Dotyczy obowiązku zapłaty zryczałtowanego podatku w przypadku likwidacji spółki jawnej w sytuacji (...)

Dotyczy obowiązku zapłaty zryczałtowanego podatku w przypadku likwidacji spółki jawnej w sytuacji wniesienia tytułem aportu do spółki akcyjnej całego przedsiębiorstwa przez spółkę jawną.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty działając na podstawie:

  • art. 14a § 1 i § 4 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)
  • art. 24 ust. 3 i art. 44 ust. 4 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)

uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione przez Pana we wniosku z dnia 29.05.2006r. (wpływ do Urzędu dnia 29.05.2006r.) w sprawie obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego oraz zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego przez wspólników spółki jawnej w sytuacji gdy po wniesieniu tytułem aportu do spółki akcyjnej całego przedsiębiorstwa spółki jawnej ulega ona rozwiązaniu i wykreśleniu z rejestru przedsiębiorstw.

W dniu 29.05.2005r. złożył Pan w tutejszym organie podatkowym wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W złożonym wniosku wniósł Pan zapytanie, czy wspólnicy spółki jawnej mają obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego oraz zapłacenia zryczałtowanego podatku od dochodu ustalonego w sposób przewidziany w art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zapłacenia zaliczki zgodnie z art. 44 ust. 4 tej ustawy w sytuacji gdy po wniesieniu aportem do spółki akcyjnej całego przedsiębiorstwa spółki jawnej ulega ona rozwiązaniu i wykreśleniu z rejestru przedsiębiorców. Zdaniem Pana - w przypadku rozwiązania i wykreślenia z rejestru przedsiębiorców spółki jawnej, po uprzednim wniesieniu przez nią całego jej przedsiębiorstwa jako aportu do spółki akcyjnej nie ma obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego i zapłacenia zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z art. 24 ust. 3 i art. 44 ust. 4 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tekst jednolity: Dz. U. Nr 14 z 2000 r , poz 176 ze zmianami ). Ponadto stwierdza Pan, że nawet gdyby taki obowiązek istniał to wartość remanentu likwidacyjnego będzie zerowa.

Ustosunkowując się do przedstawionego stanowiska, tutejszy organ podatkowy wyjaśnia co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 58 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks Spółek handlowych ( Dz. U. Nr 94 z 2000r, poz. 1037 ze zmianami) rozwiązanie spółki jawnej powodują:

  1. przyczyny przewidziane w umowie spółki,
  2. jednomyślna uchwała wszystkich wspólników,
  3. ogłoszenie upadłości Spółki,
  4. śmierć wspólnika lub ogłoszenie jego upadłości,
  5. wypowiedzenie umowy spółki przez wspólników lub wierzyciela spółki,
  6. prawomocne orzeczenie sądu.

Wystąpienie którejkolwiek przyczyny rozwiązania spółki wymienionej w art. 58 ww. ustawy nie powoduje zakończenia bytu prawnego spółki jawnej. W myśl art. 84 § 2 Kodeksu spółek handlowych rozwiązanie spółki jawnej następuje z chwilą jej wykreślenia z rejestru. Ustawodawca wyraźnie określił więc moment rozwiązania spółki i jednocześnie zakończenie jej bytu prawnego.

W momencie kiedy spółka jawna zostaje zlikwidowana i następuje wykreślenie jej z rejestru przedsiębiorców ma zastosowanie przepis art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. Nr 14, poz. 176 z 2000r ze zmianami ), który stanowi, iż w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów ( surowców ) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadów, oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywana działalnością, nie będących środkami trwałymi - takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzający rok, w którym nastąpiła likwidacja.

Nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli:

  1. w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do nowo powstałego lub istniejącego ,
  2. nastąpiła całkowita lub częściowa zmiana branży,
  3. osoba fizyczna wniosła w formie wkładu lub aportu do spółki cywilnej albo spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem,
  4. nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową lub osobowej spółki handlowej w inną spółkę handlową albo w kapitałową spółkę handlową.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym nie zostaje spełniona żadna z wyżej wymienionych . przesłanek.

Reasumując, tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż w opisanym stanie faktycznym, tj. w przypadku kiedy po wniesieniu całego przedsiębiorstwa tytułem aportu do spółki akcyjnej, spółka jawna (która ten aport wniosła)zostanie rozwiązana i wykreślona z rejestru przedsiębiorców, wspólnicy spółki jawnej zobowiązani są do zawiadomienia organu podatkowego o likwidacji działalności gospodarczej, sporządzenia remanentu oraz do zapłacenia zryczałtowanego podatku dochodowego ustalonego w sposób przewidziany w art. 24 ust. 3 i art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). W sytuacji kiedy remanent likwidacyjny wynosił będzie '0' nie wystąpi zryczałtowany podatek dochodowy.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego przez Pana zdarzenia

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawców . Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub zastosowali się do interpretacji organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika