Prosimy o zajęcie stanowiska w zakresie stosowania przepisów prawa podtakowego dotyczących rozliczeń (...)

Prosimy o zajęcie stanowiska w zakresie stosowania przepisów prawa podtakowego dotyczących rozliczeń pomiędzy wspólnotą Mieszkaniową a właścicielem, jakim jest Gmina oraz rozliczeń Gminy z tytułu wynajmu lokali mieszkaniowych.

W odpowiedzi na pismo z dnia 27 maja 2004r. l.dz. 1663/2004 stanowiącego zapytanie w przedmiocie rozliczeń gminy z tytułu wynajmu lokali, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź ? Bałuty działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje:

Z treści art. 6 ustawy z dnia 26 czerwca 1994r. o własności lokali (Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 ze zm.) wynika, że wspólnotę mieszkaniową tworzy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości.

Porady prawne

Uwzględniając sposób rozliczenia kosztów zarządu nieruchomością we wspólnocie mieszkaniowej uznaje się, iż nie stanowią obrotu - w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) obowiązującej przed 1 maja 2004r. oraz art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - zaliczki wpłacane przez członków wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, jak i poszczególnych wyodrębnionych lokali. Zaliczki te stanowią jedynie partycypację w kosztach jednostki organizacyjnej - wspólnoty mieszkaniowej ? przez jej członków. Wspólnota, a więc jej członkowie, nie dokonują sprzedaży, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, na rzecz samych siebie ( również jeśli dotyczy to wyodrębnionych lokali a nie części wspólnej ), poprzez zapłatę zaliczek z tytułu kosztów związanych z utrzymaniem własnych lokali np. z tytułu opłat za ciepłą wodę lub ogrzewanie.

Wspólnota mieszkaniowa stanie się jednak podatnikiem podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania na rzecz osób trzecich czynności opodatkowanych ( np. wynajmowanie lokali, udostępnianie ścian budynku na reklamy itp.), których wartość sprzedaży przekroczy kwotę wyrażoną w złotych odpowiadającą równowartości 10.000 euro, tj. 45.700 zł.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że z załączonego do w/w pisma stanowiska Ministra Finansów w przedmiotowej kwestii ( pismo MF z dnia 02 kwietnia 2004r. znak: PP1-811/58/04/JW/BM6-706/2004r. skierowane do Prezydenta Miasta Łodzi ) wynika, że ? skoro w rozliczeniach wewnątrz wspólnoty nie występuje obrót ( sprzedaż), tym samym nie można mówić o odsprzedaży tych mediów i konieczności fakturowania tej czynności fakturą VAT na rzecz osób trzecich ( najemców lokali komunalnych) z podwójnym podatkiem od towarów i usług?.

W związku z tym, jeżeli w wyniku podpisanych umów zostaną wprowadzone zmiany rozliczeń dotyczących pobierania zaliczek na poczet dostaw do poszczególnych lokali mieszkalnych ( z tytułu centralnego ogrzewania, zimnej wody, podgrzania wody, odprowadzania ścieków, wywozu nieczystości stałych, utrzymania domofonu oraz opłaty za usługę rozliczeniową ) w ten sposób, iż wnoszone miesięczne zaliczki zarówno właściciele mieszkań jak i najemcy mieszkań komunalnych uiszczać będą na konto wspólnoty mieszkaniowej a nie gminy, to ten sposób rozliczeń nie spowoduje, że wystąpi obrót w rozumieniu w/w przepisów art. 15 cyt. ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. oraz art. 29 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004r. Zatem ten sposób rozliczenia nie spowoduje fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą lub gminą i najemcami lokali gminnych.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika