Czy otrzymane wsparcie pomostowe oraz jednorazowe dotacje inwestycyjne podlegają opodatkowaniu podatkiem (...)

Czy otrzymane wsparcie pomostowe oraz jednorazowe dotacje inwestycyjne podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym ?

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty działając na podstawie:

  • art. 14a § 1 i § 4 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)
  • art. 9 ust. 1, art. 9a ust. 1, art. 14 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)
  • uznaje za prawidłowe przedstawione przez Panią we wniosku z dnia 27.06.2006r. stanowisko w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wsparcia pomostowego oraz jednorazowej dotacji inwestycyjnej.

W dniu 28.06.2007r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek Pani w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Potrzeba wyjaśnienia sposobu stosowania tych przepisów powstała na tle następującego stanu faktycznego.

Od dnia 23.05.2007r. prowadzi Pani działalność gospodarczą opodatkowaną w formie karty podatkowej. Przedmiotem działalności są usługi kosmetyczne i stylizacja paznokci. Jest Pani beneficjentem ostatecznym projektu ? Przedsiębiorca to także Ty 3 ? poprzez szkolenie i doradztwo do profesjonalnej działalności gospodarczej w mieście Łodzi? realizowanego przez Fundację Studiów Europejskich ? Instytut Europejski w Łodzi w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 ? 2006, Priorytet 2 ? Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach?, Działanie 2.5 ?Promocja Przedsiębiorczości?.

W ramach ww. projektu oferowana jest pomoc finansowa w formie wsparcia pomostowego ( 500,00 PLN miesięcznie przez okres 6 ? 12 miesięcy od dnia zarejestrowania działalności gospodarczej ) oraz jednorazowej dotacji inwestycyjnej ( maksymalnie 20.000,00 PLN ) na rozwój działalności dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą jako mikroprzedsiębiorca.

Zgodnie z projektem dofinansowanie:

  • kosztów wsparcia pomostowego pokrywane jest:
    • ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w wysokości nie większej niż 75% wydatków kapitałowych,
    • z krajowych środków publicznych ( rezerwa celowa będąca w gestii ministra właściwego ), w wysokości nie większej niż 25% wydatków kwalifikowanych,
  • kosztów jednorazowej dotacji inwestycyjnej na rozwój działalności gospodarczej pochodzi:
    • ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, oraz krajowych środków publicznych ( rezerwa celowa będąca w gestii ministra właściwego ) w wysokości nie większej niż 75% wydatków inwestycyjnych,
    • ze środków własnych Beneficjanta Ostatecznego, w wysokości nie mniejszej niż 25% wydatków inwestycyjnych.

Zdaniem Pani, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest Pani zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych. Ustosunkowując się do przedstawionego stanowiska, tutejszy organ podatkowy wyjaśnia co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) ? źródłem przychodów jest m. in. pozarolnicza działalność gospodarcza.

Kwestie związane z przychodami osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą zostały uregulowane w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z ust. 2 pkt 2 przywołanego przepisu - przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te związane są z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22 a ? 22 o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W świetle powyższego otrzymane dotacje stanowią przychód z działalności gospodarczej a sfinansowane nimi wydatki na zakup towarów czy usług stanowią koszty uzyskania przychodów.

Jeśli jednak dotacja zostanie przeznaczona na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych to wydatki te poniesione na te cele nie są kosztem podatkowym stosownie do przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie otrzymana dotacja nie stanowi przychodu zgodnie z treścią art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż do przychodów podatkowych nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie ust. 1 pkt 46 przywołanego art. 21 ustawy zwolnione z opodatkowania zostały dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Rad ę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazywanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Ponadto stosownie do z art. 9 a ust. 1 - dochody osiągnięte przez podatnika ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt. 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowaniu form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zakres przedmiotowy, warunki, zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej oraz tryb poboru tego podatku regulują przepisy rozdziału 3 ustawy z dnia 20.11.1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ( Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.). Uregulowana tą ustawą karta podatkowa jest szczególną formą opodatkowania dochodów niektórych podatników.

Obliczanie podatku dochodowego jest w tym przypadku dokonywane w sposób uproszczony bez ustalania podstawy opodatkowania zgodnie z jej podstawową konstrukcją przyjętą w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podatnicy opodatkowani kartą podatkową dla potrzeb podatku dochodowego nie mają obowiązku prowadzenia ksiąg podatkowych.

Wysokość świadczenia podatkowego przy opodatkowaniu w tej formie wynika z treści przepisów prawa podatkowego. Stawki karty podatkowej zostały tak skalkulowane, że odpowiadają wysokości podatków przypadających od przeciętnych w skali kraju przychodów i dochodów osiąganych przy określonym stanie zatrudnienia w danym rodzaju i zakresie działalności.

Tym samym stawki karty podatkowej uwzględniają wszelkiego rodzaju przychody zaliczane do kategorii przychodów z działalności gospodarczej określonych w przepisach podatkowych.W związku z powyższym otrzymana przez Panią pomoc finansowa jest neutralna podatkowo i nie rodzi żadnych skutków podatkowych w postaci opodatkowania otrzymanych środków.

Reasumując powyższe, fakt otrzymania przez Panią pomocy finansowej w formie wsparcia pomostowego oraz jednorazowej dotacji inwestycyjnej nie wpłynie na wielkość karty podatkowej ustalonej decyzją organu podatkowego.

Powołany bowiem przez Panią przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest w rozpatrywanym przypadku obojętny podatkowo.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego przez Panią zdarzenia

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawców. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub zastosowali się do interpretacji organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 .


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika