Dotyczy prawidłowego klasyfikowania budynków koszarowych dla potrzeb podatku od nieruchomości.

Dotyczy prawidłowego klasyfikowania budynków koszarowych dla potrzeb podatku od nieruchomości.

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- ordynacja podatkowa ( tekst jedn.: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Rejonowego Zarządu Infrastruktury...........dnia 16 września 2005 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości

postanawiam


1) - udzielić na wniosek Rejonowego Zarządu Infrastruktury................z dnia 16 września 2005 roku pisemnej interpretacji stwierdzając, że do budynków koszarowych, które posiada Rejonowy Zarząd Infrastruktury..............należy zastosować stawkę podatku określoną w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit e ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. Nr 9, poz. 84, z późn. zm.), tj. od budynków pozostałych,
2) - stwierdzić, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2005r. Rejonowy Zarząd Infrastruktury............złożył wniosek o wydanie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie prawidłowego klasyfikowania budynków koszarowych dla potrzeb podatku od nieruchomości. Zarząd ten posiada budynki koszarowe, które w całości bądź też w części są wykorzystywane do zbiorowego stałego zakwaterowania żołnierzy, a które składają się między innymi z pomieszczeń przeznaczonych na cele: mieszkalne (na zakwaterowanie w izbach żołnierzy), służbowe (m.in. do urządzenia świetlic), sanitarno-higieniczne. Podatnik stoi na stanowisku, że w/w budynki koszarowe, w których znajdują się wspólne kwatery stałe - winno uznać się za budynki mieszkalne i w stosunku do nich winny być stosowane stawki podatku za ?budynki mieszkalne'.
Strona posiłkuje się stanowiskiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, zawartym w wyroku z dnia 16 stycznia 2004r. (sygn. Akt III SA 1117/03) oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 3 czerwca 2003r. ( sygn. Akt SA/Sz 1614/01), ale organ podatkowy nie może się do nich odnieść, ponieważ wyrok sądu nie może stanowić wykładni prawa, albowiem dotyczy tylko konkretnej sprawy. Z uwagi na fakt, że w dniu 11 października 2005r. wezwano ww. Zarząd do złożenia kserokopii dokumentacji budowlanej do., budynków koszarowych na terenie miasta i takowych do dziś dnia nie złożono, organ podatkowy nie może przyjąć innego stanowiska niż jest ogólnie interpretowane, w piśmie Dyrektora Departamentu Podatków Lokalnych i Katastru z dnia 27 kwietnia 2005x. (LK-833/PP/OS/BM6-605). Zgodnie z art.la ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych budynkiem jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych, jak również ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.) nie zawierają definicji ?budynku mieszkalnego'.
Należy jednak zauważyć, że stosownie do art. 21 ustawy z dnia 17 mąja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. ź 2000 r. Nr 100, poz. 1086 z późn. zm.) podstawę wymiaru podatków i świadczeń stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. W związku z tym opodatkowanie budynku lub jego części stawką podatku przewidzianą dla budynków mieszkalnych jest możliwe, jeżeli w ewidencji gruntów i budynków budynek oznaczony został jako mieszkalny
W przypadku gdy ewidencja budynków nie jest lub dotychczas nie była prowadzona, podstawowym kryterium zaliczenia danego budynku do odpowiedniej kategorii jest dokumentacja budowlana danego obiektu, np.

projekt budowlany, pozwolenie na budowę, decyzja o dopuszczeniu budynku do użytkowania itp., w której znajduje się dokonane przez odpowiedni organ precyzyjne określenie rodzaju budynku. Tryb wydawania ww. dokumentów określa ustawa Prawo budowlane.
Jeżeli z przedmiotowej dokumentacji wynika jednoznacznie kategoria budynku, to za taki powinien go uznać organ podatkowy. Organ podatkowy nie ma bowiem podstaw do podważania prawomocnych decyzji wydawanych przez inne organy. Zgodnie bowiem z art. 194 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) dokumenty urzędowe, sporządzone w formie określonej przepisami prawa przez powołane do tego organy władzy publicznej, stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.
Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) - budynkiem jest obiekt budowlany będący budynkiem w rozumieniu standardowej klasyfikacji i nomenklatury, wprowadzonych na podstawie ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.). W § 65 ust. 1 cytowanego rozporządzenia wymienia się 10 rodzajów budynków podzielonych ze względu na ich podstawowe funkcje użytkowe, w tym m.in. budynki mieszkalne oraz inne budynki niemieszkalne. Stosownie do ust. 2 tego przepisu przynależność budynku do odpowiedniego rodzaju ustala się zgodnie z zasadami Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), wprowadzonej na podstawie przepisów o statystyce publicznej .
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (Dz. U. Nr 112, poz. 1317 z późn. zm.) w III części załącznika w szczegółowym podziale środków trwałych w grupie I wymienia m.in. budynki i lokale. Budynki podzielone są na dwie podgrupy: budynki mieszkalne i niemieszkalne.
Budynki mieszkalne, zgodnie z definicją zawartą w tym akcie prawnym, są to budynki, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.
Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych.
Rodzaj ?budynki mieszkalne' obejmuje m.in. budynki zamieszkania zbiorowego, np.: domy opieki społecznej (bez opieki medycznej), hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, placówki opiekuńczo-wychowawcze, domy dla bezdomnych itp.
Rodzaj ten nie obejmuje hoteli i podobnych budynków krótkotrwałego zakwaterowania, które zostały zakwalifikowane do ?innych budynków niemieszkalnych -rodzaj 109'.W KŚT nie zostały wymienione wprost budynki domów dziecka czy domy rencistów.
Zgodnie z art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej ( Dz. U. z 2004r. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) regionalny ośrodek polityki społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, ośrodek pomocy społecznej, dom pomocy społecznej, placówka specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego, placówka specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego, placówka opiekuńczo- wychowawcza, ośrodek wsparcia i ośrodek wsparcia i ośrodek adopcyjno opiekuńczy, ośrodek wsparcia i ośrodek interwencji kryzysowej zostały zaliczone do jednostek organizacyjnych pomocy społecznej. Stosownie do art. 80 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej placówka opiekuńczo- wychowawcza zapewni dziecku całodobową ciągłą lub okresową opiekę i wychowanie oraz zaspokaja jego niezbędne potrzeby bytowe, rozwojowe, w tym emocjonalne, społeczne, religijne, a także zapewnia korzystanie z przysługujących na podstawie odrębnych. przepisów świadczeń zdrowotnych i kształcenia.
Natomiast osobie wymagającej całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, nie mogącej samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych, przysługuje prawo do umieszczenia w domu pomocy społecznej (art. 54 ust.

1 ustawy o pomocy). Dom pomocy społecznej świadczy usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających, zwanych dalej ?mieszkańcami domu' (art. 55 ust 1 ww. ustawy). Zgodnie z art. 56 domy pomocy społecznej, w zależności od tego, dla kogo są przeznaczone, dzielą się m.in. na domy dla osób w podeszłym wieku, osób przewlekle somatycznie chorych, osób przewlekle psychicznie chorych, dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie. Zatem rodzaj ? budynki mieszkalne' obejmuje zarówno placówki opiekuńczo-wychowawcze, do których mogą należeć m.in. domy rencistów.
Budynki niemieszkalne dzielą się na 9 rodzajów. Rodzaj ?inne budynki niemieszkalne' obejmuje: hotele i podobne budynki krótkotrwałego zakwaterowania (z wyjątkiem hoteli robotniczych - rodzaj 110), schroniska młodzieżowe, górskie, domy wypoczynkowe oraz pozostałe budynki zakwaterowania turystycznego. Ponadto rodzaj ten obejmuje zakłady karne i poprawcze, areszty śledcze, schroniska dla nieletnich oraz budynki koszarowe. Rodzaj ten nie obejmuje natomiast budynków mieszkalnych na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych oraz aresztów śledczych, które zostały zakwalifikowane do budynków mieszkalnych - rodzaj 110.
Z powyższego wynika, że domy opieki społecznej (bez opieki medycznej), hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, placówki opiekuńczo-wychowawcze, domy dla bezdomnych itp. są budynkami mieszkalnymi i winny być opodatkowane podatkiem od nieruchomości według stawki określonej w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, tj. jak od budynków mieszkalnych lub ich części.
Jedynie te części budynku, które są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej i nie są wykorzystywane na cele mieszkalne, powinny być opodatkowane stawką podatkową z art. 5 ust. 1 pkt 21it. b.
Natomiast hotele i podobne budynki krótkotrwałego zakwaterowania (z wyjątkiem hoteli robotniczych, które należą do budynków mieszkalnych), schroniska młodzieżowe, schroniska górskie, domy wypoczynkowe oraz pozostałe budynki zakwaterowania turystycznego, zakłady karne i poprawcze, areszty śledcze, schroniska dla nieletnich oraz budynki koszarowe, z wyjątkiem budynków mieszkalnych na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych oraz aresztów śledczych, nie są budynkami mieszkalnymi.
W związku z powyższym budynki koszarowe, o ile nie są one związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, to podlegają opodatkowaniu według stawek przewidzianych dla budynków pozostałych tj. w 2005 r. - 5,96 zł od 1 msup2; powierzchni użytkowej.

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie w ciągu 7 dni od daty otrzymania pisma za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu.
Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika