1.Czy wyrażenie ?sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru? użyte w przepisie art.6 ust.9 (...)


1.Czy wyrażenie ?sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru? użyte w przepisie art.6 ust.9 pkt 1 ustawy z dnia 12.01.1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej ustawa o podatkach lokalnych) w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji (replikę) zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Gminy, przesyłanym później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości ? jak stanowi przepis art.6 ust.13 cyt. Ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?
2.Czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg Wieczystych, nazwę sądu, numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKD lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art.6 ust.9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?
3.Czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy?

Na podstawie art. 216, art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 z późniejszymi zmianami) postanawiam przedstawić stanowisko w sprawie:

udzielenia przez tutejszy organ podatkowy w oparciu o art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz.U. z 2005 Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisu art.6 ust.9 pkt 1 i ust.13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych ( Dz.U. z 2006r. Nr 121, poz. 844 z późniejszymi zmianami).

Porady prawne

Pismem z dnia 21 czerwca 2007r. (data nadania w urzędzie pocztowym 28 czerwca 2007r., data wpływu 02 lipca 2007r.) (...) zwróciła się z zapytaniem:

1.Czy wyrażenie ?sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru? użyte w przepisie art.6 ust.9 pkt 1 ustawy z dnia 12.01.1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej ustawa o podatkach lokalnych) w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji (replikę) zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Gminy, przesyłanym później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości ? jak stanowi przepis art.6 ust.13 cyt. Ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?

2.Czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg Wieczystych, nazwę sądu, numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKD lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art.6 ust.9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?

3.Czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy?

Jednocześnie wnioskodawca oświadcza, że w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowania przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny: (...) jako podatnik podatku od nieruchomości z tytułu posiadania nieruchomości (budynków, budowli i gruntów) obowiązana jest ? stosownie do przepisu art.6 ust.9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ? składać organom podatkowym właściwym ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru oraz odpowiednio skorygować deklaracje na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru oraz odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania.

Stanowisko (...): Zgodnie z przepisem art.6 ust.13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych Rada Gminy określa, w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w ust.9 pkt 1 tego artykułu; w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości.

Zdaniem (...) treść przepisu art.6 ust.13, w szczególności dalsza jego część ?w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości? przesądza, że formularz deklaracji na podatek od nieruchomości powinien służyć do prawidłowego wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. W konsekwencji (...) uważa, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości, zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy na dany rok jest formularzem, o którym mowa w art.6 ust.9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę dużą ilość składanych formularzy deklaracji i informacji dotyczących podatku od nieruchomości (...) zainteresowana jest unifikacją tych formularzy, z zastrzeżeniem zawartym w przepisie art.6 ust.13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, tj. w formularzach tych zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Unifikacja deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości składanych przez (...) polegałaby na przygotowaniu tych formularzy, które uwzględniałyby możliwe najszerszy zakres danych określonych przez gminy, wobec których (...) jest podatnikiem podatku od nieruchomości.

Przyjęcie tezy, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości jest formularzem, o którym mowa w art.6 ust.9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach skutkuje, że podatnikowi składającemu taką deklarację nie grożą żadne konsekwencje (sankcje) wynikające z przepisów prawa i przepisów karnych skarbowych. Brak powyższych konsekwencji dotyczy również przypadków złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierających większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy.

Zdaniem (...) potwierdzenie braku konsekwencji (sankcji) za złożenie formularzy, o których mowa w pytaniu nr 3 można również wywodzić z przepisów art.274 § 1 i § 2 lub art.274a § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa, regulujących czynności sprawdzające podejmowane przez organy podatkowe. Wymienione powyżej przepisy nie przewidują bowiem żadnych konsekwencji (sankcji) w przypadku złożenia deklaracji wypełnionej niezgodnie z ustalonymi wymaganiami lub w razie wątpliwości co do jej poprawności.

Stanowisko organu podatkowego: Akty prawa miejscowego są źródłami prawa powszechnie obowiązującego na obszarze działania organów, które je ustanowiły (art.87 ust. 2 Konstytucji). Wydawane są one przez organy samorządu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rządowej, na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie (art.94 Konstytucji RP). Aktem prawa miejscowego posiadającym walor przepisu prawnego powszechnie obowiązującego może być tylko taki przepis, który zawarty jest w ustawie albo w wydanym na jej podstawie w celu wykonania oraz mieszczącym się w granicach upoważnienia ustanowionego w akcie wykonawczym, podjętym przez organ upoważniony do stanowienia prawa i należycie ogłoszonym.

Uchwała jest formą działania kolegialnego organu samorządu , którego wynikiem jest akt woli tego organu podjęty w trakcie jego posiedzenia, w drodze głosowania, zmierzający z reguły do rozstrzygnięcia określonej sprawy publicznej o charakterze lokalnym będącej przedmiotem obrad, najczęściej ze skutkiem wiążącym. Uchwała stanowi źródło miejscowego prawa podatkowego, gdy jej przedmiotem jest sprawa podatkowa, a więc zagadnienia związane z konstrukcją prawną podatku, zasadami postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia i poboru podatku, organizacją i kompetencją organów podatkowych. Podstaw prawnych do podejmowania przez rady gmin uchwał podatkowych należy poszukiwać w ustawach regulujących podatki i opłaty lokalne, wyjątkowo także w przepisach ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2006r. Nr 8, poz.60 ze zm.) W zakresie podatku od nieruchomości upoważnienia takie znajduje się w ustawie z dnia 12.01.1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2006r. Nr 121, poz.844 ze zm.). Biorąc pod uwagę treść ustawowego upoważnienia, uchwały podatkowe rad gmin można podzielić na uchwały dotyczące stawek podatków i opłat lokalnych, zwolnień i ulg w podatkach i opłatach lokalnych oraz trybu i warunków płatności, w tym:

- zasad ustalania i poboru oraz terminów płatności podatków i opłat lokalnych (art.14 pkt 2 oraz art.19 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych),

- zarządzenia poboru podatków i opłat lokalnych w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso (art.6 ust.12, art.14 pkt 3, art.19 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych),

- ustalenia wzorów informacji i deklaracji podatkowych (art.6 ust.13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych).

Biorąc pod uwagę moc wiążącą ustawowego upoważnienia do podjęcia uchwały przez radę gminy, uchwały podatkowe mogą mieć charakter obligatoryjny lub fakultatywny. W tej pierwszej grupie mieszczą się uchwały w sprawie: określenia stawek podatków i opłat lokalnych, określenia wzorów informacji i deklaracji podatkowych, zasad ustalania i poboru oraz terminów płatności podatków i opłat lokalnych, określenia szczegółów warunków i trybu zwolnienia z podatku rolnego dla gruntów, na których zaprzestano produkcji rolnej. Fakultatywny charakter posiadają natomiast uchwały w sprawie ulg i zwolnień podatkowych, zarządzenia poboru podatków i opłat lokalnych w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów oraz wynagradzania za inkaso, obniżenia ceny skupu żyta przyjmowanej dla celów ustalenia stawki podatku rolnego, obniżenia ceny sprzedaży drewna przyjmowanej dla celów ustalenia stawki podatku leśnego.

Uchwała podatkowa rady gminy, jako podstawowe źródło miejscowego prawa podatkowego, ma dla kształtowania systemu podatków i opłat lokalnych zasadnicze znaczenia.

Na podstawie art.6 ust.6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych osoby fizyczne zobowiązane są składać informacje o nieruchomościach i obiektach budowlanych według ustalonego wzoru. Również osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na podstawie art.6 ust.9 pkt 1 cytowanej ustawy, zobowiązane są składać deklaracje na podatek na formularzach według ustalonego wzoru.

Jak wynika z powyższych wyjaśnień jedynym kompetentnym organem do ustalenia wzoru tych informacji i deklaracji jest rada gminy, jako organ stanowiący tej jednostki. Związane jest to z tym, że jeżeli taka informacja lub deklaracja ma być prawem powszechnie obowiązującym na terenie gminy, to może zrobić to wyłącznie rada gminy. Potwierdzeniem tego jest zapis w ustawie z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gdzie w art. 41 ust. 1 stwierdza się, że akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały. Jedynie uchwała zatem może być aktem, w którym rada ustali obowiązujący wzór informacji i deklaracji na podatek od nieruchomości.

W podatku od nieruchomości konieczność złożenia tych deklaracji i informacji związana jest z powstaniem obowiązku podatkowego. W przepisach regulujących składanie takich dokumentów mówi się, że między innymi osoby prawne bądź fizyczne są obowiązane składać deklaracje lub informacje w określonych sytuacjach, do 15 stycznia (osoby prawne) i w ciągu 14 dni (osoby fizyczne).

W przepisie tym ustawodawca bezsprzecznie zobowiązał podatnika do określonego zachowania, którego wyegzekwowanie możliwe jest między innymi przy zastosowaniu art. 274 ustawy Ordynacja podatkowa.

W związku z powyższym podatnik jest uprawniony do złożenia informacji lub deklaracji według sporządzonego przez siebie wzoru, jedynie w przypadku gdy rada gminy nie określiła wzorów informacji i deklaracji. Nie złożenie deklaracji lub informacji tylko z tego powodu, że nie ma ustalonego wzoru, nie chroni podatników przed skutkami nie zgłoszenia obowiązku podatkowego w terminie.

W razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy na podstawie art. 274 ustawy Ordynacja podatkowa zwraca się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość. Organ podatkowy może również na podstawie art.274a ustawy Ordynacja podatkowa zażądać złożenia wyjaśnień w sprawie przyczyn niezłożenia deklaracji lub wezwać do jej złożenia, jeżeli deklaracja nie została złożona mimo takiego obowiązku. Natomiast w razie wątpliwości co do poprawności złożonej deklaracji organ podatkowy może wezwać do udzielenia, w wyznaczonym terminie, niezbędnych wyjaśnień lub uzupełnienia deklaracji, wskazując przyczyny podania w wątpliwość rzetelności danych w niej zawartych.

Niedopełnienie obowiązków związanych ze złożeniem informacji lub deklaracji, jak również niedokonanie ich aktualizacji przez podatników stanowi naruszenie przepisów ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (tekst jednolity Dz. U. z 2007r. Nr 111, poz.765 z późniejszymi zmianami).

Art.54 § 1 ustawy z dnia 10 września 1999r. Kodeks karny skarbowy (Dz.U. z 2007r. Nr 111, poz.765 ze zmianami) stanowi, iż podatnik, który uchylając się od opodatkowania, nie ujawnia właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa deklaracji, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze.

Podatnik narusza art.54 także wtedy, gdy uchylając się od opodatkowania nie składa wymaganej przez ustawę deklaracji. Chodzi w tym wypadku o oświadczenie zwane deklaracjami, przewidziane w ustawach podatkowych, składane w roku podatkowym w określonych okresach tj. np. deklaracje podatku od nieruchomości, które zostały wprowadzone uchwałą rady miasta na podstawie delegacji ustawowej.

Jeżeli podatnik nie złoży informacji lub deklaracji w odpowiednim terminie, organ podatkowy zobowiązany jest do podjęcia kroków proceduralnych związanych z żądaniem złożenia deklaracji lub wszczęciem i prowadzeniem postępowania podatkowego, którego wynikiem będzie decyzja ustalająca wysokość zobowiązania podatkowego lub określająca wysokość zaległości podatkowej wraz z odsetkami.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika