Czy w ramach ulgi na remont i modernizację można odliczyć przedpłaty na inwestycję termomodernizacyjną (...)

Czy w ramach ulgi na remont i modernizację można odliczyć przedpłaty na inwestycję termomodernizacyjną prowadzoną przez Spółdzielnię mieszkaniową?

W dniu 28.XI.2005 r. złożył Pan do tutejszego organu podatkowego wniosek o udzielenie interpretacji w sprawie odliczenia w ramach ulgi remontowej, wydatków w wysokości 20% przedpłaty na inwestycję termomodernizacyjną prowadzoną przez Spółdzielnię Mieszkaniową, polegającą na wyposażeniu budynków mieszkalnych położonych w Ozorkowie w instalację centralnego ogrzewania i włączeniu tych budynków do miejskiej sieci grzewczej. W/g Pana oświadczenia jest to wydatek poniesiony poza funduszem remontowym na który nie wystawiono żadnej faktury. W Pana ocenie nie jest to tylko inwestycja budowlana, ale również remontowa, którą mieszkańcy mogliby odliczyć sobie od podatku.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu udziela interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe.

Za remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił w wyniku upływu czasu i eksploatacji, wraz z wymianą dotychczas użytkowanych, zużytych składników ich wyposażenia technicznego.

Za modernizację natomiast uważa się trwałe ulepszenie (unowocześnienie) istniejącego budynku lub lokalu mieszkalnego. Zgodnie z tymi pojęciami roboty remontowe i modernizacyjne polegają na wymianie, naprawie, zmianie - przebudowie elementów lokalu lub bydynku mieszkalnego w celu przywrócenia lub poprawy ich stanu pod względem użytkowym i technicznym.

Zgodnie z art. 27 a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r., podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust.1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację budynku mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Zgodnie z art.12 ust.2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.), wydatki o których mowa w art. 27 a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27 a i art. 45 ust. 3 a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku.

W myśl art. 27 a ust. 3 pkt 2 w/w ustawy kwota, o którą zmniejsza się podatek nie może przekroczyć w każdym okresie trzech kolejnych lat, poczynając od dnia 1 stycznia 2003 r. w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 19% kwoty poniesionych wydatków, nie więcej jednak niż:

    a) 3% kwoty, o której mowa w ust.

    2, z zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego jeżeli wydatki dotyczą budynków mieszkalnych lub wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spóldzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej (w latach 2003-2005 kwota ta wynosi 5.670,00 zł)

    b) 2,5% kwoty, o której mowa w ust. 2 , zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego jeżeli wydatki dotyczą lokali mieszkalnych (w latach 2003-2005 kwota ta wynosi 4.725,00 zł )

z tym, że w razie zbiegu uprawnień do odliczeń z tytułu wydatków, o których mowa w lit. a) i b), łączna kwota odliczeń nie może przekroczyć kwoty limitu okreslonego w lit. a).

Stosownie do treści art. 27a ust. 5 ustawy z dnia 26.07.1991r. zmniejszenie podatku na zasadach określonych w ust. 3 pkt 2 i w ust. 4 może być dokonane w roku podatkowym, w którym suma wydatków poniesionych przez podatnika od początku każdego okresu trzyletniego wynosi co najmniej 0,3 kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym roku tego okresu (minimalna kwota wydatków w latach 2003-2005 wynosi 567 zł).

Przedmiotowe wydatki podlegają odlczeniu jeżeli:

  • zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług , nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spóldzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej dowodem tej wpłaty (art. 27 a ust. 6 pkt 1 ustawy),
  • nie zostały odliczone od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakielkowiek formie, chyba, że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27 a ust. 7 pkt 1 ustawy ),

- dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 27 a ust. 7 pkt 2 ustawy).

Rodzaje wydatków mieszczących się w zakresie ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zawierało rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 roku, w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788).

Zatem zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego odliczeniu od podatku podlegają poniesione przez podatnika wydatki na remont i modernizację lokalu mieszkalnego udokumentowane fakturami VAT oraz dokonane wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej udokumentowane dowodem wpłat (art. 27 a ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.).

Z wniosku złożonego w dniu 28.XI.2005 r. wynika, że Spółdzielnia Mieszkaniowa traktuje inwestycję termomodernizacyjną jako roboty budowlane, a nie remontowe. Wpłaty nie były dokonane na fundusz remontowy i nie posiada Pan dowodu wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy.

W związku z powyższym, nie może Pan skorzystać z odliczeń poniesionych wydatków od podatku na podstawie art. 27 a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Należy również wskazać, że źródła tworzenia funduszu remontowego spółdzielni mieszkaniowych stanowią i określają nastepujące przepisy:

  1. art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.), nakładający na spółdzielnie mieszkaniowe obowiązek tworzenia funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych - odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
  2. art. 12 ust. 3 zobowiązujący spółdzielnie mieszkaniowe do uzupełnienia funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych z wpłat dokonywanych przez członków spółdzielni, z którymi spółdzielnia zawarła umowę przeniesienia własności lokali.

Wielkość odpisów na fundusz remontowy i sposób regulowania odpłatności z tego tytułu ustala określony w statucie organ statutowy spółdzielni. Ustalona odpłatność powinna być odprowadzana na wyodrębniony rachunek bankowy środków funduszu remontowego.

Przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nie zabraniają tworzenia funduszu termomodernizacyjnego, regulują jednakże pojęcie modernizacji. Zgodnie z art. 6 ust. 5 w/w ustawy za modernizację uważa się trwałe ulepszenie (unowocześnienie) istniejącego budynku lub lokalu, przez co zwiększa się wartość użytkowa budynku lub lokalu.

Ponieważ wpłaty do spółdzielni mieszkaniowej na termomodernizację budynku nie zostały wymienione w art. 27 a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem nie mogą być objęte ulgą podatkową.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony w Pana wniosku, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu nie podziela Pana stanowiska w sprawie i uznaje je za nieprawidłowe.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wniskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia odpowiedzi.

Stosownie do przepisu art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika