawnienia wynikające z wzoru formularza ustalonego przez Radę Miejską, a więc nie wypełniające dyspozycji przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1ustawy ww.

Przepisy prawa podatkowego, jak również przepisy prawa karno-skarbowego nie przewidują bezpośrednich sankcji w zakresie złożenia niezgodnej z uchwałą Rady Miejskiej informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzach wykorzystujących inny11k:łau~graftcznrniż określony przez Radę Miejską.

4. Stanowisko organu podatkowego

Mając na uwadze powyższe należy uznać iż w przypadku uchwalenia przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego wzoru formularzy zawierającego niezbędne dane stanowiące podstawę wymiaru i poboru podatku od nieruchomości ?podatnik powinien zgłosić obowiązek podatkowy zgodnie z wzorem deklaracji, określonych przez tenże organ stanowiący.

Należy stwierdzić, iż wyrażenie 'sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru' użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Miejską, zawierającym dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości jak stanowi przepis art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach opłatach lokalnych.Przepisy prawa podatkowego, jak również przepisy prawa karno-skarbowego nie przewidują bezpośrednich sankcji w zakresie złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Miejską.

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika