Czy dodatkowe wynagrodzenie za 2004 rok wypłacone w pierwszym kwartale 2005 roku należy zaliczyć do (...)

Czy dodatkowe wynagrodzenie za 2004 rok wypłacone w pierwszym kwartale 2005 roku należy zaliczyć do kosztów podatkowych 2005 roku ?

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29.11.2005r. (data wpływu 02.12.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie zaliczenia do kosztu podatkowego roku 2005 wypłaty w pierwszym kwartale 2005 roku ze stosunku pracy dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2004 rok, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kutnie ? biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny postanawia uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

Porady prawne

W dniu 2 grudnia 2005 roku wpłynął do tutejszego urzędu wniosek Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.

Ze stanu faktycznego wynika, że Jednostka w I kwartale 2005 roku wypłaciła ze stosunku pracy dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2004 rok. Do 31 XII 2004r. istniała memoriałowa zasada zaliczania kosztów wynagrodzeń stanowiących koszty podatkowe. Przy ujęciu memoriałowym do ksiąg danego roku podatkowego wprowadzało się należne za ten okres wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń należne za pracę wykonaną za dany rok podatkowy bez względu na datę jej wypłaty i wpłaty składek na ubezpieczenia społeczne. Mając na względzie zasadę określoną w art. 15 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznaczało to, że zakład zarachowywał do kosztów podatkowych każdego roku wszystkie należne za dany rok podatkowy wynagrodzenia pracowników ze stosunku pracy oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługujące na mocy ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym z dnia 12.12.1997r. (Dz. U. Nr 160, poz. 1080 ze zm.).

Od 1 stycznia 2005r. zaliczenie wynagrodzeń ze stosunku pracy i składek ZUS do kosztów uzyskania przychodów uzależnione jest od momentu faktycznej wypłaty wynagrodzeń oraz momentu zapłaty składek do ZUS - zmieniony art. 16 ust. 1 pkt 57 i 57a ustawy. Wynika z tego, że tylko faktyczne zrealizowane wydatki z w/w tytułów podlegają uwzględnieniu od 1 I 2005r. w kosztach podatkowych niezależnie, jakiego okresu dotyczą. Warunkiem zaliczenia do kosztów podatkowych jest to, by podatnik zapłacił te świadczenia w danym roku podatkowym (wynagrodzenia+składki).

Zdaniem Jednostki wprowadzona od 01.01.2005r. zmiana ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi podstawę do zaliczenia do kosztów podatkowych roku 2005 wypłaconego w I kwartale roku 2005 dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Brak jest przepisu, który by zabraniał zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wypłaconych wynagrodzeń za rok 2004 w roku 2005.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione. Z powyższego wynika, że aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów danego roku podatkowego musi dotyczyć przychodów tego roku podatkowego, a w przypadku kosztów, które zarachowano jako związane z przychodami danego roku, lecz jeszcze ich nie poniesiono - muszą być one określone co do rodzaju i kwoty.

W przedmiotowej sprawie bezspornym pozostaje fakt, że dodatkowe wynagrodzenie ze stosunku pracy dotyczy przychodów roku 2004. Zgodnie z art. 4 i 5 ust. 1 ustawy z dnia 12.12.1997r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U z 1997r. Nr 160, poz. 1080 ze zm.), wynagrodzenie roczne ustala się w wysokości 8,5% wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje to wynagrodzenie (...). Wynagrodzenie roczne jest wypłacane z wyodrębnionych na ten cel środków na wynagrodzenia.Wynagrodzenie to wypłaca się nie później niż w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku kalendarzowego następującego po roku, za który przysługuje to wynagrodzenie. Pracownikowi, z którym rozwiązano stosunek pracy w związku z likwidacją pracodawcy, wynagrodzenie roczne wypłaca się w dniu rozwiązania stosunku pracy.

Niezależnie od powyższego należy wskazać, że od dnia 01.01.2005r. zmieniły się zasady rozliczania kosztów uzyskania przychodów z tytułu wynagrodzeń ze stosunku pracy. Zgodnie ze zmienionym art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od dnia 01.01.2005r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności m.in. z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), tj. ze stosunku pracy. Ponadto w myśl dodanego w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych punktu 57a, za koszty uzyskania przychodów nie uważa się nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt. 40 tego artykułu, określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek.

Przepis ten jednak nie wpływa na rozliczenie wynagrodzeń dotyczących 2004r. Do 31.12.2004r obowiązuje bowiem brzmienie poprzednich przepisów, tj. stosowanie memoriałowej metody rozliczenia kosztów, zgodnie z którą można zarachować w koszty np. wydatki jeszcze nie poniesione, ale odnoszące się do danego okresu rozliczeniowego, w tym przypadku do roku 2004.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do obowiązujących do 31.12.2004 roku przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony ? do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy ? Ordynacja podatkowa).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika