Czy budowle kolejowe oraz zajęte pod nie grunty można uznać jako związane z prowadzoną przez Podatnika (...)

Czy budowle kolejowe oraz zajęte pod nie grunty można uznać jako związane z prowadzoną przez Podatnika działalnością , opodatkowane stawką jak od budowli pozostałych zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej i nie podlegające zwolnieniu?

POSTANOWIENIE

Prezydent Miasta XXX działając na podstawie art. 14 a § 1, § 3 i § 4, art. 14 b § 1, § 2 i § 7, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., poz. 60 ze zm.) oraz art. 2 ust. 1 pkt. 3 w związku z art. 7 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.)

POSTANAWIAM

Porady prawne

- Udzielić na wniosek XXXX S.A. interpretacji art. 7 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, uznając budowle kolejowe oraz zajęte pod nie grunty jako związane z prowadzoną przez Podatnika działalnością, opodatkowane stawką jak od budowli pozostałych zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej i nie podlegające zwolnieniu.

UZASADNIENIE

Firma XXXX S.A. wnioskiem z dnia 29 lipca 2005 r. (data wpływu 3 sierpnia 2005r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 września 2005 r. zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej zastosowania art. 7 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w odniesieniu do budowli kolejowych oraz znajdujących się pod nimi gruntów, będących w posiadaniu Spółki, a zarządzanych przez przedmiot uprawniony do zarządzania infrastrukturą kolejową- XXXX Sp. z. o.o.

Wnioskodawca wyczerpująco przedstawił stan faktyczny oraz wskazał własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż przedmiotowe nieruchomości wykorzystywane są wyłącznie na potrzeby publicznego transportu kolejowego, realizowane przez przewoźników posiadających licencje na wykonanie przewozów. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, nieruchomości te powinny być zwolnione z podatku od nieruchomości.Po rozparzeniu wniosku, wyjaśnia się co następuje.

Zgodnie z ar. 7 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych od podatku od nieruchomości zwolnione są budowle kolejowe stanowiące całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami, służące do ruchu pojazdów kolejowych, organizacji i sterowania tym ruchem, umożliwiające dokonywanie przewozów osób lub rzeczy- wykorzystywane wyłącznie na potrzeby publicznego transportu kolejowego, a także zajęte pod nie grunty. Przedmiotowe zwolnienie przysługuje bowiem tylko w odniesieniu do nieruchomości wykorzystywanych na potrzeby publicznego transportu kolejowego rozumianego jako zarobkowy przewóz osób i rzeczy, a wykorzystanie to musi mieć charakter wyłączny. Z powyższego zwolnienia nie korzystają budowle kolejowe wydzierżawione przez PKP innym jednostkom gospodarczym oraz budowle kolejowe np. bocznice należące do przedsiębiorstw nieświadczących usług w zakresie publicznego transportu kolejowego

Z uwagi na fakt, iż zarówno ustawa o podatkach i opłatach lokalnych jak również ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2003 r. nr 86, poz. 789 ze zm.) nie zawierają definicji pojęcia ?publiczny transport kolejowy?, pojęcie to należy interpretować zgodnie z wykładnią językową, zgodnie z którą ? publiczny? rozumiany jest jako ?dotyczący ogółu ludzi, służący ogółowi, przeznaczony, dostępny dla wszystkich; ogólny, powszechny, społeczny, nie prywatny?.

Zwolnienie z podatku od nieruchomości budowli kolejowych przysługuje zatem w sytuacji, gdy budowle te oraz związane z nimi grunty wykorzystywane są w związku z transportem kolejowym powszechnie dostępnym nie tylko dla przewoźników kolejowych (...), ale także dla ogółu ludności. W sytuacji gdy celem prowadzonego transportu jest zaspokojenie potrzeb własnych określonych podmiotów gospodarczych, a nie ogółu społeczeństwa, przedmiotowe zwolnienie nie przysługuje.

Jak informują Państwo w piśmie z dnia XXXX, działalność przewozowa XXXX S.A., podobnie jak usługi transportu świadczone przez licencjonowanych przewoźników korzystających z infrastruktury Spółki, polega na wykonywaniu przewozów towarowych na rzecz zakładów produkcyjnych takich jak: kopalnie węgla kamiennego oraz elektrociepłownia XXXX do celów prowadzonej przez te podmioty działalności gospodarczej. Oznacza to, że zarówno Spółka jak i pozostali przewoźnicy świadczą usługi transportowe dla określonych podmiotów gospodarczych, stanowiących zamknięty krąg odbiorców. Nie ma tutaj znaczenia fakt, iż Spółka nie jest w stanie z góry określić, który z przewoźników będzie jeszcze korzystał z udostępnionej infrastruktury oraz na zlecenie którego klienta. Zgromadzone informacje natomiast jednoznacznie wskazują na prowadzenie przez spółkę działalności gospodarczej o charakterze usługowym, z której czerpie zyski. Informacje te nie potwierdzają więc faktu, ze na udostępnianych trasach prowadzonych jest publiczny transport kolejowy, a tym bardziej, że wykorzystanie to ma charakter wyłączny

Publiczny transport kolejowy winien się charakteryzować m.in. cyklicznością i regularnością prowadzonych przewozów wynikających z ogłoszonego przez zarządcę infrastruktury kolejowej Rozkładu jazdy. Jak wynika z informacji umieszczonych na stronie internetowej Spółki /XXX/ zarządca infrastruktury kolejowej należącej do XXXX S.A. ? XXXX Sp. z. o.o., udostępnia linie kolejowe w oparciu o ?Regulamin przyznawania i korzystania z tras na udostępnionych odcinkach kolejowych?. Ogłoszony regulamin przewiduje istnienie Rozkładu Jazdy pociągów na danej sieci kolejowej. Przedmiotowy Rozkład Jazdy nie jest jednak udostępniony i opracowywany jest na użytek konkretnego przewoźnika i jego kontrahenta, co przeczy tezie o publicznym charakterze tego transportu. Również uzyskanie przez Spółkę oraz przewoźników korzystających z jej infrastruktury kolejowej licencji Urzędu Transportu Kolejowego do wykonywania przewozów kolejowych rzeczy oraz licencji zezwalającej na udostępnianie przewozów trakcyjnych nie przesądza o publicznym charakterze tego transportu. Licencje takie są jedynie potwierdzeniem zdolności przedsiębiorcy do wykonywania funkcji przewoźnika kolejowego, ale nie stanowią o charakterze przewozów prowadzonych na określonych trasach.

Należy podkreślić, że przydatność przewoźnika świadczącego usługi w zakresie publicznego transportu kolejowego zależy od jego zdolności do spełnienia określonych zadań publicznych m.in. zdolności do świadczenia usług w zakresie przewozu rzeczy oraz przewozów pasażerskich. Wykonywanie takich usług wynika z powierzonego przez organ administracji publicznej zadania w ramach tzw. Obowiązku służby publicznej. Obowiązek służby publicznej to zgodnie z ustawą dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Z 2003 r. Nr 86, poz. 789 ze zm.) zobowiązuje przewoźnika kolejowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 Rozporządzenia Rady (EWG) z dnia 26 czerwca 1969 r. Nr 1191/69 w sprawie działania Państw członkowskich dotyczących zobowiązań związanych z pojęciem usługi publicznej w transporcie kolejowym, drogowymi żegludze śródlądowej (Dz.

U. US. L z 1969 r. Nr 156, poz. 1), czyli zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych, którego zainteresowane przedsiębiorstwo transportowe, biorąc pod uwagę swój interes gospodarczy, nie przyjęłoby lub nie przyjęłoby w takim samym zakresie lub na takich samych zasadach. Obejmuje ono zobowiązanie do prowadzenia działalności (zobowiązanie nałożone na przedsiębiorstwo transportowe do podejmowania, w odniesieniu do linii lub urządzeń, których obsługa została im przekazana w drodze licencji lub równoważnego zezwolenia), zobowiązane do przewozu (zobowiązanie przedsiębiorstw transportowych do przyjęcia i wykonania każdego przewozu osób lub rzeczy zgodnie z ustalonymi stawkami i warunkami) oraz zobowiązania taryfowe (zobowiązanie przedsiębiorstw transportowych do stosowania cen stałych lub zatwierdzonych urzędowo, przeciwnych interesowi gospodarczemu przedsiębiorstwa). Przewoźnicy kolejowi wykonujący regionalne przewozy pasażerskie otrzymują dotację przedmiotową z samorządu województwa na wyrównanie utraconych przychodów z tytułu obowiązujących ustawowych ulg taryfowych. Podstawą prawną realizacji dofinansowania jest umowa zawarta pomiędzy organizatorem (samorządem lub właściwym ministrem), a przewoźnikiem. Oferta dofinansowania oraz zlecenie wykonania zadań o charakterze publicznym jest kierowana jedynie do przedmiotów spełniających warunki do wykonania działalności polegającej na kolejowych przewozach pasażerskich oraz do zaspokajania innych potrzeb o charakterze powszechnym.

Usługi transportowe świadczone przez XXXX S.A. oraz pozostałych przewoźników uprawnionych do korzystania z infrastruktury Spółki nie wynikają z powierzonego przez gminę lub województwo zadania publicznego. Spółka nie korzysta również z żadnej formy dotacji z tytułu dotacji z tytułu realizacji takiego zadania.

W związku z powyższym tutejszy Organ uznaje tezę XXXX S.A. za nie zasadną i postanawia jak w sentencji.

POUCZENIE

Niniejsza interpretacja przepisów prawa podatkowego nie jest wiążąca dla podatnika, jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia danego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu, co wynika również z pisma Spółki z dnia XXXX.

Niniejsza interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji .

Niniejsze postanowienie, gdy stanie się ostateczne, po usunięciu danych identyfikacyjnych podatnika, zostanie przesłane do Dyrektora Izby Skarbowej w XXX, celem jego zamieszczenia na stronie internetowej Izby Skarbowej.

Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie w terminie 7 dni od daty otrzymania pisma, do Samorządu Kolegium Odwoławczego w XXX za pośrednictwem Prezydenta Miasta XXX.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika