Czy od wypłaconego ekwiwalentu określonego przez Spółdzielnię jako ekwiwalent bhp nalicza się podatek (...)

Czy od wypłaconego ekwiwalentu określonego przez Spółdzielnię jako ekwiwalent bhp nalicza się podatek dochodowy ?

W dniu 11.10.2006r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji w sprawie poboru zaliczek na podatek dochodowy od wypłaconego ekwiwalentu Bhp.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia jako zakład pracy zabezpieczyła pracownikom nieodpłatnie odzież i obuwie robocze spełniające wymagania określone w Polskich Normach stosownie do przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy zawartych w Kodeksie pracy, ponadto wypłaca ekwiwalent określony w Spółdzielni jako ekwiwalent Bhp.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu udziela interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Porady prawne

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 11, pkt 11a ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku są: świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 w/w ustawy przychodem ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku dochodowego.

Zagadnienie dotyczące dostarczenia pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, a także związanych z tym wypłat ekwiwalentów pieniężnych reguluje rozdział IX ustawy z dnia 26.06.1974r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) - Środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze.

Zgodnie z przepisami art. 237 ( 6) 237 (10) - Kodeksu pracy, pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze, spełniające wymagania określone w Polskich Normach. Ponadto może ustalić rodzaje środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, a także przewidywany dla pracownika okres ich użytkowania.

Z załączonego do wniosku protokołu z posiedzenia Zakładowej Komisji ds Opracowania Norm Zużycia Odzieży Roboczej w dniu 13.03.2000r. wynika, że ustaliła ona dla wszystkich grup pracowniczych ekwiwalenty BHP.

Na postawie wyżej powołanych przepisów świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia objęte rgulacją przepisów podatku dochodowego od osób fizycznych, w związku z przepisami m.in. kodeksu pracy są zwolnione z tego podatku. Natomiast ekwiwalent określony w Spółdzielni jako, ekwiwalent Bhp jeżeli nie wchodzi w zakres w/w przepisów stanowi przychód dla pracownika na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu stosownie do art. 9 ust. 1 w/w ustawy.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu potwierdza stanowisko Spółdzielni w sprawie i uznaje je za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika