Sposób opodatkowania stypendium sportowego wypłacanego nierezydentom.

Sposób opodatkowania stypendium sportowego wypłacanego nierezydentom.

Działając na podstawie:

  • art. 216, art. 217, art. 14a § 1 i § 4, art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)
  • art. 3 ust. 1, art. 3 ust. 2a, art. 29 ust. 1, art. 42 ust. 2 pkt 2, art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).
  • art. 18 ust. 1 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Rumunii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Warszawie dnia 23 czerwca 1994r. (Dz. U. z 1995r. Nr 109, poz. 530)
  • art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93)
  • po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24 maja 2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów podatkowych

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź - Śródmieście uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

W dniu 24 maja 2005r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wnioseko udzielenie interpretacji dotyczącej zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznychw przedstawionej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani postępowanie administracyjne.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Klub Sportowy zawarł w 2004r kontrakty z zawodniczkami zagranicznymi (Czechy, Słowacja, Rosja, Brazylia, Ukraina, Rumunia) na czas określony tj. od 10 do 12 miesiecy, z możliwością przedłużenia na następny sezon rozgrywkowy. Kontrakty zawierane były od 01.08.2004r.Na terenie Rzeczypospolitej Polskiej zawodniczki nie posiadały i nie posiadają stałego miejsca zamieszkania. Natomiast niektóre z nich posiadają kartę czasowego pobytu w Polsce, tym samym czasowy meldunek oraz pozwolenie na pracę.

Z tytułu zawartych kontraktów , zawodniczki uzyskiwały i uzyskują stypendia sportowe oraz nagrody za wyniki sportowe.Od dokonanych wypłat stypendiów Klub Sportowy naliczał i pobierał 20% zryczałtowany podatek dochodowy od kwoty przychodu traktując powyższe zawodniczki jako nierezydentów Polski uznając tym samym , iż podlegają zgodniez art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 200r Nr 14, poz. 176 z późn. zm). ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Przekazywał jednocześnie deklarację o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8A.Konsekwencją powyższego było wystawienie zawodniczkom przez płatnika imiennych informacji o wysokości przychodu uzyskanego przez osoby fizyczne niemające w Polsce miejsca stałego zamieszkania IFT-1/IFT-1R.

Powyższy sposób opodatkowania został zakwestionowany przez rumuńską, zawodniczkę, która w ciągu 2004r. podpisała w Polsce kontrakty z dwoma klubami.Jeden z nich potraktował zawodniczkę jako rezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (nieograniczony obowiązek podatkowy) i odprowadzał zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19% od kwoty przychodu pomniejszonego o 20% kosztów uzyskania przychodu.Natomiast Klub (wnioskodawca) uznał zawodniczkę jako nierezydenta Rzeczypospolitej Polskiej(ograniczony obowiązek podatkowy) i opodatkował wskazany we wniosku przychód 20% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.W uzasadnieniu złożonego do klubu pisma, zawodniczka rumuńska uznała, iż posiadając w Polsce czasowe miejsce zameldowania jest automatycznie rezydentem Rzeczypospolitej Polskiej.

Mając na uwadze stan faktyczny i prawny zgodnie z art.3 ust. 1ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) rezydentem Polski jest osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej podlegająca obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów - nieograniczony obowiązek podatkowy.Oznacza to, że nieograniczony obowiazek podatkowy oparty jest o zasadę rezydencji tj. miejsca stałego zamieszkania osoby fizycznej z zamiarem stałego pobytu na co wskazuje przepis art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r - Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93).O tym, że pobyt w danej miejscowości ma charakter stały, może decydować to, że dla danej osoby miejscowość ta stanowi centrum jej życiowej działalności. Z powyższego wynika, iż nie można utożsamiać miejsca zamieszkania z miejscem zameldowania, które jest jedynie wyznacznikiem prawa administracyjnego. Fakt posiadania zameldowania w danej miejscowości nie oznacza automatycznie, że mamy w takim przypadku zawsze do czynienia z miejscem zamieszkania.

Z treści art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust.2a przychodów z działalności wymienionej w art. 13 pkt 2 cytowanej ustawy - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.Powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.

W dniu 23 czerwca 1994r. podpisana została w Warszawie umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Rumunii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowaniaw zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1995r. Nr 109, poz. 530).

W świetle art. 18 ust. 1 cytowanej umowy dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu działalności sportowca, może być opodatkowany w tym drugim Państwie tj. w Polsce.Oznacza to, że uzyskiwane przez zawodniczkę rumuńską stypendium sportowe podlegało opodatkowaniu w Polsce zgodnie z cytowanym wyżej art. 29 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast obowiązkiem płatnika zgodnie z art.42 ust. 2 pkt. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych było wystawienie imiennej informacji o wysokości uzyskanego w 2004r przychodu IFT-1/IFT-1R.

Powyższa informacja jest podstawą do prawidłowego rozliczenia się przez osobę zagraniczną w kraju rezydencji. W Polsce osoba zagraniczna uzyskująca jedynie przychody nie jest obowiązana do składania rocznego rozliczenia, co wynika z treści art. 3 ust. 2a i art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Podkreślić należy, że podana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez płatnika we wniosku z dnia 24 maja 2005r. i obowiązującego stanu prawnego w dacie udzielenia odpowiedzi.

Interpretacja wydana w trybie art. 14 a § 1 wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji o czym stanowi przepis art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika