Czy odsetki oraz opłatę (obsługę kredytową) od zaciągniętego kredytu, można zaliczyć w koszty (...)

  1. Czy odsetki oraz opłatę (obsługę kredytową) od zaciągniętego kredytu, można zaliczyć w koszty działalności, jeżeli tak to czy harmonogram spłaty odsetek wystawiony przez bank jest dowodem do zaliczenia odsetekw danym miesiącu ?
  2. Czy koszty bankowe związane z uruchomieniem kredytu (prowizja banku, ubezpieczenie kredytu)można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli tak to kiedy i w jakich kwotach ?
  3. Czy kwoty z polis OC, AC można zaliczyć w koszty ?
  4. Jaką należy zastosować stawkę amortyzacji na używany samochód ciężarowy ?

Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w oparciu o przedstawiony stan faktyczny w piśmie z dnia 21.05.2004r., uzupełniony pismem z dnia 31.05.2004r. oraz dokumentem umowy w dniu 09.06.2004r., Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź ? Bałuty udziela odpowiedzi o zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Z przedłożonych dokumentów wynika, iż rozpoczął Pan działalność gospodarczą w dniu 04.05.2004r. a przed jej rozpoczęciem tj. w dniu 27.04.2004r. razem z małżonką kupił Pan samochód ciężarowy służący wykonywaniu tej działalności. Zapłata za samochód nastąpiła w części gotówką, a częściowo pokryta kredytem zaciągniętym na imię obojga małżonków.

Porady prawne

W przypadku wprowadzenia zakupionego samochodu do ewidencji środków trwałych w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej, do kosztów uzyskania przychodów może Pan zaliczyć odpisy amortyzacyjne dokonane na podstawie art.22h ust1 pkt 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od miesiąca czerwca br.

Stawka amortyzacyjna wynikająca z ?wykazu rocznych stawek amortyzacji), dla samochodu ciężarowego w grupie 742 KŚT wynosi 20% w stosunku rocznym. Na mocy art. 22k ust. 1 tej ustawy, stawka amortyzacyjna może być podwyższona o współczynnik nie wyższy niż 2.0, lub może Pan zastosować indywidualną stawkę amortyzacji z tym, że na podstawie art. 22j ust. 1 pkt 2 okres amortyzacji nie może być krótszy niż 30 miesięcy.

Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od ceny nabycia, powiększonej o poniesione koszty związane z uruchomieniem kredytu na zakup samochodu (prowizja banku, ubezpieczenie kredytu) oraz powiększonej o wysokość zapłaconych odsetek od tego kredytu do dnia wprowadzenia samochodu do ewidencji środków trwałych. Odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup środka trwałego stanowią koszt uzyskania przychodu dopiero od dnia przekazania go do używania na potrzeby firmy, natomiast odsetki naliczone i zapłacone do tego dnia, zwiększają wartość początkową samochodu i zaliczone są do kosztów uzyskania przychodu przez odpisy amortyzacyjne.

Jednocześnie informujemy, iż harmonogram spłat odsetek wydany przez bank, nie jest dokumentem księgowym i nie potwierdza faktycznej ich zapłaty, dlatego na jego podstawie nie może Pan dokonywać księgowań.

Ustosunkowując się do problemu poniesionych przez Pana wydatków na ubezpieczenie samochodu (OC, AC), a zapłaconych przed uruchomieniem działalności należy zauważyć, że nie będą one stanowiły kosztu uzyskania przychodu firmy w dacie ich poniesienia, ponieważ zostały poniesione przed rozpoczęciem działalności i przed wprowadzeniem samochodu do ewidencji środków trwałych. Możliwe jest jednak zaliczenie tych wydatków do kosztów uzyskania przychodu, w momencie uzyskania przychodu pod warunkiem, że wykaże Pan istnienie związku przyczynowego pomiędzy uzyskanym po rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej przychodem, a poniesionym wcześniej wydatkiem. Następna dokonana wpłata raty ubezpieczenia będzie już stanowiła koszt Pana firmy w dacie poniesienia wydatku.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika