Dotyczy art. 6 ust.9 pkt 1 oraz art. 6 ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach (...)

Dotyczy art. 6 ust.9 pkt 1 oraz art. 6 ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.), zgodnie z którym:? każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości, zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy na dany rok jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,? za składanie takiej deklaracji nie grożą żadne konsekwencje (sankcje) wynikające z przepisów prawa podatkowego.

Burmistrz Strzelec Opolskich działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, § 2, § 3 i § 4, art. 14b § 1, § 2 i § 7, art. 216 w związku z art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. - w brzmieniu obowiązującym do 30-06-2007r.) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.)

postanawia

Porady prawne

- uznać za nieprawidłowe stanowisko wskazane we wniosku złożonym przez G(...) (wcześniej G(...)) z dnia 21-06-2007r. (nadanym w placówce pocztowej operatora publicznego w dniu 29-06-2007r.) o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącego art. 6 ust.9 pkt 1 oraz art. 6 ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.), zgodnie z którym:

? każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości, zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy na dany rok jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,

? za składanie takiej deklaracji nie grożą żadne konsekwencje (sankcje) wynikające z przepisów prawa podatkowego,

- stwierdzić, iż:

? za deklarację sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru, o której mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) można uznać jedynie deklarację sporządzoną na formularzu według obowiązującego na terenie danej gminy wzoru, określonego w uchwale Rady Gminy,

? złożenie dokumentu nie będącego formularzem według ustalonego uchwałą Rady Gminy wzoru wywołuje skutki takie jak niezłożenie wymaganej prawem deklaracji,

- odmówić udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa dotyczących stanowiska Spółki w zakresie braku konsekwencji (sankcji) wynikających z przepisów karno skarbowych.

UZASADNIENIE

Podatnik we wniosku z dnia 21-06-2007r., (nadanym w placówce pocztowej operatora publicznego w dniu 29-06-2007r.) zwrócił się do Burmistrza Strzelec Opolskich w trybie art. 14a wyżej wymienionej ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ? w brzmieniu obowiązującym do 30-06-2007r., z prośbą o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącego art. 6 ust.9 pkt. 1 oraz art. 6 ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.). Zdaniem podatnika, zgodnie z art. 6 ust. 13 cytowanej ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości, zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy na dany rok jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust.

9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Jak wynika z pisma, Spółka zainteresowana jest unifikacją składanych formularzy deklaracji i informacji dotyczących podatku od nieruchomości ze względu na dużą ilość składanych formularzy. Unifikacja deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości polegałaby na przygotowaniu przez Spółkę takich formularzy, które uwzględniałyby najszerszy zakres danych określanych przez gminy, wobec których Spółka jest podatnikiem podatku od nieruchomości. Zdaniem podatnika, należy uznać tezę, zgodnie z którą każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Skutkowałoby to brakiem konsekwencji prawnych wynikających z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych wobec podatnika składającego taką deklarację. Zdaniem Spółki, brak konsekwencji (sankcji) prawnych za złożenie formularzy zawierających wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy, wynika również z treści art. 274 oraz art. 274a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa regulujących czynności sprawdzające podejmowane przez organy podatkowe.

Po rozpatrzeniu wniosku, Burmistrz Strzelec Opolskich, zważył co następuje:

Stosownie do treści art. 6 ust. 9 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych podatnicy podatku od nieruchomości zobowiązani są do składania właściwemu organowi podatkowemu deklarację na podatek od nieruchomości sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru w określonym terminie oraz jej korygowania w razie zaistnienia zdarzeń mających wpływ na wysokość opodatkowania w danym roku. Jedynym kompetentnym organem, zgodnie z art. 6 ust. 13 w/w ustawy, do ustalenia wzoru informacji i deklaracji, w których zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, jest rada gminy, jako organ stanowiący tej jednostki. Wynika to z faktu, że jeżeli deklaracja ma być prawem powszechnie obowiązującym na terenie gminy, to uchwalić jej wzór może wyłącznie rada gminy. Potwierdzeniem tego jest zapis art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gdzie stwierdza się, że akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały. Zatem, jedynie uchwała może być aktem, w którym rada gminy ustali obowiązujący wzór informacji i deklaracji na podatek od nieruchomości. Konieczność złożenia deklaracji i informacji w podatku od nieruchomości związana jest z powstaniem obowiązku podatkowego, a więc np. nabyciem działki, budynku itp. Z przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wynika, że osoby prawne są obowiązane składać deklaracje w określonych sytuacjach: w terminie do 15 stycznia danego roku oraz w ciągu 14 dni od dnia zaistnienia zdarzenia uzasadniającego powstanie obowiązku podatkowego bądź mającego wpływ na wysokość opodatkowania w danym roku. Ustawodawca w tym przepisie jednoznacznie zobowiązał więc podatnika do określonego zachowania, którego wyegzekwowanie możliwe jest m.in. przy zastosowaniu art. 274 i art. 274a Ordynacji podatkowej. Jedynie w przypadku nieokreślenia przez radę gminy wzorów formularzy, podatnik zgłasza obowiązek podatkowy na dowolnym formularzu. Nie musi to być wzór stosowany zwyczajowo na terenie gminy i organ podatkowy nie może się tego od podatnika domagać.

Przytoczone wcześniej przepisy pozwalają na wysunięcie wniosku, iż za deklarację sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru można uznać jedynie deklarację sporządzoną według wzoru uchwalonego przez radę gminy i obowiązującego na terenie danej gminy, a każdy inny dokument nie spełnia definicji deklaracji sporządzonej na formularzu według ustalonego wzoru.

Przy czym określenie ?na formularzu według ustalonego wzoru? odnosi się do zakresu danych, które mają być zawarte w deklaracji oraz do układu graficznego deklaracji. Ustawodawca wyraźnie wskazał, że powinny zostać określone w drodze uchwały wzory stosowanych dokumentów, w których podatnicy złożą oświadczenie dotyczące podmiotów i przedmiotów opodatkowania. W sytuacji, gdy rada gminy określi w drodze uchwały wzór formularzy deklaracji a podatnik złoży deklarację na wzorze nieobowiązującym na terenie danej gminy, należy uznać, iż podatnik nie złożył wymaganego prawem dokumentu.

W rozumieniu art. 274 i 274a, za deklarację należy uznać dokument złożony na właściwym formularzu według wzoru ustalonego w drodze uchwały przez radę gminy. Przepis art. 274 stanowi, iż organ podatkowy koryguje deklaracje dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień tj. powoduje, że przedmiotowy dokument w całości jest sporządzony formalnie poprawnie, nie zawiera błędów rachunkowych i innych oczywistych omyłek. Treść tego artykułu nie stanowi, iż to organ podatkowy przygotowuje i wypełnia (a więc sporządza) za podatnika formularz deklaracji. W konsekwencji czego należy uznać, iż złożenie przez podatnika deklaracji na niewłaściwym formularzu powoduje, iż zastosowanie winien znaleźć art. 274a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym organ podatkowy wzywa podatnika do złożenia wyjaśnień w sprawie przyczyn niezłożenia deklaracji i do jej złożenia, gdy deklaracja, pomimo istnienia obowiązku, nie została złożona.

W zakresie zapytania Spółki o konsekwencje (sankcje) wynikające z przepisów prawa karnego skarbowego za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy, tutejszy organ podatkowy nie jest organem właściwym do rozpatrzenia powyższej sprawy.

W tym stanie rzeczy postanowiono jak wyżej.

Niniejsza interpretacja przepisów prawa podatkowego nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia danego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Niniejsza interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona w drodze decyzji.

Od niniejszego postanowienia służy stronie prawo do wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu za pośrednictwem Burmistrza Strzelec Opolskich, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika