1. czy wyrażenie 'sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru' użyte w przepisie art. 6 ust. (...)

1. czy wyrażenie 'sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru' użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia o podatkach i opłatach lokalnych w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Gminy, przesłanym później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości - jak stanowi przepis art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych? 2. czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy, obejmujący przykładowo numer Księgi Wieczystej, nazwę sądu, numer działek, adresy położenia nieruchomości. KRS, REGON, PKD lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych? 3. czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy?

Prezydent Miasta Racibórz działając na podstawie art. 14a § 1, § 2, § 3 i § 4, art. 14b § 1, § 2 i § 7, art. 216 w zw. z art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedno Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami), art. 6, ust. 9 pkt l ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych l) (tekst jedno z 2006 r. Dz.U. Nr 121, poz. 844 ze zm.)

postanawia

w związku z wnioskiem w/w nr CERP-3222-8-006/07 z dnia 12.06.2007 r. udzielić podatnikowi następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie:

Porady prawne
  1. czy wyrażenie 'sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru' użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt l ustawy z dnia 12 stycznia o podatkach i opłatach lokalnych w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularzdeklaracji zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Gminy, przesłanym później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości - jak stanowi przepis art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?
  2. czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy, obejmujący przykładowo numer Księgi Wieczystej, nazwę sądu, numer działek, adresy położenia nieruchomości. KRS, REGON, PKD lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?
  3. czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy?

Ad. 1

Odpowiadając na pytanie 1 Prezydent Miasta Racibórz wyjaśnia, że osoby prawne i jednostki organizacyjne niemającej osobowości prawnej. na podstawie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (j.t. z 2006 r. Dz.U. Nr 121, poz. 844 ze zmianami), składania deklaracje na podatek na formularzach według ustalonego wzoru. Jedynym kompetentnym organem do ustalenia wzoru deklaracji jest rada gminy, jako organ stanowiący tej jednostki. Związane jest to z tym, że jeżeli taka deklaracja ma być prawem powszechnie obowiązującym na terenie gminy to może zrobić to wyłącznie rada gminy. Potwierdzeniem tego jest zapis w ustawie o samorządzie gminnym, gdzie w art. 41 ust. l stwierdza się, że akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały. Zatem uchwała jest aktem. w którym rada ustala obowiązujący wzór deklaracji na podatek od nieruchomości.

Jedynie w przypadku, gdy rada nie określi wzoru deklaracji, wówczas podatnik może zgłosić obowiązek podatkowy na dowolnym formularzu (nie musi to być wzór stosowany zwyczajowo na terenie gminy i organ podatkowy nie może się tego od podatnika domagać).

W podatku od nieruchomości konieczność złożenia przedmiotowej deklaracji związana jest z powstaniem obowiązku podatkowego.

Z powyższego wynika, że ustawodawca w przepisie regulującym składanieprzedmiotowej deklaracji bezsprzecznie zobowiązał podatnika do określonego zachowania.Ponadto należy zaznaczyć, że nie ma podstaw prawnych do przesyłania podatnikom wzorów deklaracji ustalonych przez radę gminy.Wysyłanie podmiotom wzorów deklaracji jest wydatkowaniem środków publicznych na czynności, które nie mieszczą się w zakresie działania tego organu.

Ad.2

Złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierających nawet większy zakres danych niż określony przez radę gminy nie wypełnia dyspozycji przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

W przypadku gdy rada gminy określiła wzór informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz wzór deklaracji na podatek wówczas podatnik jest zobowiązany do złożenia tych dokumentów według wzorów wynikających z uchwały. Z powyższego wynika, że złożenia informacji i deklaracji na dowolnym formularzu lub według sporządzonego przez podatnika wzoru powoduje niedopełnienie obowiązków związanych ze złożeniem tych dokumentów.

Ad. 3

Zgodnie z art. 87 ust. 2 Konstytucji RP źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akta prawa miejscowego.Akta prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały. Uchwała jest więc aktem, w którym rada ustala obowiązujący wzór informacji i deklaracji na podatek od nieruchomości.

Informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku winne być złożone na formularzu według ustalonego wzoru stosowanego na terenie danej gminy.Powyższe powoduje, że złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych według innych wzorów (nieobowiązujących na terenie danej gminy) traktuje się jako niedopełnienie przez podatnika obowiązku podatkowego.

Niedopełnienie obowiązku związanego ze złożeniem informacji lub deklaracji stanowi naruszenie przepisów ustawy z 10.09.1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz.D. Nr 83, poz. 930 ze zmianami).Stosownie do art. 54 § 1 wspomnianego Kodeksu, podatnik, który uchylając się od opodatkowania, nie ujawnia właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa deklaracji, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie.

W przedstawionym stanie prawnym należało orzec jak w sentencji.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika